Autoracing  KL-varaosat

2020 XC60 T8 - Kannattaako akkumoduulin vaihdattaminen

  • 18 Vastauksia
  • 1675 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa volvoandy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 649
  • "Ajattele millä ajat - Volvo"
    • Omien autojen kulutustietoja...
Vs: 2020 XC60 T8 - Kannattaako akkumoduulin vaihdattaminen
« Vastaus #15 : 03.12.2025, 15:21:52 »
Itsellä viime perjantaina hetkellisesti akkumoduuli koki ihmeparanemisen  :idiot2:. Töistä lähtiessä vikatestiä ei tullut vaan se ilmestyi vasta 15km ajon jälkeen.
No tuo kertoo kyllä osittain siitä(kin), että se "tarkkailusofta" tms mikä 2020-22 autoihin asennettu (meillä heinäkuussa 2025) on tehty kyllä vähän ns. vasemmalla kädellä,
koska eihän tuollainen "ihmeparantuminen" pitäisi edes olla mahdollista? Siis että akkukennoon/moduuliin joka on vioittunut, tulisi siis joku oikea virta-arvo tms "korjausta".
Vähän kyllä haiskahtaa tämä homma siltä, että tuo "tarkkailusofta" tms mikälie asennettu, on sellainen että jos se jää autoon edelleen korjauksenkin jälkeen, niin ei kyllä
oikein voi olla varma, että ollaanko ns. turvallisilla vesillä... Onneksi meillä on tuo pidennetty/ruoåttintakuukäytäntö ja jos vielä toinen tulee sen aikana, niin sitten se softa
on kyllä ihan susipaska ja jos sen aikana vielä ehtii 1 moduulin vaihtaa, niin auto lähtee kyllä jollekin toiselle ns. kiertoliikenteeseen... Kaveri vaihtoi Mitsubishi Outlander phev
autonsa dieselpickupiin ja vaihtotilanteessa vaativat akun SOH-mittauksen, sen teetti ja nippanappa (70% oli raja) meni läpi 73% oli SOH vasta vähän yli 100tkm ajetusta autosta
eli aika äkkiä joissakin automalleissa tuo SOH alenee (tietääkseni Volvoissa ei niin paljoa?) mutta mitään kenno-ongelmia tai moduulien epätasapainoa ei kuitenkaan ollut.
Aika outoa, että Volvolla vain 6 moduulissa tulee tuollaisia edestakaisin heittoja ja uudenkin moduulin vaihdon jälkeen ollaan taas sen heikoimman lenkin armoilla ja jos SOH olisi vieläkin
jotain 80-85% kuten ihan oikeasti veikkaisinkin, niin tuollainen jännitteiden heittelehtiminen ei kyllä tunnu kovin kivalta ja koko ajan saa pelätä, että mitä seuraavaksi tapahtuu...
Miten ihmeessä näitä samoja "epidemioita" ei sitten ole tullut vastaan (Volvon) sähköautoissa, kun käytännössä voi olla sama akkukenno-/akkumoduulivalmistaja ja sähköautoissahan
noita moduuleita on kuitenkin moninkertainen määrä plugin-hybrideihin nähden? Vaikka onhan noita videoita tullut katseltua, että auton tullessa huoltoon on jo tusseilla merkitty
akkumoduuleihin vaihtopäivämäärä ja useita on pitänyt vaihtaa... Ja eräässä tapauksessa (range oliko vain noin 50km?) sen havaitsi kyllä selvästi, että kun ne moduulit ovat sarjaan
kytkettyjä? niin sähköautoissa se vasta noita ongelmia pitäisikin olla, kun mikä tahansa X määrästä moduuleja voi sen aiheuttaa  :P
1. XC60 T8 TE MY2020 140tkm Denim Blue 19" Goodyear kesä/Continental Vikingcontact 8 kitkarenkaat. Moduulinvaihto 4.12.
2. Volvo V90 Cross Country D4 AWD aut. MY2018 172tkm Osmium Grey Oli kyllä ihan huippuauto!!!
3. Volvo S40 (P1) 1.8 man. 2005 159tkm "Joku vihreä"
Exät 2 BMW, Opel ja 5 Pösöä. Kulutustiedot vasemmalta profiilin alta "maapallosta"!

Poissa volvoandy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 649
  • "Ajattele millä ajat - Volvo"
    • Omien autojen kulutustietoja...
Vs: 2020 XC60 T8 - Kannattaako akkumoduulin vaihdattaminen
« Vastaus #16 : 03.12.2025, 15:25:32 »
Itsellä viime perjantaina hetkellisesti akkumoduuli koki ihmeparanemisen  :idiot2:. Töistä lähtiessä vikatestiä ei tullut vaan se ilmestyi vasta 15km ajon jälkeen.
Niin siis oliko sinulla Ribbe milloin auto menossa korjaukseen? Tiedätkö kuinka kauan siinä takaisinkustu-kampanjassa sinun auton tarkistus ja softan asentaminen
kesti? Meillä tuo sujahti läpi alle tunnissa tai siis jotain 30min tai vähän yli... Ja siitä noin 2kk niin huoltoilmoitus lävähti tauluun. Päivitähän tietoja sitten heti, kun
olet saanut autoa pajalle ja miten sen jälkeen hommat sujuu?
1. XC60 T8 TE MY2020 140tkm Denim Blue 19" Goodyear kesä/Continental Vikingcontact 8 kitkarenkaat. Moduulinvaihto 4.12.
2. Volvo V90 Cross Country D4 AWD aut. MY2018 172tkm Osmium Grey Oli kyllä ihan huippuauto!!!
3. Volvo S40 (P1) 1.8 man. 2005 159tkm "Joku vihreä"
Exät 2 BMW, Opel ja 5 Pösöä. Kulutustiedot vasemmalta profiilin alta "maapallosta"!

Poissa LendZi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 75
  • www.vrcf.fi
Vs: 2020 XC60 T8 - Kannattaako akkumoduulin vaihdattaminen
« Vastaus #17 : 03.12.2025, 23:00:42 »

Miten ihmeessä näitä samoja "epidemioita" ei sitten ole tullut vastaan (Volvon) sähköautoissa, kun käytännössä voi olla sama akkukenno-/akkumoduulivalmistaja ja sähköautoissahan
noita moduuleita on kuitenkin moninkertainen määrä plugin-hybrideihin nähden? Vaikka onhan noita videoita tullut katseltua, että auton tullessa huoltoon on jo tusseilla merkitty
akkumoduuleihin vaihtopäivämäärä ja useita on pitänyt vaihtaa... Ja eräässä tapauksessa (range oliko vain noin 50km?) sen havaitsi kyllä selvästi, että kun ne moduulit ovat sarjaan
kytkettyjä? niin sähköautoissa se vasta noita ongelmia pitäisikin olla, kun mikä tahansa X määrästä moduuleja voi sen aiheuttaa  :P

https://tekniikanmaailma.fi/lataushybridin-akusto-ei-kesta-laheskaan-yhta-pitkaan-kuin-sahkoauton-siihen-vaikuttaa-moni-asia/

Tuossa on aika hyvin selitetty sähköautojen ja lataushybridien akkujen eroja ja syitä kulumiseen.

Tiivistettynä pieni akku on käytössä kovilla, kun akku viettää suurta akkua enemmän aikaa varaustasojen ääripäissä ja tavallinenkin ajaminen rasittaa pientä akkua paljon enemmän kuin suurta. Suurempi rasitus tarkoittaa suurempaa lämpöä, ja hybrideissä akuston lämmönhallintakin on usein täyssähköautoa huonommin tehty, aiheuttaen kennojen nopeampaa kulumista.

Artikkelin numeraalisista esimerkeistä on hyvä huomioida, että ainakin ex-oma XC60 kulki noin 10kWh nettoakullaan yleensä noin 30, mutta sovitaan vaikka, että 33km, eli sähkönkulutus olisi 30 kWh/100km. Hyvin harva sähköauto saa aiheutettuaan akulleen vastaavaa rasitusta edes pikalaturilla.
« Viimeksi muokattu: 03.12.2025, 23:10:46 kirjoittanut LendZi »

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12433
Vs: 2020 XC60 T8 - Kannattaako akkumoduulin vaihdattaminen
« Vastaus #18 : tänään kello 07:00:50 »
Niin siis oliko sinulla Ribbe milloin auto menossa korjaukseen? Tiedätkö kuinka kauan siinä takaisinkustu-kampanjassa sinun auton tarkistus ja softan asentaminen
kesti? Meillä tuo sujahti läpi alle tunnissa tai siis jotain 30min tai vähän yli... Ja siitä noin 2kk niin huoltoilmoitus lävähti tauluun. Päivitähän tietoja sitten heti, kun
olet saanut autoa pajalle ja miten sen jälkeen hommat sujuu?
Ei mitään tietoa. Siihen on tilattu uusi moduuli, mutta ei ole tietoa milloin tulee. Minun autossa ei VIN tarkistuksen mukaan olisi ollut tätä ongelmaa. Autoon päivitettiin softat normi huollon yhteydessä elokuussa. Ja vika pätkähti loka-marraskuussa.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy