Ulkomaisilta
ford, duratec ja vulva forumeilta annettiin hyvät selitykset öljytikkuun, putkeen, niiden asentoon moottorissa ja putken alaosan tasoon.
Putki on täyden öljytason yläpinnasta 3 senttiä alempana ja 45 asteen kulmassa. Tikun yläpäässä on ilmatiivis O-rengas.
Alipaine imee putken kuivaksi eikä öljy pysty nousemaan putkeen vaikka alipaine olisi loppunut tai auto olisi seissyt viikon.
Kun tarkistat öljyn tasoa, se onkin durateceissä
maailmaa suurempi ja tarkempi juttu johtuen mm. putken 45 asteen kulmasta, täysin älyvapaasta ja turhasta duratecin öljytikun suojaputkesta. Sekä madzan, fordin ja volvon moottorisuunnittelijoiden erimielisyyksistä ja siitä johtuvista
ihan pikku mokista.
OIKEAT TAVAT TARKISTAA ÖLJYN MÄÄRÄ1. Paras tapa: Olen huomannut, että öljyä (kuumaa tai kylmää) tarkistettaessa on parasta poistaa kuminen o-rengas mittatikulta, asettaa mittatikku takaisin putkeen, odottaa 30 sekuntia, vetää ulos tarkistaaksesi tason.Olen huomannut, että tämä tarjoaa johdonmukaisimman lukeman.O-renkaan jättäminen päälle pakottaa öljyn ulos mittatikkuputkesta ja antaa sinulle väärän lukeman. Muista vain asentaa O-rengas, kun olet tehnyt mittauksen!2. Nosta tikkua n. 10-20 senttiä, odota 3-5 sekuntia ja pyörittele tikkua. Laske sitten alas. Nosta tikku silmiesi eteen ja tarkista taso.3. Helpommalla pääset kun nostat kokonaan ylös, kuivaat tikun tarkasti siihen katsomatta ja lasket alas asti. Nosta ylös ja tarkista taso.
VÄÄRÄ TAPA TARKISTAA ÖLJYMÄÄRÄJos luotat tikun lukemaan ensi ylösnostolla, toteat öljyä puuttuvat vähintään 3-4 litraa. No jos sen verran laitat lisää, eipä näytä vuorokauden päästä tikku vieläkään yhtään mitään ensinostolla. Kampitilaan ja öljypohjaan mahtuu suosiolla ehkä 7-8 litraa öljyä ennen kuin moottori särkyy.
Voit lisätä öljyä kahtena-kolmena päivänä 3 litraa jonka jälkeen ajot on ajettu sillä moottorilla.