KL-varaosat  Race.fi

Ruostesuojaus + äänieristys

• 6 Vastauksia
  • 2197 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa o--o

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
Ruostesuojaus + äänieristys
« : 05.06.2024, 18:08:05 »
Ostin vähän toista vuotta sitten 40000 km ajetun käytetyn Volvo V40:n. (Auton käyttöönotto v 2020.)
Siinä ei ole ruostesuojausta. Katsastusmieskin suositteli sitä ja suositteli finikoria + antoi 50€ alennussetelin.
Jos katson ruostesuojauksen hintaa sivulta https://www.finikor.fi/hinnasto, niin täysturva tälle autolle näyttää maksavan 1080 €. Äänieristys ruostesuojauksen yhteydessä olisi tasosta riippuen 450€ tai 670 €.

Autojerryn mukaan ruostesuojauksen keskihinta on 400€ vaihdellen välillä n. 150€ – 800€.
Lähde: https://autojerry.fi/hinnat/ruostesuojaus-hinta/

Mistä näin suuri ero? Onko nuo halvat ihan huuhaata? Vain onko Finikorin hinnat ylihintaa tai liioitellun laaja? Millainen kannattaa ottaa?

Tässä autossa rengasmelu on ollut erityisen ärsyttävää. Paljon pahempi kuin edellisessä autossani tai parin kaverin autossa. Yhtenä syynä on tietysti se että auton mukana tuli turhan matalaprofiiliset kesärenkaat, 225/45.
Onko kokemusta äänieristyksestä? Mikä taso kannattaa ottaa? Onko siitä oikeasti hyötyä?
Saab 90 vuosina 1987 - 2004
Saab 9-5 vuosina 2004 - 2022
Volvo V40 vuosina 2023 ->

Poissa Vacheron

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
Vs: Ruostesuojaus + äänieristys
« Vastaus #1 : 05.06.2024, 19:33:30 »
Unohda nuo Jerryn hinnat ja listat.

Poissa o--o

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #2 : 24.10.2025, 09:58:54 »
Tuo edellä mainittu ruostesuojaus tuli hankittua vuosi sitten, mutta vasta nyt huomaan että Volvon manuaalissa sanotaan: "Auto ruostesuojattiin hyvin huolellisesti ja täydellisesti jo tehtaalla. Osia korista on valmistettu galvanoidusta pellistä. Alusta on suojattu kulutusta kestävällä ruosteenestoaineella. Palkkien, onteloiden ja suljettujen korirakenteiden sisään on ruiskutettu ohut, tunkeutuva ruosteenestoneste."

Kusettiko katsastusmies vai oliko vain tietämätön? Ainakin Finkorilla niiden olisi pitänyt tietää että auto ei tarvitse enää ylimääristä ruostesuojausta. Ja nähdä että ruostesuojaus on jo tehty ja huomauttaa siitä.

Tuli hankittua myös äänieristys josta ei ollut paljoa hyötyä. Hukkaan heitettyä rahaa yhteensä 1830 euroa! (Edelliset autoni ovat menneet romutukseen nimeomaan ruostumisen takia. Ja sen takia, että olin lukenut jotain että autotehtaat eivät tee ruostesuojauksia säästääkseen kustannuksia ja vähentääkseen auton painoa.)

Poissa T-Row

• De Luxe
  • *
« Vastaus #3 : 24.10.2025, 11:35:25 »
Ei kusettanut katsastusmies. Kyllähän jokaisessa autossa on valmistajan mielestä riittävä ruostesuojaus jo tehtaalta lähtiessä. Muistan kun oman entisen Carina II:n mukana tuli Toyotan tehtaan todistus ja selvitys, että minkälainen ruostesuojaus autolle on tehtaalla tehty. Siinä oli hienoja kuvia siitä, kuinka Carinan kori menee sinkkikylpyyn. No, jokainen tietää, kuinka riittävä ko. automallin ruostesuojaus tehtaalta on todellisuudessa ollut.

Finikor käsittelyssä auton pohjaan vedetään paksu kerros semmosta tervamaista mustaa evästä. Uskoisin pitkittävän auton elinikää ihan jonkun verran paljon. Itse teetätin saman yli 300tkm ajettuun. Sälli käsitteli ensin alkaneet pikkuruosteet ruosteenmuuntimella ja sen jälkeen veteli aineen pohjaan. Itseä jäi vähän epäilyttämään, että onko alle voinut jäädä huonosti käsiteltyjä ruosteen alkuja muhimaan, mutta toisaalta tuo aine on kyllä itsessään sen oloista, että ei sen luulisi ainakaan ruostumista provosoivan. Tämä on itselläkin vähän sellainen tieteellinen kokeilu, että nyt kun teetätti tuon suojauksen vähän enemmän ajettuun autoon, niin näkee tässä vuosien mittaan lopputuloksen. Tietää sitten jatkossa,että kannattaako tuota tehdä vai ei. Itse ajelen sen verran koria lahottavissa olosuhteissa, että vuosien mittaan tuloksen kyllä näkee.

Poissa o--o

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #4 : 24.10.2025, 12:20:46 »
Kiitos viestistäsi. Tänään aamupäivällä asia on hiukan harmitellut, mutta ei enää.
Mökkinaapurillani on useita autonraatoja pihallaan. Sai siivouskehotuksen kunnalta. Yksi auto oli niin ruosteessa että kun sitä yritettiin hinata, niin pyörät irtosivat ja auto meni muutenkin palasiksi. Tämän Datsunin ruostesuojaus ei ollut ilmeisesti riittävä.

Paikalla Mustalaatikko

• VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
« Vastaus #5 : 24.10.2025, 13:39:09 »
T-rown kokemukset kiinnostaa muutaman vuoden päästä kun itse olen kanssa mekaanisesti ja fosforihapolla puhdistanut autojen pohjia ja sitten maalannut ne mut näkyvät osat olen jättänyt ilman suoja-aineita että voi maalata uudestaan. Helmoihin olen kotelosuojia nakannut kyl.

Eikös nuo suojalafkat ehdota tarkistuskäsittelyä säännöllisesti ja jos tehtaan suojaus olisi ikuinen ja riittävä, miksi autot sitten mätänee.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa T-Row

• De Luxe
  • *
« Vastaus #6 : 24.10.2025, 14:19:24 »
Minäpäs pyrin raportoimaan tänne vuosien mittaan. Toivottavasti vaan muistaa vielä vuosien jälkeen.

Olen tosiaan ostanut auton sillä ajatuksella, että sillä ajetaan kauan. Edellisellä ajoin melko tarkkaan 10v. Koska suuntaus on ostella tälläisiä kilometreihin nähden hyväkuntoisia, hieman enemmän ajettuja paremman pään autoja, niin tämä nykyinen Volvo jalostui nyt eräänlaiseksi tutkimusyksilöksi, jotta jatkossa olisi enemmän hajua siitä, että mitä tälläiseen autoon kannattaa vielä korin osalta teetättää ja mitä ei. Aiemmin olen vain keskittynyt mekaanisen puolen ennakoivaan huoltoon ja korjaukseen, ja viis veisannut korista.

Ensimmäinen homma oli tuo ruostesuojaus. Taka-apurunko oli jo reippaasti ruosteessa ja apurungon ympärillä oli pohjapellissä alkavia pintaruosteita. Myös sisälokarien alla oli ollut alkavia pintaruosteita. Mulla on melko hyvä käsitys miten nopeasti auton kuuluisi mädäntyä lisää tässä pisteessä oltaessa, joten reilun viiden vuoden päästä uskallan jo jonkunlaisen perstuntumaraportin antaa.

Toinen kokeilu oli keraaminen pinnoite auton maalipintaan hyvien pohjatöiden päälle. Maalipinta on peltiosien osalta todella hyvä ajokilometreihin nähden. Valitsin innokemin 3v pinnoitteen. Tarkoitus on seurailla, että vaikuttaako kuinka merkittävästi sekä puhtaanapitoon etenkin talvella, että yleensäkin maalipinnan kulumiseen. Tuo keraaminen pinnoitehan on ikään kuin todella ohut ylimääräinen lakkakerros auton maalipinnalla.

Myös kaikki alkavat pienet pintaruosteet korin näkyvillä pinnoilla aion ottaa tulevaisuudessa kiinni periaatteella ruosteen muunnin -> pohjamaali jne. Tälläisistä en ole jaksanut tähän asti välittää. Tarkoitus seurata, että pysyykö alkavat pintaruosteet lapasessa näillä meikkauksilla, joiden ei ole tarkoituskaan olla ammattimaisia.

Race.fi  Puotilan autokorjaamo