Proturbo  Autodiagnoosi

Uusi ilmakompressori - Jäähdyttää vain hetken

  • 4 Vastauksia
  • 233 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Shadow_Fi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 81
  • www.vrcf.fi
Hei,

Pääsin vasta nyt testaamaan vasta vaihdettua kompuraa (kuivaimen kanssa vaihtui) ja aluksi olin varma että kaikki pelaa kun korkeapainelinja viileni huomattavasti ja kompuran solenoidi nappasi kompuran päälle. Ajossa kuitenkin huomasin että ilma autossa kummasti lämpenee. Ajoin takaisin kotia ja huomasin että auton startissa jos seissyt jonkun aikaa putki kylmenee, puhaltaa kylmää, mutta tämä jatkuu vain minuutin ehkä, ja sitten putki alkaa lämmetä pikkuhiljaa, vaikka kompura on edelleen päällä (solenoidin vetäneenä) ja auton flekti keulassa huutaa aivan täysillä. Heti pisti silmään jo ekassa startissa että puhallin auton keulassa käyttäytyy huomattavasti aggressiivisemmin, kiihtyy ensin medium nopeudelle heti, ja vähän ajan päästä menee ihan tappiin. Ennen sai odottaa jonkun aikaa todella kuumalle kelillä että se hörähti käyntiin. 

Eli kone käyntiin, naps menee kompura päälle, ja flekti huutaa jo, korkeapaineputki viilenee hyvin, ja noin 30-60s lopettaa ja pikkuhiljaa alkaa putken lämmöt nousta ulkolämpötilan mukaan normaaliksi. Ajossa joskus huomaa että se saattaa tehdä tuon uudestaan, eli pierasta kunnon kylmää ja sitten lämpiää puhallusilma..

Kalibroin toki AC läpät VIDA:lla, ei apuja. Ei vikakoodeja. Mitäs seuraavaksi? Autolla ei ajettu juurikaan (maks 50km) huollon jälkeen kun on vaihdettu tosiaan Bosch kompura ja kuivain.

Vaihtoehtoja:
1. Liikaa kaasua ja järjestelmä suojaa itseensä? Puhallin tämän takia huutaa kuin hullu?
2. Liian vähän kaasua? No silloin ei pitäisi taas puhallin villiintyä vaan päinvastoin kun paine matala?
3. Jäätyy joku systeemi, jumii ja sulaa minuutin parin päästä ja tämä toistuu? Vettä linjastossa?
4. Joku antura irti jäi huollossa?

Poissa Shadow_Fi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 81
  • www.vrcf.fi
Vs: Uusi ilmakompressori - Jäähdyttää vain hetken
« Vastaus #1 : 26.07.2025, 17:54:28 »
Taisi syyllinen löytyä. Katsotaan maanantaina kun menen sinne firmaan kirvaamaan. Joka tapauksessa 2400-2600kPa painetta jos tyhjäkäynnillä kun AC käynnissä, ja 1500kPa kun sammuttaa auton. Sisällä oleva lauhdutin 11,1 astetta. Eli tällä paineella se jotenkin vielä toimii, ja paljon huonommin isommilla kiekoilla.

Veikkaan että täyttivät 900 grammaa kaasua 700 gramman sijaan. 26 bar on kyllä aika kova paine.

Tuo vähän selittääkin miksi flekti huutaa koko ajan, kun olettaa että ei meinaa jäähtyä kaasu näin kovilla paineilla.

(VIDA on kyllä kätevä työkalu kun voi tallentaa noi arvot käyrinä koneella)
« Viimeksi muokattu: 26.07.2025, 17:56:48 kirjoittanut Shadow_Fi »

Poissa jak900

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3212
  • www.vrcf.fi
Vs: Uusi ilmakompressori - Jäähdyttää vain hetken
« Vastaus #2 : 26.07.2025, 21:23:09 »
Kyllä se vida vaan on se oikea työkalu näihin, muilla luetaan koodit ja sitten meedioilla arvuutellaan mitä ne tarkoittaa. Muista suoraan mutta mitä vida antaa oikeiksi painearvoiksi?

Poissa Shadow_Fi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 81
  • www.vrcf.fi
Vs: Uusi ilmakompressori - Jäähdyttää vain hetken
« Vastaus #3 : 26.07.2025, 22:34:50 »
Mistä sen näkee? Tekoäly sanoo että noin 7-12 bar..
« Viimeksi muokattu: 26.07.2025, 22:36:54 kirjoittanut Shadow_Fi »

Poissa Shadow_Fi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 81
  • www.vrcf.fi
Vs: Uusi ilmakompressori - Jäähdyttää vain hetken
« Vastaus #4 : 28.07.2025, 21:07:18 »
Huomasin nyt varaosatoimittajan kanssa että uudessa kompurassa sisällä oli PAG 56 ja Volvossa pitäisi olla PAG 46. Onko tuo ongelma? Onko kellään kokemusta jos on 20% paksumpi öljy, ja kompressorille kelpanee, mitä haittaa?

 

Kulkukoira  Proturbo