KL-varaosat  Race.fi

Volvo S60 T3 -18 ratin tärinä

• 10 Vastauksia
  • 429 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa ilkka_60

• Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
Volvo S60 T3 -18 ratin tärinä
« : 09.06.2025, 05:59:22 »
Volvo S60 T3 1,5 automaatti -18, ratissa tuntuu tärinää taajama-ajossa eli ajonopeuksissa noin 20...60 km/h. Auto on 200 tkm ajettu, mutta minulle uusi ja ensimmäinen automaatti-Volvoni. Aiemmat Volvoni viime 35 vuoden ajalla ovat olleet ja yhä ovat 700...900-sarjalaisia manuskavehkeitä.

Tärinä ratissa ei ole kokoaikaista, vaan se ilmenee usein toistuvasti ja muutamien kymmenien sekuntien ajan, tasakaasulla. Tärinä ei riipu ajoalustan karkeudesta, vaan sitä ilmenee aivan tuliterällä asfalttipinnallakin. Minulla ja huushollissa eli exillä on ollut kai yli 50 erimallista autoa ja 80...90-luvuilla etuvetoisiakin asconaakadettiamondeotapassatia jne manuskalootalla, mutta koskaan aiemmin en missään satunnaisestikaan ajamassani autossa ole kokenut ratissa vastaavaa tärinää - ei vatkausta, vaan tärinää. Autossa renkaat ovat uudenkarheat 215/55-16 Linglongit.

Saattaako tärinä johtua eli kantautua voimansiirron oireesta? Vetonivelistä, vaihdelaatikosta? Autolla on hyvä huoltohistoria, mutta huoltokirjassa ei ole merkintää vaihteistoöljyn vaihtamisesta. Vai voiko syynä olla peräti se, että taajama-ajossa moottori kiertää kovin alhaisilla kierrosluvuilla - kierroslukumittarin mukaan vain jopa noin 1200 r/min.

Asia on minulle sikäli akuutti, että etäkauppana ostin Volvon isosta kotimaisesta autoliikkeestä pari viikkoa sitten, ja autossa ilmenneiden parin muunkin seikan takia pohdin pitääkö auto vai purkaa kauppa. Moinen tärinä ratissa joka tapauksessa on mielestäni outoa, ja se on häiritsevää. Eikä mielestäni ole Volvon tyyppiominaisuus - etuvetoisilla olen aiemmin ajanut vain satunnaisesti V50:llä ja V70:llä.

Kiitos mahdollisista arvioista ja analyyseista.

-ilkka
Harmeina neljä Volvoa vm 95-18.

Poissa Slowman

• Mr. Kanttari
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S60 T3 -18 ratin tärinä
« Vastaus #1 : 09.06.2025, 09:19:05 »
Arviota tärinöistä en osaa antaa, normaalilta tuo nyt ei maallikonkaan lukemana tunnu. Mutta varmaan tiedätkin että 14vrk on etäkaupassa raja suoralle kaupan purkamiselle. Siitä eteen päin sitten neuvottelut tapauskohtaisesti. Jos auto on muuten mieleinen niin autokauppiaan kanssa ratkomaan vikojen etsimistä / korjaamista ???
Forester XT -06    Symmetrical AWD
Honda Shuttle Hybrid -15 JDM
760 Turbo -90 Ikuisuusprojekti
V70R -98 Paali vai mahdollisuus?

Poissa laatikkovika

• Turbo+
  • Global alligator
« Vastaus #2 : 09.06.2025, 11:58:33 »
Koita ajaa pakkovaihteilla että saat kierrokset vähän ylemmäs. Täriseekö silti?

Ei kai vanteissa oo sisäpuolella likaa paakkuuntunu?
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa Sirkkuli

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #3 : 09.06.2025, 15:31:53 »
Onko myyjää informoitu asiasta? Onko mahdollisesta kaupan purkamisesta keskusteltu tai asioista muuten sovittu?

Poissa Badman

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #4 : 09.06.2025, 23:08:20 »
Jos mahdollista, kokeile kuitenkin vaikka talvirenkaillasi, esiintyykö niillä sama oire. Omassani tuli aikoinaan lähes uudet Linglongit mukana ja heti niiden alle laiton jälkeen alkoivat kummalliset vetelyt ja vapinat, joita ei talvirenkailla esiintynyt. Oireet hävisivät eri merkkisten kesärenkaiden myötä.
Nykyinen menopeli: Volvo XC70 D4 2013
Volvo S80 2003 2.4T
Volvo V70 2001(B5244S)

Poissa ilkka_60

• Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #5 : 13.06.2025, 05:44:51 »
Onko myyjää informoitu asiasta? Onko mahdollisesta kaupan purkamisesta keskusteltu tai asioista muuten sovittu?

Kiitos muillekin kommentoijille.

Etäkauppana ostin auton. Myyjäliikkeen mukaan kyseessä kuitenkaan ei ollut etäkauppa, koska auto oli käytetty kotonani nähtävänä ja koeajettavana. Myyjän mukaan kauppa ei ole purettavissa. Hieman harmittikin, että mennessäni hakemaan auton ja allekirjoittamaan kauppakirjan, sain uudestaan nähdä auton vasta kauppakirjan allekirjoittamisen jälkeen. Tuolloin huomasin, että auton vasen etuvanne oli vaurioitunut. Oletan, että autoliikkeen reppuri käytyään näyttämässä auton kotonani ja ajaessaan auton takaisin liikkeeseen, mahdollisesti oli kolhinut vanteen risteyskanttareihin tmv.

Tärinä ratissa on outo, enkä oikein välittäisi aikakaupalla kokea tuota tärinää. Suht korkeataajuinen, kuin50/60 Hz ns. verkkohurina. On alkanut vaikuttaa siltä, että tärinä juontuu voimansiirrosta, vaihteiston haistellessa vaihtamista. Täytynee varoiksi vaihdattaa laatikkoöljyt, ja kokeeksi vekslailla renkaita aluksi akselilta toiselle - nurkissa onneksi on useita settejä Volvon orkkisvanteita ET25...ET43 renkaineen.

-ilkka

Poissa laatikkovika

• Turbo+
  • Global alligator
« Vastaus #6 : 13.06.2025, 08:57:16 »
Semmonen liike sitten se... >:(
PIDÄ TUNKKIS!       

Poissa Sirkkuli

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #7 : 13.06.2025, 11:45:45 »
Saako arvata, Saka tai Kamux ;)?

Poissa laatikkovika

• Turbo+
  • Global alligator
« Vastaus #8 : 13.06.2025, 12:03:23 »
Noi nyt kävi kans mielessä. Niistähän on nyt juttua kun on vähän epäselvyyttä miten ne kertoo esim vioista vai kertooko...
https://moottori.fi/uutinen/kamux-ja-saka-kuluttaja-asiamiehen-syyniin-moottori-kertoi-autokaupan-ongelmista-jo-viime-syksyna/
« Viimeksi muokattu: 13.06.2025, 12:06:14 kirjoittanut laatikkovika »
PIDÄ TUNKKIS!       

Poissa Sirkkuli

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #9 : 13.06.2025, 13:13:14 »
Joo ja oma kokemus Sakan kanssa ei myöskään ole kovin myönteinen. Ainoa hyvä siinä oli, että ei päästy asiakassuhteen muodostamiseen asti. Aika vahtimista ja perässä vedettävää touhua oli. Vetäydyin kaupasta, kun eivät pitäneet siitä kiinni, mitä oli sovittu.

Poissa ilkka_60

• Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #10 : tänään kello 00:51:55 »
Myyjäliike ei ollut kumpikaan ketjussa mainituista. On pitkäaikaisempi kotimainen toimija, jo ns. sotien ajoilta.

Pöljää kaupanteossa oli se, että kun reppuri oli tuonut auton kotiini koeajettavaksi, jo noin 5... minuutin ajolenkin jälkeen myyjähenkilö alkoi pommittaa reppuria tekstareilla jotta tuleeko kaupat. Koeajolenkin lopulla pukkasi uutta tekstaria, ja takaisin kotipihassani reppuri sekä myyjähenkilö ryhtyivät puhelimoimaan keskenään. Tuon puhelun päätyttyä itse soitin myyjähenkilölle ja lausuin, että ei taida kauppoja syntyä. Tuossa yhteydessä myyjähenkilö ilmoitti, että auto on jo poistettu myynnistä minua varten, ja minun tuon takia olisi syytä ostaa kyseinen tai jokin toinen auto kauppaketjultaan.

Puhelun jälkeen ja reppurin sekä auton poistuttua pihastani, jäin pähkäilemään asiaa. Meilitse otin yhteyttä myyjähenkilöön ja totesin, että hinnasta vielä 500 pois, niin otan auton. 250 euroa lähti. Sovimme, että teemme kaupat, ja liike toimittaa auton kotiini kauppojen tekemistä varten. Olin koko kevättalven netistä jaagannut lähtöhinnaltaan kohtuullista suomivolvoa hyvällä huoltohistorialla, ja voimanlähteenään nimenomaan täysbensa - ei hybridi tai flexi, kaasu. Maaliskuussa missasin 190 tkm ajetun V60 -20 täysbensa, jollaista nimenomaan olin odotellut.

Myyjähenkilö kuitenkin perui auton kotiintoimituksen ja edellytti, että noudan auton liikkeestä. En osaa hahmottaa, oliko myyjäliikkeelle tässä yksi keino vetäytyä etäkaupan kontekstista. Kun menin auton hakemaan, sain auton uudestaan nähdä vasta kauppakirjan allekirjoittamisen jälkeen. Tuossa vaiheessa havaitsin, että auton vasen etuvanne oli hartaasti ajettu rotvallin reunaan - vanteen rantissa on nirhaumaa kymmenien senttien matkalla.

Minulla on käsityskyvylläni perusteltu syy epäillä, että myyjäliikken reppuri oli takaisin liikkeeseen palatessaan 22 kilometrin matkalla kalauttanut vanteen risteyskorokkeisiin. Ja mahdollisesti (korostan, hypoteettista) tästä syystä myyjäliike vetäytyi auton kotiintoimituksesta, ja sain auton nähdä uudestaan vasta kauppakirjan allekirjoittamisen jälkeen.

Kuluttajariitalautakuntaan joudun menemään, myös parin muun seikan takia autossa. Muun muassa, auton ainakin oikea takalokasuoja on kolarimaalattu, kun bensatankin täyttöaukon tiivisteissä on maalirannut. Enkä saanut tilaisuutta tarkastaa auton alustan mahdollisia ruosteita, vaikka olin sitä myyjäliikkeeltä vaatinut. Onhan siellä ruostetta, enkä missään nimessä olisi ostanut autoa, jossa on  ruostetta. Torpassa muita Volvoja on mm. 960 vm -95, joka on ollut minulla 28 vuotta, eikä autossa ole ruosteita missään - alustasuojauksen sekä alapuoliset kotelot tuohon olen uusiksi tehnyt itse, ensimmäisen kerran jotain vuonna 2000 ja viimeksi viitisen tmv. vuotta sitten.

Kerran aiemmin olen käynyt kuluttajariitalautakunnassa, 90-luvun alulla. Tuolloin lautakunta suositteli myyjäliikettä kuitteja vastaan korvaamaan välittömät korjaukset, joita olin autoon joutunut teettämään. Myyjäliike korvasi täysimääräisesti. Auto tuolloin oli Peugeot 505 GTi -88 vai Volvo 740 GL -90, en muista kumpi oli kyseessä.

Tänään S60:n vaihteisto teki outoja loikkia jtta jysähti, tasakaasulla 30 km/h taajamanopeudessa. Pakko tuohon on vaihteistoöljyt vaihdattaa.   

-ilkka

Carcom Oy  Elekma