KL-varaosat  Race.fi

Volvo D5 osto edessä, apuja tarvitaan arvon guruilta!

  • 12 Vastauksia
  • 1176 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa speedy87

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
Elikkäs Volvon osto edessä. Kiinnnostaa V70, XC60 ja XC70, D5. D5 pidän kaikkein luotettavimpana ja kestävimpänä, mutta kertokaas arvon tietäjät mikä on siis todellisuus ja mikä olisi oikeasti noista paras. Paljon on tarjottu D4:sia ja D3:sia, onko niissä miten paljon vikoja? Tarkoitus siis ostaa diesel farkku/maasturi, niin että sen voi  muutoskatsastaa pakettiautoksi, ja koska raha on rajallinen asia, niin hintaluokka olisi siinä n. 6-7000e paikkeilla, eli ei olla mitään uusinta mallia ostamassa.  Tässä hintaluokassa toki haasteellisempaa löytää sellaista jolla ei olisi jo aivan tuhottomia ajokilometrejä.

Nyt siis otan kaikki vinkit ja neuvot vastaan, ettei tule taas niin sanotusti pissityksi silmään  ;D

P.S. Oon ihan ekaa kertaa pappia kyydissä täällä, joten pahoitteluni jos termit on hukassa.

Poissa V850

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 89
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo D5 osto edessä, apuja tarvitaan arvon guruilta!
« Vastaus #1 : 29.04.2025, 13:58:52 »
Paras vaihtoehto taitaa olla TDI moottori. Joita on vielä mk2 V70 ollu. Mulla on ykköskoppanen V70 TDI ja kakkoskoppanen D5 mustalla moottorin kopalla. Näistä tdi on pieniruokaisempi, mutta kakkoskoppa ehkä painavampi auto. Näissä 2000-luvun alkupään autoissa ei vielä ole hiukkaspönttöä murheena.

Ykköskoppasesta oli tosi helppo loihtia paku. Takapenkki pois ja kiinnitykset jumiin. Kakkoskoppasessa on jo vähän askartelua takaturvavöiden kanssa, eikä taida muutos pakuksi ehkä niin vaan joka paikassa onnistua.

D5 varmaankin tosi hyvä moottori, mutta uudempi harmaakoppainen on kai kärsinyt venttiilikoneiston ongelmista. Täältä foorumilta niistä luin ja päädyin vanhempaan mustakoppaiseen. Oisko jotain 2000-2005 välillä mustaa koppaa ollu.

Jos etsii vähillä kilsoilla autoa, se on vähän kaks piippunen juttu. Näin vanhoissa autoissa se 100tkm voi olla pelkää kaupunkiajoa kymmenen vuoden ajalta ja kylmästarttauksia.

Se vähäinen kilometrimäärä voi olla myös tuontiautoon ruuvattu. Toisaalta joku enemmän ajettu saattaa olla hyvin huollettu ja ruosteeton. Kilsat on tullu tienpäällä ja auto on mainiossa kunnossa. Joten vanhat autot on yksilöitä ja valintaan kannattaa käyttää hieman aikaa.

Poissa speedy87

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo D5 osto edessä, apuja tarvitaan arvon guruilta!
« Vastaus #2 : 29.04.2025, 17:46:03 »
Kiitos paljon erittäin selkeästä vastauksesta. Tämä auton ostaminen onkin sellainen villi viidakko ja omalla kohdalla ehkä enemmänkin suo, että ei tulisi heti upottua kakkaan kun on tullut niin monesti ostettua skeidaa. Sen ainakin omasta Volvo kokemuksesta tiedän, että joku 400 000 ajettu saattaa tosissaan olla vasta sisäänajettu  ;D Mutta suurin vaikeus onkin löytää sellainen joka ei olisi joka mutkassa rikki.

Osaako joku sanoa vielä noista D3 ja D4 että onko niissä minkä verran tyyppi ongelmia? :)

Poissa V850

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 89
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo D5 osto edessä, apuja tarvitaan arvon guruilta!
« Vastaus #3 : 29.04.2025, 20:00:56 »
Vanhan auton ostaminen on vähän ku hyvän viinin valinta. Vuosimallien välillä on eroja ja vielä pitää sitä pulloakin maistella. Jollain muulla varmaan vielä parempaa tietoa. Oon aika tuore volvoilija.

Poissa Gazza

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 555
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo D5 osto edessä, apuja tarvitaan arvon guruilta!
« Vastaus #4 : 29.04.2025, 21:49:32 »
Varmaan hakusanoilla löytyy täältä foorumilta paljon juttua myös D3- ja D4-moottoreista. Ei niissä ainakaan mitään selkeitä tyyppivikoja ole. Varmaan tärkeintä on katsoa, että huollot on tehty ajallaan ja jos automaatin meinaa ostaa, niin että olisi lootan öljyjä vaihdettu säännöllisesti. Itselläni on ollut D5-moottoreita 163, 185, 205 ja 235 hevosvoimaisina versioina ja koskaan ei itse moottorissa ole ollut mitään vikaa.

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4218
Vs: Volvo D5 osto edessä, apuja tarvitaan arvon guruilta!
« Vastaus #5 : 30.04.2025, 06:52:54 »
Pitää huomata myös se että D3,D4 ja D5 koneisia on kaikkia sekä 5-pyttyisiä ja 4-pyttyisiä.
Ikä ja mallisarja ratkaisee.

Poissa speedy87

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo D5 osto edessä, apuja tarvitaan arvon guruilta!
« Vastaus #6 : 30.04.2025, 09:46:10 »
Tälleen blondina saa ja pitää esittää tyhmiä kysymyksiä, niin mikä olisi se paras vaihtoehto ja malli? Nyt olen mieltynyt tuohon XC60 ja muutamaa sellaista kysellyt. Toki monilla autokauppiailla on se ensioletus että kun nainen on ostamassa, sille voi myydä mitä vaan kun ei se ymmärrä (ja eihän siinä kauas totuudesta mennäkään  ;D). Mutta mitkä asiat olisi niitä tärkeimpiä mitä huomioida? Nyt olen kysynyt juuri huollot, jakopään vaihto ja huoltoväli ym. Täytyy lisätä extra huomiona tuo laatikon huolto, kun moni noista on automaatti.

Kiitos taas arvon tietäjille vastauksista :)
Lisää saa infoa laittaa, ettei ihan ummikkona menisi ostamaan, kun ei ole ketään tietäjää ottaa autokaupoille mukaan. :)

Poissa V850

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 89
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo D5 osto edessä, apuja tarvitaan arvon guruilta!
« Vastaus #7 : 30.04.2025, 16:46:45 »
Itse varautuisin auton oston jälkeen ainakin henkisesti muutamat viat korjaamaan. Harvempi just korjattua myy, vaan usein se vaihto vähän enteilee jotain pientä kolinaa jossain. Autokauppa usein tarjoaa jotain takuuta, joka kattaa vikojen korjauksia vähän.

Itse ostin pellon laidalla 4v seisoneen volvon ja hyvin on toiminut. Jarruja ja muita piti vähän elvytellä, mutta muutoin tosi hyvä.

Paikalla Kaldonia1

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1029
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo D5 osto edessä, apuja tarvitaan arvon guruilta!
« Vastaus #8 : 30.04.2025, 22:45:00 »
Mulla on kokemusta 2,5 TDI-moottorisista V70 Volvoista. Toisella oli ajettu yli 500 tkm ja toisellakin lähes tuo maaginen puoli miljoonaa kilometriä kun autot myytiin. Vahvoja ovat, sen voin luvata. Jos siis hyvän löydät.

Sitten oli 2,4 D moottorimerkinnällä S80 mallinen automaatti-Volvo. Se oli todella hyvä ja vahva. Lähes 500 tkm mittarissa kun luovuimme autosta.

Nyt on alla V70 D3 vm. 2011 ja 329 tkm ajettu. Erinomainen peli. 163 hevosvoimaa ja hillitön vääntö antavat luihakat kyydit. Olemme tosi tyytyväisiä, minä ja iltojeni valo ja aamujeni aurinko.

Omasta puolesta voin suositella erityisesti tuota viisipyttyistä D3 moottoria. Katso, että on huollettu hyvin ja öljyjä vaihdettu mieluummin tiheästi kuin harvoin. Noita VAG-pohjaisia 2,5 TDI-moottoreita voi myös suositella, jos vain asiallisesti pidetty.

Onnea matkaan! Volvojen kanssa olet turvassa - niin monin tavoin.  8) 8)


Poissa Litra maitoa

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo D5 osto edessä, apuja tarvitaan arvon guruilta!
« Vastaus #9 : 19.05.2025, 14:12:41 »
Päivää,

löytyikö AP:lle vielä autoa? Mihin päädyit, vai vieläkö etsinnät käynnissä?

Itsellä kuolannut noita XC60 yhden kymmenen vuotta. Nyt tuli sitten paremmalle puoliskolle semmonen työmahdollisuus eteen, että sai sen järkiperusteenkin hankinnalle.

D5 v***n iso mörkö tuli laitettua. Octavia ja VAGArena meni vaihtoon.

Ruotsista tuotu. Merkkihuollossa käytetty ihan fiksuin välein. Tinkasin kauppaan etulevyt ja -palat, jakopään hihnan ja vaihteistoöljyt. Josko ensimmäiset huolet olisi sillä kuitattu. Tai sitten ei. Tiedä häntä. Jahka rohkenee, pitää Ruotsin mekaanikolle soittaa, että vad har du gjort senast till den här Volvon ja siihen malliin. Millon koskettu peräöljyihin, ilmastointiin, apulaitehihnoihin... jne.

Voi morjens mikä ero ajokokemuksessa aiempaan (Ocataviassa heppoja kaksnumeroinen määrä, vajaaveto, manuaali, karvalakkimalli). Ja tuo adaptiivinen vakkari (lidarilla?) on ihan mustaa magiaa.

Kyllähän sitä halvempaa ensin harkittiin; CR-V, RAV4, Octavia Scout. Mutta sitten kun erehtyi tätä isoa Volvoa koejamaan, niin ei maistunut enää nuo muut merkit.
Volvo XC60 D5 AWD Business Summum -15

Poissa jlab

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 1
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo D5 osto edessä, apuja tarvitaan arvon guruilta!
« Vastaus #10 : 08.06.2025, 13:19:46 »
Tallista löytyy 591k ajettu 2001 V70 P2 D5244T eli mallia ennen kuin egr ja dpf tuli pakolliseksi.
Kulutuksen puolesta voin sanoa että erittäin pieni ruokainen auto, viime 440km reissulla kulutti ajotietokoneen mukaan 4.6l/100 mutta todellinen mitattu kulutus on 4.8l/100.
Suurimmaksi osaksi ajo oli ajoa 100km/h ja ohituksiakin tuli tehtyä.

Näissä pitää tehdä tietyt perus huollot tietyin väliajoin mutta muuten ei ihmeitä ole tarvinnut tehdä.

Tämä on kyllä aika mukava istuttava maantielaiva, ei tule selkä kipeäksi kuten suurimmassa osassa vanhemmista VAG:n vehkeistä joista siirryin Volvoon.

Poissa V850

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 89
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo D5 osto edessä, apuja tarvitaan arvon guruilta!
« Vastaus #11 : 08.06.2025, 14:13:53 »
Mk2 D5 moottorissa kulutuslukemat vaihtelee. Varmasti on kuskeissakin eroja ja maisemassa, sekä matkanopeudessa.

Omalla 2002 D5 V70 man. ajelin työmatkaa motarilla noin 20tkm viime kesänä. Arvelisin että noin 6 litraa keskikulutus. Pidin matkavauhdin siinä + -  90km/h, eikä juuri tullu kaupunkiajelua. Suuttimet vaikuttais alkuperäisille, yks suutin vähän kolistelee kiihdytyksessä. 

Oon ymmärtäny että joku ei oo päässy alle seiskan kulutuksen oikein millään.

Taasen toi TDI moottorinen mk1 V70 syö saman 6l vaikka ajelu olis huolettomampaa ja enemmän kaupunkisuhailua mukana.

Molemmat manuaalivaihteisia, automaatti tai awd nyt luonnollisesti söis vähän enemmän.

Onks sulla suuttimet vaihdettu ja ohjelmoitu, tai onko sama kulutus ollu aina?

Poissa Kaide69

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 64
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo D5 osto edessä, apuja tarvitaan arvon guruilta!
« Vastaus #12 : 08.06.2025, 17:05:36 »
Ítsellä tuo nykyinen kulkine XC70 D5 AWD 2006 kuluttaa 6,3/100km eikä ole kuin lähinnä kaupassa käyntiä, 17km suuntaansa eli ei mitään matka-ajoa.

Ihan siedettävä kulutus omasta mielestä.
Nykyinen kulkupeli XC70 D5 AWD -06

Seisonnassa V70 -03
Seisonnassa S60 -07

 

Elekma  Autoracing