Moro,
Ajelen otsikon mukaista Volvoa, jolla on mittarissa ~444000km. Autossa on muutamia vikakoodeja päällä, joista yksi vika vaatisi ainakin huomiota. Loput viat eivät ole akuutteja ja eivät haittaa millään tavalla ajoa. Tarkoituksena on saada ajoneuvo minttiin ja alkuperäiseen kuntoon, joten tämän takia vikojen selvittäminen on kuitenkin itselleni kiikarissa. Olen omatoimisesti yrittänyt näitä selvittää ja siltä osin googlettaminen on kaluttu loppuun. Arvostaisin jos saisin hyviä vinkkejä, mistä vikoja voisi lähteä etsimään/korjaamaan.
Vikakoodinlukijana on käytössä iCarsoft VOL V2.0 ja versio V33.50
Vikakoodi: ECM-4201, Kolmitiekatalysaattorin (TWC) hyötysuhde, tehon heikkeminen
Huomiot: Vikakoodi sytyttää vikavalon kojeistoon. Yhdistän vian joko lambda-antureihin ensimmäiseen tai katalysaattorin jälkeisiin. Vika voi olla myös itse katalysaattorissa. Välillä vika voi lähteä itsekseen pois ja tulla vähän ajankuluttua takaisin. Vika ei ole nostanut bensankulutusta ja ajossa en huomaa mitään poikkeavaa. Ennen katsastusta olen joutunut kuittaamaan vikakoodin pois, jotta ei ole tullut sanomista katsurilta. Tälle vialle pitäisi saada jotakin tehtyä. Ehdotuksia, miten lähteä selvittämään vikaa?
Vikakoodi: ECM-640A, Nokka-akselin nollausventtiili (viallinen signaali)
Huomiot: Ajossa ei huomaa mitään poikkeavaa ja auto käy täysin normaalisti. Vikakoodin pystyy kuittaamaan pois ja on tullut kerran takaisin 10k ajonaikana. Äsken kun luin vikakoodit, niin tämä oli tullut takaisin aktiiviseksi.
Vikakoodi: UEM-004, Sireenin tiedonsiirtovirhe
Huomiot: Tämä vika on selkeä ja johtuu sireenin viallisesta piirilevystä. Sireeni avattu ja varapatteri päästänyt tavarat pihalle rikkoen piirilevyn. Uusi maksaa maltaita, joten huikatkaa, jos teiltä löytyisi ehjä sellainen järkevään hintaan. Ovokosta olen pari kertaa mennyt tilaamaan tavaraa ja molemmat kerrat ovat olleet pettymyksiä, joten se on pois listalta.
Vikakoodi: PDM-0025, Ovenpeilimoottori, irrotettu
Huomiot: Oikeanpuoleinen sähköikkuna ja peilin sähkösäädöt toimivat normaalisti. Vikakoodin pystyy nollaamaan ja uusiutuu heti kun on kerran käyttänyt ikkunaa alhaalla.
Vikakoodi: AUM-49FD, Ohjausmoduuli, viallinen asennus
Huomiot: Autossa oli joku tarvikeradio paikallaan. Vaihdettu siihen HU-601 orkkis radio tilalle. Radio ja sen kaikki vempaimet toimivat normaalisti. Vaatiiko vidalla ohjelmointia..?
Kiitän etukäteen jo suuresti järkevistä ja hyvistä viesteistä.