Proturbo  Autodiagnoosi

Volvo ilmastointihuolto

  • 20 Vastauksia
  • 11910 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2886
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Volvo ilmastointihuolto
« Vastaus #15 : 17.03.2018, 15:15:10 »
Laitteisto toimii tietenkin paremmin, kun siellä on oikea määrä kylmäainetta. Saattaa jopa säästää huollon hinnan polttoaineessa, kun kompressori käy vähemmän/pienemmällä teholla. 

Asettaisin kysymyksen ilmastointihuollon tarpeellisuudesta vähän toisin päin: kuinka moni on lisännyt kylmäainetta jääkaappiinsa tai pakastimeensa ennen kuin se lopettaa toimintansa? Täsmälleen samasta asiasta on kyse. Kompressori ei mene rikki liian vähästä kylmäainemäärästä eikä kompressoriöljy suuren molekyylikokonsa takia häviä järjestelmästä ilman totaalista putkirikkoa (kolari, lauhdutin räjähtää tms). Yksi mielenkiintoinen näkökulma on se, että kukaan ei tiedä kenen vanhat, vettä tai hiekkaa sisältävät, kylmäaineen jämät saat huollosta omaan autoosi. No, tässä tuli vähän provosoitua, mutta ennakoiva ilmastointihuolto ei ole ihan niin pakollinen kuin markkinamiehet antavat ymmärtää. Sen huomaa sitten hyvin nopeasti, kun huollon aika on käsillä.

Tämä ihan totta. Uudemmissa (ei se 30v vanha pertsan pajan kone) on paljon parannuksia vanhoihin (jonkun sortin suodattimia ja sisäisiä pesuja tekee itsestään). Ihan mielenkiinnosta tutkin duunin koneet helvetin tarkkaan, juurikin sen takia ettei tiedä mitä siellä koneen järjestelmässä sattuu olemaan kun omaan tai asiakkaan autoon tunkee kiinni.

Edellisissä työpaikoissa vuosia vuosia sitten kun oli vag räjähtänyt kompura, niin imettiin vaan koneeseen ja täytettiin uudestaan samoilla... Sitten takuuseen aina uusi kompura kuin vanha hajosi, kuulemma sillä metallisilppu öljyllä ei yhtään mitään merkitystä järjestelmässä ja käskettiin olemaan hiljaa kun mitään en kuulemma ymmärrä... Jäänyt sieltä tuo tapa tutkia vähän tarkempaan koneet... ::)

Mutta vähän ehkä huono verrata jääkaappia auton järjestelmään. Autossa kuitenkin kumiosia kun noissa taitaa olla pelkästään kupariputkia ja nekin tinattuna yhteen.

Riippuu paljon autosta paljonko sieltä tulee öljyä. Muttei sieltä kaikkea tule. Edelliseen Volvoon tein 4 kertaa ilmastoinnin täyttöhuollon (välillä käyttäen) ja aika hirveän näköstä kuraa sieltä tuli ulos pieni kahvikupillinen.
« Viimeksi muokattu: 17.03.2018, 15:19:22 kirjoittanut puliukk0 »
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa VolvoPirre

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo ilmastointihuolto
« Vastaus #16 : 26.07.2025, 10:09:35 »
Aika vähän sisältyy tuota kylmäainetta useimpiin huoltoihin, esim. Öljypisteellä sisältyy 100g ja ylimenevä laskutetaan erikseen. Jos nyt oikein tulkitsin näihin P3-alustaisiin menee kuitenkin se n. 700g ainetta.

Ilmastointi käynnistyy selvästi a/c napista, eli voisi päätellä että kompura toimii..? Kylmää ei vaan puhalla. Ajattelin kokeilla jos tuon saisi toimimaan perus huollolla, sillä tuota vikaa on varmaan fiksuinta lähteä etsimään.

Poissa anssi68

  • Hallituksen jäsen
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5579
  • Volvo V70
Vs: Volvo ilmastointihuolto
« Vastaus #17 : 26.07.2025, 10:39:25 »
Aika vähän sisältyy tuota kylmäainetta useimpiin huoltoihin, esim. Öljypisteellä sisältyy 100g ja ylimenevä laskutetaan erikseen. Jos nyt oikein tulkitsin näihin P3-alustaisiin menee kuitenkin se n. 700g ainetta.

Ilmastointi käynnistyy selvästi a/c napista, eli voisi päätellä että kompura toimii..? Kylmää ei vaan puhalla. Ajattelin kokeilla jos tuon saisi toimimaan perus huollolla, sillä tuota vikaa on varmaan fiksuinta lähteä etsimään.

Viittaa kylmäaineen vähyyteen eli tosiaan ilmastointilaitteen täyttöhuoltoon ensin, sitten alkaa etsiä muita vikoja..
Harrastekäyttis: Volvo V70 2,5T geartronic 2007

Poissa VolvoPirre

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo ilmastointihuolto
« Vastaus #18 : 26.07.2025, 11:07:08 »
Viittaa kylmäaineen vähyyteen eli tosiaan ilmastointilaitteen täyttöhuoltoon ensin, sitten alkaa etsiä muita vikoja..
Joo näin se on tehtävä ja kädet ristiin että auttaa  :D

Poissa landenasi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 103
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo ilmastointihuolto
« Vastaus #19 : 06.08.2025, 18:26:06 »
Sattuipa tässä heinäkuun lopun helteiden aikaan niin, että vein autoni (V50) työpaikan lähellä olevaan liikkeeseen ilmastointihuoltoon. Ilmastointi toimi ihan hyvin, mutta nyt kun auto on ollut 3 vuotta käytössäni, ajattelin huollattaa ilmastoinnin. Lisähommana pyysin tekemään desinfioinnin, koska "koiran hajua" tuli autoon ilmastointia käynnistettäessä.

Kun tulin noutamaan autoa, huoltoa tehnyt työntekijä sanoi, että ilmastointi ei toimi.
Kummastelin, että miten se rikki voi olla, kun tänne tultaessa oli vielä ihan toimintakuntoinen.
Heppu laittoi auton käymään ja pyysi viereen katsomaan kun hän laittaa AC:n päälle. No sieltä konehuoneesta alkoi oikein kunnon pauke ilmastoinnin yrittäessä mennä päälle.  Se ääni oli oikeasti PAHA.
Kaveri nosteli olkapäitään ja sanoi, että ilmastointikone on huollon tehnyt, näytti vielä raportinkin minkä kone oli tulostanut.
Kyseisen auton max. kylmäaineen täyttömäärä on 530 grammaa ja öljyn määrä pitäisi olla kai 20 g.
Heidän tulosteestaan kävi ilmi, että kylmäainetta oli ollut järjestelmässä 340 g ja öljyä 3.
Alipaineistuksen jälkeen öljyä oli lisätty 20 g ja kylmäainetta 530 g.

Kyselin, että onko huollossa tapahtunut jotain erikoista, vai mikä on voinut moisen aiheuttaa? Vastaus oli, että ei ole tietoa. Hän ei osaa korjata ilmastointilaitteita, hän vaan osaa käyttää huoltolaitetta. Kertoi "auttavalla" suomenkielellä, että nyt minun pitäisi mennä korjaamolle tarkastamaan ilmastoinnin osat,  jotta selviäisi mikä on rikki. Hän alkoi jo vähän vihjailemaan, että olenko tuonut ilmastoinnin täyttöhuoltoon  valmiiksi ilmastointiviallisen auton. Lisä"vakuutena" huoltolaitteen toimintavarmuudesta hän totesi niin, että jos kone tekisi huollon väärin, niin kaikki muutkin ko. laitteen kautta huolletut autot olisivat rikki.

Pyysin häntä kirjoittamaan tulosteeseen saatteeksi korjaamolle, että täyttöhuollon jälkeen ilmastointi ei toimi, sekä pitää kovaa ääntä. Tähän hän ei suostunut, ilmoitti vaan lakonisesti, että olethan huoltoa varatessasi lukenut "pienen präntin" jossa huoltoliike ei tule vastaamaan mekaanisista vioista joita työn tekemisessä mahdollisesti aiheutuu, ja että nyt sun autoosin on vaan tullut vika.
Ilmoitin ykskantaan myöskin siitä, että latin latia en tule maksamaan tällaisesta huollosta, jossa ilmastointi hajoaa. Enkä myös maksanut. Tämän hän hyväksyi. Pyysi toki ilmoittamaan hänelle, mikä vika autosta löytyy.

Tämä tapahtui 28.7.
Kotimatkalla varasin ajan korjaamolle, jossa selvittävät mitä on rikki.

Tänään 6.8. vein auton korjaamolle diagnoosin tekemistä varten, ja kun hain autoa takaisin, oli se kunnossa.

Korjaamon väki oli aidosti hämmästynyt, kuinka paljon kylmäainetta oli järjestelmässä. Oli kuulemma ennätyksellinen ylitäyttö käynyt.
Kylmäainetta tuli ulos 2263 grammaa..
Ihme juttu että paikat kestivät tuota määrää tavaraa. Oli kuulemma kylmäaineputket ja kompura pitänyt melkoista showta kun olivat testanneet ylitäytettyä ilmastointia.

Jos nyt jotain opin tästä, niin en huollata enää ilmastointia ns. ostoskeskus-pikahuolloissa. Enkä siis varsinaisesti suosittele sitä muillekaan.
 
V50 D2 -12

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2913
Vs: Volvo ilmastointihuolto
« Vastaus #20 : 06.08.2025, 22:49:19 »
Sattuu sitä näppäilyvirheitä paremmissakin piireissä. Olisi pitänyt lisätä kylmäainetta 190 g, mutta laittoikin 1900 g. (340+1900+20 = 2260 g eli se mitä tuli ulos) Kovin vaan oli noviisi asentaja, kun ei huomannut virhettään. Onneksi ei mennyt kompura rikki.

Tästä voisi oppia vaikka sen, että ilmastointilaite kannattaa pääsääntöisesti huoltaa vasta sitten,  kun siitä lakkaa tulemasta kylmää.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

 

Autoracing  KL-varaosat