Luotettavalla sotaratsulla matkaa takana 316 tkm, hyvin toiminut mitä nyt kaasuläppä jouduttu vaihtamaan, kirjoittelin vuosi, kaksi sitten auton nykimisestä ja tuo oli siihen silloin syynä. Ei vie mainittavasti öljyä 20 - 25 tkm öljynvaihtovälillä, ei lisäystarvetta vaihtojen välillä.
Olen viimeisen 200 km ajon aikana vetänyt kunnon kuormaa peräkärryllä, myös tuolla jaksolla yli 100 km normi ajoa. Eilen noin 750 kg kuormalla tuli moottorin vikavalo ja vikakoodin luku GaragePro softalla kertoi oheisen P04D9 joka sanoo kohtuu suoraan että EGR on tukossa. No, näillä kilometreillä ei ihmekkään.
Katsoin Aeromotorsista vaihtoehtoja, kaikkea 100 - 900 euron välillä, mitä merkkiä raati suosittaa?
Mitä mieltä 200 euron Lucasista (+pantti)?
Linkki kaikkiin heidän vaihtoehtoihin,
https://aeromotors.fi/matkustajavaunut/volvo/7583-xc60-i-suv-156/100381-d4/10651-venttiili-pakokaasun-kierratysJa sitten tuo Lucas,
https://aeromotors.fi/tuote/8903925/lev2165-lucasKatsoin että myös Born Varnerit ovat hyviä vaihtoehtoja esim.
https://aeromotors.fi/tuote/12624029/710626d0-borgwarner-wahlerVai onko muita kommentteja, ohjeita?
GaragePron kertomana,
P04D9 : Closed Loop EGR Control At Limit Flow Too LowStatus: CurrentPossible Causes:Malfunctioning EGR valveClogged or restricted EGR passagesFaulty EGR solenoid or sensorVacuum leak in the EGR systemPCM (Powertrain Control Module) software issueSymptoms:Check for any intake manifold or EGR valve blockages and clean if necessary.Inspect the EGR valve for any malfunction or carbon buildup and replace if needed.Verify the integrity of the EGR system's vacuum lines and hoses and replace any damaged components.Check and clean the EGR passages in the intake manifold.Perform an EGR system reset and relearn procedure.Solutions:Check engine light illuminatedEngine hesitation or stumbling during accelerationDecreased fuel efficiencyRough idleEngine stalling or difficulty starting.