Kulkukoira  Proturbo

neli ja viis sylinteriset dieselit ja dielen lisäaineet sekä dpf hoitoaineet?

  • 35 Vastauksia
  • 1775 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1174
  • www.vrcf.fi
Kerosiini on liian kuivaa polttaa auton moottorissa, mutta diesel sotkut liukenee siihen kai hyvin?
Jos tarkoitat ”kerosiinilla” Jet A-1, toimii se mainiosti auton moottorissa. Perustuvathan esimerkiksi Austron dieselit auton moottoreihin, ja samasta mittarista tankataan, kuin turbiinikoneetkin.

Se toinen, amerikkalainen ”kerosene”, on taas moottoripetrolia, jota aikoinaan pölhöt tankkasivat ”petrohaisuleihin” :).

Poissa V850

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 125
  • www.vrcf.fi
Käsiini oo lentopetroolia mistään saanu. Olettaisin että ei oo ihan samaa tavaraa dieselin kanssa. Suihkukoneissa käytettävä polttoaine ei varmaan oo ihan samoilla lisäaineillä kun diesel. Siinä ei tarvita liukasteita siinä missä auton moottorille.

Perustan ihan urbaaniin legendaan kun jossain maalla alkoi viljelijöiden traktorit ja puimurit hajoilla. Oisko niihin tankattu kentällä hylättyä liian korkean vesipitoisuuden polttoainetta.

Paikalla ÄkCee60

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 272
  • www.vrcf.fi
Yks hemmo sai joskus lentokentältä hylättyä säiliötyhjennys kerosiinia ja poltti sitä öljypolttimessaan
poltti sinällään ookoo kunnes kirahti jumiin. No ehkä ehti justiinsa säästämään sen korjauksen hinnan....

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1174
  • www.vrcf.fi
Perustan ihan urbaaniin legendaan kun jossain maalla alkoi viljelijöiden traktorit ja puimurit hajoilla. Oisko niihin tankattu kentällä hylättyä liian korkean vesipitoisuuden polttoainetta.
Yks hemmo sai joskus lentokentältä hylättyä säiliötyhjennys kerosiinia ja poltti sitä öljypolttimessaan
poltti sinällään ookoo kunnes kirahti jumiin. No ehkä ehti justiinsa säästämään sen korjauksen hinnan....
Näitähän nämä, juttuja ja legendaa.
Tosielämässä samaa tavaraa tankataan sekä dieseleihin että turbiinikoneisiin. Olen sekä tankannut että varsinkin nähnyt tankattavan.

Oleellisin ero A-1:n ja perus-dieselin välillä on jähmepiste, A-1 kestää pakkasta hyvinkin 50 astetta. Muinoin, kun Ilmavoimilla oli käytössä sekä itä- että länsikalustoa, MiGit tankattiin runsasrikkisemmällä neuvostoöljyn jalosteella, jota haettiin Porvoosta, länsikoneet puolestaan tankattiin Naantalin länsiöljyn tisleellä.

A-1 palaa mainiosti myös öljypolttimessa, mikä sivumennen sanoen löytyy myös suihkuturbiinista :). Asiasta löytyy jopa oikeusaineistoa, kun takavuosina Lapin Lennostosta toimitettiin polttoainetta myös yksityiskäyttöön huomattavia määriä ;).

No, nämä eivät liity otsikon vempeleisiin, Volvon tekeleisiin kyllä.



Poissa V850

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 125
  • www.vrcf.fi
Aihe on kiinnostava ja siltä osin liittyy, kun oon ajatellu että kerosiinillä vois olla enemmän peseviä vaikutuksia kun dieselillä. Tai jos dieseliin on lisätty jotain liukastetta, niin sellanen vois pitkässä juoksussa kertyä sinne suuttimiin.

Mutta tämä nyt on tällästä mutuilua ja urbaania legendaa omalta osaltani kun ei tietoa tai kokemusta, joten kiitos tiedosta.

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4029
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Pieniä on tehoaineiden määrät lääketableteissakin....sekä olutpullossa ;)
Mutta silti tehoaa...
Biokemia on aivan eri asia. Volvon dieselmoottorit ei ole biologisia systeemejä
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

 

Autoracing  KL-varaosat