Autodiagnoosi  Carcom Oy

Onko kaiutin asennuksien lujuudella OIKEASTI väliä?

  • 5 Vastauksia
  • 3246 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa hukka

  • Hukkapätkä
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2602
    • Mun V70
Mietin sellaista että on kaiuttimien asennus lujuudella oikesti mitään väliä normaali kuuntelussa?

Alan lehdissä monet hitsaavat kaiuttimille metallirinkulat yms.. Vaikuttaako oikesti ääneen  :idiot2:


Esimerkki:
850 sedan hattuhylly kajareiden asennus.
Laitetaan nyt vaikka sinne 6,5 koaksaalit. Tehdään niille mdf-levystä asennuslevy. Kannattaako asennuslevy pultata myös hattuhyllyn peltiin kiinni? Vai riittääkö, jos se on vain hattuhyllyn pahvissa kiinni?
Vai pitääkö kaiutinkin ruuvata peltiin kiinni?
V70 mk1. Tdi+man. 1998.

Poissa Irual

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 332
Vs: Onko kaiutin asennuksien lujuudella OIKEASTI väliä?
« Vastaus #1 : 24.08.2011, 10:19:29 »
mä en mikään autohifisti oo, mut oon mä noita normi kajareita laitellu autoihin.

Kyl mun mielestä riittää se että ruuvat kajarit siihen mdf:ään kiinni, ei tarvi sen läpi mennä ruuvit. Mut se mdf varmaan kantsii kyl vetää sinne peltiin kiinni sen pahvin läpi. eikait siin normi käytössä oo muutaku että saattaa rämistä jos on pelkästään pahvissa kiinni.

nuo oikein lujasti kiinnitetyt on varmaan niitä oikeiden autohifistien juttuja. eipä normaali kuuntelussa tarvi mitää ihmeitä.

Poissa o_j

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1434
Vs: Onko kaiutin asennuksien lujuudella OIKEASTI väliä?
« Vastaus #2 : 24.08.2011, 11:00:01 »
Tukeva kiinnitys vaikuttaa merkittävästi soundiin. Esim. pulttaamalla kaiuttimet ovipahvin sijasta sovitepalalla ovipeltiin saadaan kaiutinkalvon liikkeestä suurempi osa ääneksi (kaiutin/kiinnityspaikka ei heilu, vaan liike siirtyy ilmaan).

Tukeva mdf-levy riittää varmasta asennuspaikaksi parille koaksiaalille, joita potkii soitin/pikkuvahvari. Itse varmaan pulttaisin tuon mdf:n siltikin kiinni peltiin, ettei kolaritilanteessa ole mahdollista sen rysähtäminen omaan niskaan. Tukevat kaiutinasennukset ovat myös merkittävä osa turvallisuutta.  :)
745 Turbo+ -90
LC HJ60 -83
LC HJ60 -84

Poissa Jonas_

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 80
  • Pesukinnas.com
Vs: Onko kaiutin asennuksien lujuudella OIKEASTI väliä?
« Vastaus #3 : 24.08.2011, 16:22:01 »
Tukevat kaiutinasennukset ovat myös merkittävä osa turvallisuutta.  :)
Tämähän siinä on se päällimmäinen syy, miksi rengas hitsataan oveen ja kaiutin pulteilla siihen renkaaseen. Toinen syy on se, että niitä kusipäitä mahtuu tähän maailmaan jotka haluavat toisten vaivalla hankkimat ja asentamat laitteet kähveltää...
Jää yritykseksi siinä vaiheessa kun päättää pölliä kaiuttimen joka onkin kuusiokolo pulteilla pultattu renkaaseen joka on hitsattu peltiin kiinni. Sama jos pulttaa sen MDF-renkaan peltiin, ja kaiuttimen vielä läpipulteilla samaan peltiin, niin harva rosvo kantaa mukanaan hylsy/räikkä settiä :D Itsellä on soitin pultattu kiinni kojelautaan...
Volvo 460 SE 1992
Kakkoskiesinä Renault Clio -02

Poissa smgt

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 231
  • Projekti päällikkö
Vs: Onko kaiutin asennuksien lujuudella OIKEASTI väliä?
« Vastaus #4 : 25.08.2011, 08:45:32 »
tuommonen metalli rinkula ovessa samalla jäykistää oven rakennetta himpun verran. 

mutta esimerkisi mukainen hattuhylly sovitus kannattaa ruuvata kiinni just tuon turvallisuuden vuoksi jos arvostaa takaraivoaan :)
ja kaupunki alueen mukulakivi kadut ja taajaman ulkopuolella soratiet saa irtonaiset asetelmat tärisemään uskomattoman kovaa :)

hattuhyllyllä olevat kaijuttimet kannattaa suunnata että takalasista ääni heijastuu suoraan eteen päin.
700sarjassa kun on pystysuora takalasi niin melko suuri osa äänestä häviää jos kaijutin huutaa kattoverhoilua kohti.
volvo 240 tdi :)

Poissa hukka

  • Hukkapätkä
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2602
    • Mun V70
Vs: Onko kaiutin asennuksien lujuudella OIKEASTI väliä?
« Vastaus #5 : 25.08.2011, 09:27:17 »
Tarkoitus tosiaan olisi laittaa hattuhylly asennukset uusiksi.. Ja pulttaan ne kunnolla kiinni.

Etukajari asennuksia olen jo tehnyt, mutta kyllä niitäkin parantelen vielä.
Äänieristystä (meinaa nykyään hieman rämistä) yms yms
V70 mk1. Tdi+man. 1998.

 

KL-varaosat  Race.fi