Kun tätä asiaa itse aikoinani riittävästi pähkin - ja mielestäni asia oli vidhumaisen hankalaa selvittää (vm 98 S70 lukuisen motoorivariatsioineen) niin viisastuneena vinkit jakoon:
Noin viimeiset 15 vuotta (ainakin) Volvo Ab on suvainnut stämplata moottorin tyypin jakohihnan suojakoteloon (ainakin bensamalleissa).
Mitä tarkoitan näkyy tässä videossa kohdassa 0:29
http://www.youtube.com/watch?v=k-nTdHHAfnA - moottorin tyyppi siis tuossa nimenomaisessa V70:ssä B5244S. Etsiskelkääpä omasta kotterostanne vastaavia merkintöjä.
Ennenkuin keksin tuon jakoremmikotelomerkinnän, tuskailin muunmuassa tyyppikilven kanssa. Volvosterihän ei monesta muusta merkistä poiketen vaivaudu kertomaan motoorin tyyppiä auton tyyppikilvessä. Sen sijaan 17-numeroisesta VIN-numerosta (se pitkä numeronrrimssu joka on stanssattu mm. rintapeltiin, alkaa kirjaimilla "YV") asian voi päätellä, jos osaa.
Opas Volvon käyttämään VIN-koodistoon löytyy täältä:
http://en.wikibooks.org/wiki/Vehicle_Identification_Numbers_%28VIN_codes%29/Volvo/VIN_CodesMeitä kiinnostaa vain moottorin tyyppi ja se on siis päältetävissä VIN koodin numeropositioista 6 ja 7.
Esimerkiksi jos kyseisissä kohdissa on numerot "54", niin kyseessä kärryssä on moottori tyypiltään B5244T5.
Itse Volvon käyttämä moottorityyppikin on ruotsalaiseen tapaan vankasti systemaattinen. Tyyppikoodihan on usein 2-4 numeroinen ja alkaa kirjaimella. Tyyppikoodin rakenne hieman vaihtelee ajankohdan mukaan, mutta kaikissa alkukirjain osoittaa moottorin käyttämän polttoaineen tyypin. B yhtä kuin "bensin" ja D on tietysti "diisseli".
Vuosina 1955-75 valmistetuissa moottoreissa kaksi polttoainekoodia seuraavaa numeroa kertoo moottoritilavuuden desilitroissa. Esim. B23F= 2,3 litran bensakone elektronisella polttoaineen ruiskutuksella. Neljäs merkki - jos sitä on, kertoo polttoaineen ruokintatavan. A, B ja D ovat erinäköisiä kaasutinmoottoreita. E mekaaninen ruiskutus ja F elektroninen spruuttaus.
Vuosina 1985-95 merkintätapa on muuten sama, mutta moottorin tilavuuden jälkeen tulee lisänumero, joka saattaa kertoa esim. venttiilien lukumäärän koneessa. Kaasutinmoottoreista on melkein kokonaan luovuttu, joten viides merkki, kirjain, kertoo ruiskutuksen toimintatavan. E = korkeapaineruiskutus (sen aikainen

ilman Kattia F = sama katalysaattorin kera G = normaaliruisku ilman kattia K = kaasutinkone

Tyyppikoodissa saattaa olla myös kuudes merkki, joka kertoo jotain erikoista koneesta, esim. T = turbo, K = matalapaineturbo, kampiakselin tyyppiä jne muuta tosi tärkeää

Esimerkki tuon ajan tyypistä: B230FT = 2,3 litran turboahdettu bensakone ruiskun ja katin kera,
Lopuksi nämä modernit moottorityypit (vuodesta 1995 eteenpäin).Jälleen eka merkki kertoo polttoaineen tyypin, B = bensaa, D = diisseliä jne
Toka merkki kertoo sylintereiden määrän.
Kolmas ja neljäs merkki moottorin iskutilavuuden desilitroina (ja nykyään ilman entisaikoijen liioittelua koska EU niin määrää

Viides merkki kertoo montako venttiiliä per sylinteri.
Kuudes ja mahdollinen seitsemäs merkki kertoo moottorin ruokintajärjestelmistä. Entiseen tapaan F = normaali ruiskukone ja esim. S = matalapaineruiskuttelija, T = turbotettu, LPT = matalapaineturbo, T4/T4/T6 = korkeapaineturbotettu jne
Esimerkiksi videossa huollettavana olleen kärryn moottorikoodi: B5244T5 tulkattuna:
B bensakone
5 sylinteriä
2.4 litraa
4 venttiiliä
T5 isompitehoinen turbokone
Edit. Semmoinen lisäys vielä, että VIN-koodin automaattisia koodereitakin toki löytyy, esim:
Esim täällä
http://www.motoverse.com/tools/vin/volvo.aspMyös saksalaisen varaosatukkurin Skandixin verkkosivu osaa koodata moottorintyypin ynnä muuta tietoa autosi VIN-koodin perusteella.
https://www.skandix.de/en/vehicle-identification/Skandixin sivu on siitä myös kätevä, että sillä voi etsiskellä Volvon osanumeroita pirssilleen kun on tuon auton tyyppitiedon sille antanut. Ainakin omassa käytössäni toiminut luotettavasti.