Autoracing  KL-varaosat

2.4T ahtaa liian vähän (Ratkaistu!)

  • 9 Vastauksia
  • 5671 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Makkara

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 795
  • www.vrcf.fi
2.4T ahtaa liian vähän (Ratkaistu!)
« : 10.04.2018, 20:52:45 »
Eli ongelmana on liian tehoton V70 2.4T (automaatti). Edellisen omistajan mukaan lastutettu 240hp, mutta ei toi kovin tehokkaalta tunnu, edes vakiotehoiseksi? Torquella mittailin ahtoja ja täyskaasulla piikkaa 0.3, mutta laskee heti 0.2. Tyhjäkäynnillä ja pintakaasulla -0.8 alipainetta.
Mitäs kaikkea jännää tossa voisi olla vikana ????
Foorumilta luin, että vikana voisi olla hukkaportti (ja sen säätö), ahtopaineensäädin tai vuoto ahtoputkissa. Mistä vikaa kannattaisi lähteä etsimään?
« Viimeksi muokattu: 11.04.2018, 15:52:19 kirjoittanut Makkara »
S90 -98 B6304FS
EX:V70 -01 B5244T3, S90 -98 B6304F2, 850 -95 B5254S, 940 -91 B230FB, 740 -88 B230F, 740 -88 B200E, S80 -99 B6284T, C70 -00 B5254S

Poissa kipetys

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 87
  • www.vrcf.fi
Vs: 2.4T ahtaa liian vähän
« Vastaus #1 : 10.04.2018, 22:38:49 »
Eli ongelmana on liian tehoton V70 2.4T (automaatti). Edellisen omistajan mukaan lastutettu 240hp, mutta ei toi kovin tehokkaalta tunnu, edes vakiotehoiseksi? Torquella mittailin ahtoja ja täyskaasulla piikkaa 0.3, mutta laskee heti 0.2. Tyhjäkäynnillä ja pintakaasulla -0.8 alipainetta.
Mitäs kaikkea jännää tossa voisi olla vikana ????
Foorumilta luin, että vikana voisi olla hukkaportti (ja sen säätö), ahtopaineensäädin tai vuoto ahtoputkissa. Mistä vikaa kannattaisi lähteä etsimään?

Itsellä paine heitteli samalla tavalla. Turbolta/moottorin päältä menevän ahtoputken silikooniletku/muotoletku oli muutamia halkeamia. Uutta tilalle niin alko ahdot pysyä paremmin!

Poissa Reziina

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 118
  • www.vrcf.fi
Vs: 2.4T ahtaa liian vähän
« Vastaus #2 : 10.04.2018, 22:52:59 »
Mulla nousi paineet about 0,2 baria. Vikoja taisi olla enemmänkin: 1. hukkaportin kellon säädöt keturallaan eli kello varmaan elähtänyt. Säädin peruspaineet kohdilleen painemittarin avulla -> ok. 2. Bypass-venttiili vuoti. En ole varma alkoiko vuotamaan vasta kun sain paineet nostettua hukkaportin säädöillä. Vaihdoin bypassin uuteen. 3. TCV-venttiili oli ihan jumissa. Sain tukoksen pois, mutta sen jälkeen alkoi heittelemään paineita miten sattuu. Vaihdoin toimivan käytetyn tilalle. 4. VVT-solenoidi oli ihan jumissa myös. Puhdistin sen ja alkoi pelittämään. En tiedä oliko sillä vaikutusta tehoihin? 5. Yksi pieni ahtovuotokin löytyi siitä y-haarasta mikä lähtee imusarjan ilmanputsarin puoleisesta päästä.

Auto on vakio eli paineet nousee nyt sinne 0,5 baariin.

Jarrucleanerilla voisi etsiä imuvuotoja auton käydessä
« Viimeksi muokattu: 10.04.2018, 22:55:54 kirjoittanut Reziina »

Poissa Makkara

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 795
  • www.vrcf.fi
Vs: 2.4T ahtaa liian vähän
« Vastaus #3 : 11.04.2018, 15:51:55 »
Noniin, nyt toimii taas ja lastukin näköjään löytyy.
Säädin hukkaportin tangon oikean pituiseksi ja hain siniseltä uuden tcv-venttiilin. Torquella mitattuna piikkaa 1bar ja laskee sitten 0.7.
Hyvin kulkee nyt, mutta tuli uusi "ongelma". Tuntuu että ahdot vähän karkailee tai sitten toi torque sekoilee. Muutamassa kiihdytyksessä kävi ahdot 2bar asti ???. Mistäs toi voisi johtua?
S90 -98 B6304FS
EX:V70 -01 B5244T3, S90 -98 B6304F2, 850 -95 B5254S, 940 -91 B230FB, 740 -88 B230F, 740 -88 B200E, S80 -99 B6284T, C70 -00 B5254S

Poissa Reziina

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 118
  • www.vrcf.fi
Vs: 2.4T ahtaa liian vähän (Ratkaistu!)
« Vastaus #4 : 11.04.2018, 16:12:23 »
Miten paljon säädit hukkaportin tankoa?  ::)

Poissa Makkara

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 795
  • www.vrcf.fi
Vs: 2.4T ahtaa liian vähän (Ratkaistu!)
« Vastaus #5 : 11.04.2018, 16:24:44 »
Miten paljon säädit hukkaportin tankoa?  ::)
Ihan ohjeiden mukaan :D. Niin että tankoa joutuu vetämään noin 5mm, että sen saa takaisin kiinni. Voisihan sitä kokeilla ottaa vähän takasin päin, jos se tohon vaikuttaa :)
S90 -98 B6304FS
EX:V70 -01 B5244T3, S90 -98 B6304F2, 850 -95 B5254S, 940 -91 B230FB, 740 -88 B230F, 740 -88 B200E, S80 -99 B6284T, C70 -00 B5254S

Poissa Reziina

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 118
  • www.vrcf.fi
Vs: 2.4T ahtaa liian vähän (Ratkaistu!)
« Vastaus #6 : 11.04.2018, 17:35:08 »
Otin äsken turbon suojakilven pois niin voin mitata tänään omastani paljonko tangossa on liikevaraa. Omani ei piikkaile ollenkaan eli avautunee ainakin tarpeeksi

Poissa Makkara

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 795
  • www.vrcf.fi
Vs: 2.4T ahtaa liian vähän (Ratkaistu!)
« Vastaus #7 : 11.04.2018, 19:37:59 »
Tarkemmin tutkittuna toi 2bar piikki kestää todella vähän aikaa, joten voisikohan se johtua ihan torquen epätarkkuudesta. Ja tota tapahtuu vain kun hiljaisesta vauhdista kiihdyttää. 100 vauhdista kun laittaa lapun lattiaan, niin ahdot pysyy aika tasaisesti 0.7-.6.

Laitetaan nyt tännekkin, että toi orkkis Pierburgin tcv- venttiili maksaa sinisellä 79€ vrt tarvike 60€. Osanumero 30670448
S90 -98 B6304FS
EX:V70 -01 B5244T3, S90 -98 B6304F2, 850 -95 B5254S, 940 -91 B230FB, 740 -88 B230F, 740 -88 B200E, S80 -99 B6284T, C70 -00 B5254S

Poissa kupari s40

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1380
  • Hi Tech, Low Life
Vs: 2.4T ahtaa liian vähän (Ratkaistu!)
« Vastaus #8 : 11.04.2018, 21:09:03 »
Omat hukkiskellot mitä ollu mitsu, garret laittanu esijännityksen 0,2-0,3mm tasolle.
Taas saabin jäykkä forge ainakin piikkas pahasti fuelcuttiin kun laittaes säädeltiin 0,3-0,4mm säädöllä kun peruspaine hukkiskombolla muutenkin 0.65bar niin alkoi toimii vasta ihan lievällä 0,1-0,2mm esivedolla kunnolla piikkaamatta.
« Viimeksi muokattu: 11.04.2018, 21:11:11 kirjoittanut kupari s40 »
SX4 1.6 Outdoor Line -08
Saab 9-5 Aero sedan man -03 biopoweroitu stg2
Emännällä Volvo S60 T5 aut  -01
Imatralla apuja saa icarsoft vol2 Volvo/Saab obd-lukijalla

Poissa Reziina

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 118
  • www.vrcf.fi
Vs: 2.4T ahtaa liian vähän (Ratkaistu!)
« Vastaus #9 : 12.04.2018, 21:43:08 »
Mulla on esijännitystä about 5-7 mm. Laitoin ohjeiden mukaan hukkiksen kellolle 0,5 baria painetta ja säädin kellon tangon niin että tipahtaa akselin päälle hukkiksen ollessa kiinni.

Rupesin vähän leikkimään vielä hukkiksen lisäjousen kanssa ja sain aikaan ilmeisesti pienen ahtovuodon, vaikkei paineet noussut kuin ehkä 0,2 baria.

Tukin coolerin oikean päädyn letkun ja työnsin paineilmaa imusarjaan. Ihan kuin imusarjan alla huohotinpöntön luona suhisisi ja myös öljykorkin kautta kuunnellessa suhisee. Tosi vaikea sanoa mistä ääni tulee tarkasti.

Kysymys: imusarjasta lähtee huohotinpöntölle letku, eikös? Onko siellä imusarjan alla se takaisku sille? Mulla olis imusarjan tiiviste ja voisin kurkata sinne alle huomenna.

Ja kone on 2,4T vm. 2001

 

Elekma  Autoracing