Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

T5 ja laturinhihnan vaihto.

  • 11 Vastauksia
  • 9884 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Phav

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 472
  • www.vrcf.fi
T5 ja laturinhihnan vaihto.
« : 28.05.2012, 18:00:13 »
Minkä ihmeen erikoistyökalun tohon tarttee et saa löysytettyy ton hihnan kiristimen. Korjaamokirjassa lukee että löysytä pultti, mika h... pultti  >:(

Poissa jusbe

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 106
  • 164 -72, 850 T-5R,
Vs: T5 ja laturinhihnan vaihto.
« Vastaus #1 : 28.05.2012, 18:03:52 »
vaikka ihan perus 1/2" räikän laitat siihen neliökoloseen mikä on siinä kiristimen kyljessä ja sitten vaan vääntämään...jos siis 850 t5 kyseessä
« Viimeksi muokattu: 28.05.2012, 18:06:44 kirjoittanut jusbe »

Poissa Phav

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 472
  • www.vrcf.fi
Vs: T5 ja laturinhihnan vaihto.
« Vastaus #2 : 28.05.2012, 18:12:47 »
vaikka ihan perus 1/2" räikän laitat siihen neliökoloseen mikä on siinä kiristimen kyljessä ja sitten vaan vääntämään...jos siis 850 t5 kyseessä
Ainut että tuon neliö reiän halkaisija on 19mm, ja pohjalla tuntus olevan torx tai joku vastaava. Ekana kokeilin räikkää, ja v70 t5 -98 kyseessä.
« Viimeksi muokattu: 28.05.2012, 18:50:12 kirjoittanut Phav »

Poissa arska11

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1802
  • Äksee90...Ocean Race :)
Vs: T5 ja laturinhihnan vaihto.
« Vastaus #3 : 29.05.2012, 05:34:52 »
Ainut että tuon neliö reiän halkaisija on 19mm, ja pohjalla tuntus olevan torx tai joku vastaava. Ekana kokeilin räikkää, ja v70 t5 -98 kyseessä.

Otat isoilla pihdeillä ronskisti kiinni siitä automaatti kiristinrullasta ja väännätät siitä hihnan löysälle ja siihen sitten uutta tilalle.
Esim. tarvike kiristimessä on eri kokoinen reikä, joten ei käy tuo mainittu iso räikkä.
Ollut useita T5 kasipätkiä...mutta nyt:
- XC90 2.5T -06 Ocean Race
- 850R -96 (piristetty..)

Poissa Carcha

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 208
  • B5254T2
Vs: T5 ja laturinhihnan vaihto.
« Vastaus #4 : 29.05.2012, 07:23:04 »
Täällä päässä on valmistettu siihen itse erikoistyökalu sopivan kokoisesta metallikuutiosta ja varresta hitsaamalla. :2funny: Kulkee takakontissa.

XC70 2.5T -05, V50 2.4 -07

Poissa Phav

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 472
  • www.vrcf.fi
Vs: T5 ja laturinhihnan vaihto.
« Vastaus #5 : 29.05.2012, 09:06:12 »
just hioin tommosen 17.5mm halkaisialtaan olevan kuution,  vielä johonkin varteen kemppiliimalla laitella, ni jo löystyy

hevonen

  • Vieras
Vs: T5 ja laturinhihnan vaihto.
« Vastaus #6 : 29.05.2012, 09:15:11 »
Täällä päässä on valmistettu siihen itse erikoistyökalu sopivan kokoisesta metallikuutiosta ja varresta hitsaamalla. :2funny: Kulkee takakontissa.
Ite on kans tehty vehje tuohon. Ottakaa huomioon että siinä kiristinsysteemissä on pieni reikä mistä sen rullan saa lukittua että remmin vaihto käy helposti.
Rulla käännetään niin että remmi on löysällä ja joku pieni tappi työnnetään rei'istä läpi niin on helppo pujotella remmi paikalleen.

Tuossa vähän näkyy tuo silmukka mistä saa lukittua. Silmukka vaan murtunut...



« Viimeksi muokattu: 29.05.2012, 09:20:22 kirjoittanut hevonen »

Poissa joogi

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 40
  • www.vrcf.fi
Vs: T5 ja laturinhihnan vaihto.
« Vastaus #7 : 29.05.2012, 20:25:15 »
Minulla on 850 stw takahotlarissa varmuudeksi hommattu laitehihna ja luettuani tätä ryhdyin amatimieheksi löydettyäni sopivan rautapalan, jonka viilasin 17,5 x 17,5 mittaan ja liimasin sen kemppiliimalla 20 cm latikkaan.
Itselläni on Alfamerin korjauskäsikirja, ja siinä ei monilaitehihnan vaihdon yhteydessä puhuta sanaakaan sen kiristysrullan kiinnityshaarukan pulttien löysäämisestä/irroittamisesta hihnan vaihdon yhteydessä. Tekemäni kalu istuu hyvin paikalleen ja kun sitä saa kevitettyä n. 2 cm 20 cm varrella, tuntuu "metallinen"vastus, eli pitäisikö ylempi tai molemmat kiinnityshaarukan pultit irroittaa jotta hihnan saisi vaihdettua ? Rullan päällä oleva silmukka, johon Hevonen viittasi on ehjä, mutta sen takaa ei löydy mitään reikää jolla sen ainakaan tällä liikeradalla saisi lukittua.
Jos irroitan yläpultin, saanko sen vielä kiristettyä kohdilleen, vai tartteeko latikkavartta jatkaa ? Kiitos etukäteen viisaampien neuvoista.

Poissa kiilaolavi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 80
  • www.vrcf.fi
Vs: T5 ja laturinhihnan vaihto.
« Vastaus #8 : 29.05.2012, 22:45:58 »
Väänsitkös oikeeseen suuntaan?...tuota kuvaa kun suurentaa(Ctrl+) niin lohjenneesta reiästä oikealle näkyy sopivan näköinen reikä...

Nercs

  • Vieras
Vs: T5 ja laturinhihnan vaihto.
« Vastaus #9 : 31.05.2012, 11:06:01 »
Itsellä on jatkovarsi  tuoho renkaan vaihtoon se käy ainakin minullaa hyvin ja kun sitä vääntää sinne syylärin suuntaan niin se lukitus aukeaa tällöin.Jos joginilla ei löydy sitä lukitusjuttua niin onhan sulla erkkaria niin kietase se ohjauyksikön ilmaletkuun kiinni ja vaihda hihna muista sitten se hihnan kulku piirrä vaikkaa paperillee  jos et muuten muista.

Poissa TMOS

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 682
Vs: T5 ja laturinhihnan vaihto.
« Vastaus #10 : 31.05.2012, 12:31:27 »


Tuossa kiertovaihtoehdot. Sekä mätänetin remmit.

Itse väänsin isoilla siirtoleukapihdeilllä kiristäjän sivuun ja kuusiokoloavaimella lukitsin kiristäjän ääriasentoon.

C70 T5 Showroom
S80 TDi (Isän), C30 T5 (Äidin)
Vikakoodien lukua, Tampere.

Poissa arska11

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1802
  • Äksee90...Ocean Race :)
Vs: T5 ja laturinhihnan vaihto.
« Vastaus #11 : 01.06.2012, 05:44:17 »
Minulla on 850 stw takahotlarissa varmuudeksi hommattu laitehihna ja luettuani tätä ryhdyin amatimieheksi löydettyäni sopivan rautapalan, jonka viilasin 17,5 x 17,5 mittaan ja liimasin sen kemppiliimalla 20 cm latikkaan.
Itselläni on Alfamerin korjauskäsikirja, ja siinä ei monilaitehihnan vaihdon yhteydessä puhuta sanaakaan sen kiristysrullan kiinnityshaarukan pulttien löysäämisestä/irroittamisesta hihnan vaihdon yhteydessä. Tekemäni kalu istuu hyvin paikalleen ja kun sitä saa kevitettyä n. 2 cm 20 cm varrella, tuntuu "metallinen"vastus, eli pitäisikö ylempi tai molemmat kiinnityshaarukan pultit irroittaa jotta hihnan saisi vaihdettua ? Rullan päällä oleva silmukka, johon Hevonen viittasi on ehjä, mutta sen takaa ei löydy mitään reikää jolla sen ainakaan tällä liikeradalla saisi lukittua.
Jos irroitan yläpultin, saanko sen vielä kiristettyä kohdilleen, vai tartteeko latikkavartta jatkaa ? Kiitos etukäteen viisaampien neuvoista.

No, tuota... Niitä kiristysrullan pultteja ei tarvitse löysätä ollenkaan.
Tämähän on tosiaan automaattikiristin, eli ei tarvitse pulttien avulla mitenkään kiristää remmiä tiukalle vaan se itse hakee tiukkuuden kun sen päästä irti.
Sehän saattaa olla että olet vääntänyt kiristintä liian paljon ja se lukitustapin reikä on mennyt ohi...?
Ollut useita T5 kasipätkiä...mutta nyt:
- XC90 2.5T -06 Ocean Race
- 850R -96 (piristetty..)

 

Elekma  Autoracing