Pistetään kaikkien luettaville pientä historian havinaa vuodelta 1970. Eli auto on perus 164 b30a koneella ja m400 manuaali askilla.
Itse olin etsiskellyt vanhemman mallin kunkkuvolvoa pari vuotta, kun eteeni aukesi netissä myynnissä ollut yksilö vuonna 2010. Raatohan se silloin oli ja piti saada se ensiksikin leimalle, kun ei ollut 13 vuoteen katsastettu.
Aluksi penkkien päällä oli pantterikuviolliset päälliset, jotka olivat tiensä päässä kunnoltaan ja täynnä hometta. Siinä sitten sisustaa putsatessa ja pestessä apukuskin penkin alta löytyi joku narun pätkä. Kurkkasin mitä siellä on kiinni ja yllätykseksi löytyi jauhesammutin, jossa oli paineet tallella. Noh sammutin ei ollut ihan tavallinen vaan siinä luki VOLVO. Vähän ruosteessa, mutta muuten hieno !
Tein jarrut uusiksi, jotka kasasin 240 jäädytetyistä levyistä ja nelimäntäisistä satuloista, kaikki tukivarret puslineen uusiksi, lähes kaiken uusin alustasta paitsi iskarit ja jouset. Pohja on erittäin hyvässä kunnossa, perimän mukaan vanha mies on sutinut tervaa pohjaan aina kun on ollut ylimääräistä aikaa ja siltä se myös näyttää. Sitten tekniikan puolelle kaasarin kalvot ja perus sytytyksen osat ja bensapumppu ja volvo heräsi henkiin. Sitten ongelmaksi tuli ohjausvaihde. Alkuperäinen oli jo loppuunajettu ilman öljyjä ja kaikki laakerit rikki. Mistään ei löytynyt pelkkää simpukkaa joten piti ostaa toinen 164

Siitä sitten ohjausvaihde pois ja kaikki muu hyödyllinen ja erittäin mätä kori paaliin. Sitten vielä vähän pientä näpertelyä ja volvo konttorille loppukesästä 2011 ja leimat paperiin.
Sen jälkeen olen lähinnä säädellyt ja ajellut. Hyvin toiminut pari vuotta kesäajossa ja jatkossa olisi tarkoitus aloittaa korityöt, kun pintaruostetta alkaa löytymään sieltä täältä. Korin jälkeen vuorossa onkin itse moottori

Vielä pari kuvaa niin kaikki tietää mistä puhutaan!

Ja täältä lisää kuvia:
http://s755.photobucket.com/user/esaaman/library/Volvo%20164?sort=6&page=1