Yksi syy siihen on varmasti se, että tekee kässärikäännöksiä eli vetää kässäriä vauhdissa, mutta lähteekö siltikin vaikka ei vedä? Uusin kengät 2-vuotta sitten enkä ole ikinä vetänyt vauhdissa ja olen luottanut siihen, että ne on ehjät sen takia. Pitääkin varmaan avata ja putsata niin samalla näkee onko pinnat vielä kiinni.
En ikinä ole tehnyt kässärikäännöksiä ja molemmat takanavat on kertaalleen vaihdettu 10 vuoden aikana.

Jälkimmäinen ei varoittanut yhtään, ei ongelmia peruuttaessa, ei vinkunut tai rahissut, yhdessä routamontussa ojanpuoleinen takapyörä lukkiutui märällä asfaltilla ja peli oli selvä. Käsijarruvaijeri poikki, kaikki osat vääntyi tunnistamattomiksi rummun sisällä ja käsijarrun toppari navasta poikki. Topparia saa tarvikkeena mutta olisi pitänyt ostaa kuitenkin uusi jarrukilpi koska kaikki jousien kiinnityskorvatkin lähti irti.
Keväällä asensin ns. vanhanajan materiaalista käsijarruhihnat, jotka eräs paja teki ja liimasi pöydän alta. Katsastuksessa tuli vuolaita kehuja, piti kuulemma yllättävän hyvin eikä käsijarru kiljunut testin aikana. Ei auta "pöllytellä" liiemmin kun avaa rummun joskus.
Normina pitäisin, että kengät kannattaa vaihtaa uusiin noin 5 vuoden välein ihan turvatoimenpiteenä.