Faktat eka. Kone siis -90 b230ft, lisänä turbo+ -paketti sekä tonin bensalastu (paineet vakiot, <3700rpm 0,6bar ja >3700 0,8bar). Ahdin garrett t25 (kannattaisko lotota? :hello:). Kilometrejä 512tkm, eli mikä tahansa voi olla hajalla. Seuraavat oireet eivät välttämättä ole seurausta samasta viasta, mutta luetallaan nyt kaikki.
Hetken aikaa on tullut haisteltua bensankäryä öljytikusta (n.1000km). Välillä haisee, välillä ei. Aivan lyhyttä lenkkiä autolla ei koskaan tule ajettua, joten ihan normaalista asiasta ei ole kyse. Ahdoilla ilmenneen nykimisen vuoksi intouduin tarkistamaan vikakoodit, ja navasta 2 löytyi "2-3-2 Lambda-arvo, liian rikas tai laiha seos tyhjäkäynnillä". Sama toistui koodien nollauksen jälkeen. Lambda-valo ei ole edes vilahtanut, ainakaan itse autossa istuessani.
Pientä nykimistä ja röpöttävää ääntä ilmenee esim. nelosella ensin varovasti paineita keräten ja sitten polkaisten kaasu pohjaan. Ääni kuulostaa samalta kuin täydet ahdot saavuttettaessa kuuluva kohina, mutta katkonaisena. Ahtojen noustessa vakion 0,6bar yli ei pätkimistä esiinny. Testattu myös IMMun irroitusta, seurauksena käynnin muuttuminen niin surkeaksi ettei edes liikkeelle päässyt ja jatkuva lambda-valon loiste. Tulpat ja ilmansuodatin vaihdettu. Kierroslukumittari elää hieman omaa elämäänsä (tyhjäkäynnillä kierrokset hiipii ylöspäin, ei pysy nopeissa muutoksissa perässä jne). Mittari rikki vai häikkää ykk-anturissa?
Seuraavaksi mietin lambdan testausta? Uskallanko alkaa hommaan
bilteman halpismittarilla kun
brickboard kehottaa käyttämään yli 10 megaohmin impedanssilla olevaa mittaria?