Autodiagnoosi  Carcom Oy

Automaatin AW50-42 Öljylaatu+ vaihto?

  • 41 Vastauksia
  • 16017 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jari75

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 24
  • Kahta en vaihda: Volvoa ja Vaihdetta.
Vs: Automaatin AW50-42 Öljylaatu+ vaihto?
« Vastaus #30 : 06.10.2011, 12:06:07 »
sopiva laatikkotopicci kun on,niin voisko joku mitata kyseisen lootan öljynmittatikun pituuden?omasta napsahti pää poikki,niin että max merkki vaan jäi jäljelle,ja loput lootan sisään.aattelin tehdä teeseitse patentin siihen jostakin eskimotikusta kunhan saan mitat :).öljystä sen verran että laitoin huuhtelemalla sinne mätänetin motox merkkistä dexron IIe luokituksen täyttävää litkua,ja ainakin 5tkm pelannu ilman ongelmia ja vikakoodeja vaihteiston osalta

Hot puolen ylämerkkiin 50mm ja ylä- ja alarajamerkin väli 10mm, ja koko tikku O-renkaaseen 395mm.
« Viimeksi muokattu: 06.10.2011, 12:34:31 kirjoittanut jari75 »
850 2.4 10v aut. -95 sedan

Poissa jny

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 15
  • www.vrcf.fi
Vs: Automaatin AW50-42 Öljylaatu+ vaihto?
« Vastaus #31 : 06.10.2011, 22:57:49 »
iso kiitos!pitää töissä askarrella jatkopätkä
v70-99
855 -95

Poissa VolvoV70R

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 40
Vs: Automaatin AW50-42 Öljylaatu+ vaihto?
« Vastaus #32 : 14.08.2012, 20:57:09 »
Nyt iski apujen tarve.

Tässä viikon verran olen selaillut automaattilaatikon öljyjen vaihtoja koskevaa tietoutta ja erilaisia laatuvaatimuksia. Autona alla pörrää tuo V70R AWD (98'), joten oletan että laatikko mahtais olla juuri tuo AW50-42. Voiko sen todeta konehuonetta tuijottelemalla jostakin? Ainakin kepukassa on tuo P, R, N, D, 3, ja L, eli omaan järkeen kävis luokitella tämä tuoksi nelivaihteiseksi.

Itse ongelma on tuo öljyjen löytyminen. Ajattelin lähteä hakemaan tuota Teboil Fluid E litkua kaupasta kerralla tuon 20 litran pänikän, mutta kuinka ollakaan se tuntuu olevan jokseenkin kiven alla. Kertokaa hyvät ihmiset, että mistä täältä Hämeen ja Uudenmaan rajapinnasta vois löytää laatikkoon passelit öljyt, ison pänikän ja vielä kilpailukykyisellä hinnalla? Tuo Teboilin tavara kun olis alle 90€ pönttö, mutta ei viitsis satoja kilometrejä ajella sitä hakemaan.

:)
Volvo XC60 D5 '14
ex. Volvo V70 R AWD '98


Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: Automaatin AW50-42 Öljylaatu+ vaihto?
« Vastaus #33 : 14.08.2012, 22:11:22 »
ei se mobil ATF320 mitään kallista tohon ois. Vois löytyä helpommin.

Poissa VolvoV70R

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 40
Vs: Automaatin AW50-42 Öljylaatu+ vaihto?
« Vastaus #34 : 14.08.2012, 22:28:10 »
ei se mobil ATF320 mitään kallista tohon ois. Vois löytyä helpommin.
Sen perään en niin tajunnu katellakaan. Toisaalta vielä yhessäkään puljussa ei tullu vastaan noita isoja 20 litran päniköitä, mitä kuitenkin monilla sivustoilla näyttää olevan saatavilla. Voishan sitä tietenkin jaksaa kantaa tavaraa noissa neljän litran astioissakin, parempihan sekin kuin litranen pikku tuubi. Tuppaa vaan isommissa päniköissä olemaan litrahinta hieman lompakkoystävällisempi.

Täytynee huomenna käydä katsastamassa paikallinen maataloustarvikkeiden myyjä, moni kun on Volvoa kehuskellut "ruotsalaiseksi maataloustraktoriksi". :) Tosin tuota Mobilin neljän litran kannua taitaa löytyä tosta työmatkaltakin, mikäli poikkeaa Motonetin ihmeelliseen maailmaan matkan varrella.

Käytännön eroja näillä öljyillä ei taida olla.
Volvo XC60 D5 '14
ex. Volvo V70 R AWD '98


Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: Automaatin AW50-42 Öljylaatu+ vaihto?
« Vastaus #35 : 14.08.2012, 23:39:18 »
Sen perään en niin tajunnu katellakaan. Toisaalta vielä yhessäkään puljussa ei tullu vastaan noita isoja 20 litran päniköitä, mitä kuitenkin monilla sivustoilla näyttää olevan saatavilla. Voishan sitä tietenkin jaksaa kantaa tavaraa noissa neljän litran astioissakin, parempihan sekin kuin litranen pikku tuubi. Tuppaa vaan isommissa päniköissä olemaan litrahinta hieman lompakkoystävällisempi.

Täytynee huomenna käydä katsastamassa paikallinen maataloustarvikkeiden myyjä, moni kun on Volvoa kehuskellut "ruotsalaiseksi maataloustraktoriksi". :) Tosin tuota Mobilin neljän litran kannua taitaa löytyä tosta työmatkaltakin, mikäli poikkeaa Motonetin ihmeelliseen maailmaan matkan varrella.

Käytännön eroja näillä öljyillä ei taida olla.

12 litraa pitäis riittää ihan hyvin, eli 3 kpl 4l:n pänikkää ja tuo ei maailmoja moponetissa maksa.

Poissa JohnAce

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 52
  • www.vrcf.fi
Vs: Automaatin AW50-42 Öljylaatu+ vaihto?
« Vastaus #36 : 15.08.2012, 20:11:53 »
Itsekin tuskailin tuon Fluid E:n etsimisen kanssa. Lopulta ostin litran pöniköitä, 12xlitra tais olla n. 90 e Tarjoustalossa- eipä jäänyt ylimääräistä pöntönpohjalle!

Vaihto kyllä kannattaa - 215tkm ajettu loota pehmeni vaihdoissa kummasti!
Volvo V90CC B5 -23, ex Volvo V90CC D4 AWD -19, ex Volvo V70 D5 -02, ex Volvo XC70 D4 AWD -16, ex Volvo V70 2,5D Classic -00

Poissa VolvoV70R

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 40
Vs: Automaatin AW50-42 Öljylaatu+ vaihto?
« Vastaus #37 : 18.08.2012, 06:25:31 »
Itsekin tuskailin tuon Fluid E:n etsimisen kanssa. Lopulta ostin litran pöniköitä, 12xlitra tais olla n. 90 e Tarjoustalossa- eipä jäänyt ylimääräistä pöntönpohjalle!

Vaihto kyllä kannattaa - 215tkm ajettu loota pehmeni vaihdoissa kummasti!
Itse päädyin lopulta ostamaan Mobilin tavaraa 3x4l, tosin vaihto vielä tekemättä. :) Joskos sitä pääsis tässä lähimmän viikon sisään testailemaan, että miten ne uudet öljyt vetreyttää laatikkoa.
Volvo XC60 D5 '14
ex. Volvo V70 R AWD '98


Poissa VolvoV70R

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 40
Vs: Automaatin AW50-42 Öljylaatu+ vaihto?
« Vastaus #38 : 24.08.2012, 19:26:17 »
Vielä tyhmien kysymysten äärellä...  :-\

Melkein jo aloin öljyjen vaihdon operaatioon, kunnes Volvon huollossa sekoittivat hitusen pakkaa. Itse olin pitkälti siinä uskossa, että tuo lauhduttimelle tuleva ylempi letku on paineistettu puoli. Volvo huollossa taas sanoivat, että ihan ehdottomasti tällaisessa laatikko Vossessa alempi letku olisi se mistä tavaraa töräytetään pihalle.

Voinko ihan konehuonetta tutkailemalla todeta kumpi on oikea? Vai tarvitseeko arvalla nypätä toinen irti, todeta että vituiks meni ja siirtyä nyppimään seuraavaa auki? Löytyykö siis ulkopuolisia eroja näissä ratkaisuissa?
Volvo XC60 D5 '14
ex. Volvo V70 R AWD '98


Poissa X70R

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 906
    • V70 D5 AWD R-Design -13
Vs: Automaatin AW50-42 Öljylaatu+ vaihto?
« Vastaus #39 : 24.08.2012, 20:31:16 »
Vielä tyhmien kysymysten äärellä...  :-\

Melkein jo aloin öljyjen vaihdon operaatioon, kunnes Volvon huollossa sekoittivat hitusen pakkaa. Itse olin pitkälti siinä uskossa, että tuo lauhduttimelle tuleva ylempi letku on paineistettu puoli. Volvo huollossa taas sanoivat, että ihan ehdottomasti tällaisessa laatikko Vossessa alempi letku olisi se mistä tavaraa töräytetään pihalle.

Voinko ihan konehuonetta tutkailemalla todeta kumpi on oikea? Vai tarvitseeko arvalla nypätä toinen irti, todeta että vituiks meni ja siirtyä nyppimään seuraavaa auki? Löytyykö siis ulkopuolisia eroja näissä ratkaisuissa?

Käytännössä aivan sama otatko irti yläletkun jäähdyttimestä vai alempi laatikon päästä. (öljy tulee hitaasti sieltä letkusta, ei ole paineistettu)
Jäähdyttimestä ylemmän irroittaminen on kuitenkin helpompaa ja siihen saat näppärästi tyhjennysletkun ämpäriin/kanisteriin.

Jos kuitenkin haluat olla auton alla ja rasvata sormet niin sekin sallitaan  ;)
« Viimeksi muokattu: 24.08.2012, 20:36:28 kirjoittanut X70R »

Poissa VolvoV70R

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 40
Vs: Automaatin AW50-42 Öljylaatu+ vaihto?
« Vastaus #40 : 24.08.2012, 22:34:05 »
Käytännössä aivan sama otatko irti yläletkun jäähdyttimestä vai alempi laatikon päästä. (öljy tulee hitaasti sieltä letkusta, ei ole paineistettu)
Jäähdyttimestä ylemmän irroittaminen on kuitenkin helpompaa ja siihen saat näppärästi tyhjennysletkun ämpäriin/kanisteriin.

Jos kuitenkin haluat olla auton alla ja rasvata sormet niin sekin sallitaan  ;)
Tällä kaverilla on vastaus jokaiseen mun ongelmaan, kiitokset jälleen kerran. :)

Voinen siis päätellä seuraavaa: Öljy kulkee laatikolta lauhduttimen yläosaan ja kulkee takaisin alakautta kohti laatikkoa? Enköhän mä tässä tapauksessa jätä sen auton alla pörräämisen pois vaihtoehtojen kirjosta ja hoida sen siististi yläkautta. Herää vaan aina pirusti näitä kysymyksiä, kun itselle täysin vieraan auton kanssa pelailee. Edellisen auton tunsin kun omat taskut, mutta tän kanssa menee taas oma aikansa opiskellessa.
Volvo XC60 D5 '14
ex. Volvo V70 R AWD '98


Poissa X70R

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 906
    • V70 D5 AWD R-Design -13
Vs: Automaatin AW50-42 Öljylaatu+ vaihto?
« Vastaus #41 : 25.08.2012, 00:03:40 »
Voinen siis päätellä seuraavaa: Öljy kulkee laatikolta lauhduttimen yläosaan ja kulkee takaisin alakautta kohti laatikkoa?

juuri noin.


 

Samppasport  Futurez