Kulkukoira  Proturbo

850 t5 moottori

  • 5 Vastauksia
  • 2264 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa fister

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 29
  • www.vrcf.fi
850 t5 moottori
« : 03.08.2012, 00:01:08 »
Onko kenelläkään tietoa kuinka suureen ylikokoon kyseisen moottorin saa porautettua? Tiedossa olisi tuollainen edullinen purettu moottori, purkamisen syy oli kova öljyn kulutus. Tarkastelun lohkoa ja kaikissa sylintereissä yläpäässä aika lailla suuret raput. Muuten moottori näytti virheettömältä. Kovasti vain kummastutti tuo suuri rappu yläpäässä, sylintereissä muuten näkyvissä vielä hoonausjäljet! Koneella oli auton mukaan ajettu ainoastaan 250tkm.

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: 850 t5 moottori
« Vastaus #1 : 04.08.2012, 13:18:50 »
Kai sen porattua saa aika suureenkin ylikokoon, mutta kai ylikokomäntien tai renkaiden saatavuus määrittelee, että millaiseen se kannattaa porata.
Samoin sen sylinteriputken kuluneisuus määrittelee aika paljon, jos on oikein iso kynnys niin seuraava ylikoko ei varmaan riitä.

Noilla kilometreillä ei kyllä pitäisi vielä olla rappua pytyssä, jos siis on ollut kaikki muuten koneessa ja ilmansuodatuksessa kunnossa.
Omasta oli kone auki noin 250tkm kohdalla eikä sylintereissä ollut yhtään kulumaa, ei siis minkäänlaista kynnystä.
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa Juzi

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1820
  • Vᵒˡᵛᵒ
Vs: 850 t5 moottori
« Vastaus #2 : 04.08.2012, 14:02:10 »
Noilla kilometreillä ei kyllä pitäisi vielä olla rappua pytyssä, jos siis on ollut kaikki muuten koneessa ja ilmansuodatuksessa kunnossa.
Omasta oli kone auki noin 250tkm kohdalla eikä sylintereissä ollut yhtään kulumaa, ei siis minkäänlaista kynnystä.
Oon ite vähän vaihtelevalla menestyksellä noit availllu.. Joissain tinakoneissa on kauhee rappu jo +-300tkm kohilla ja jotkut ihan hyvässä kunnossa.
Voisko tosta päätellä, että öljyillä ja niiden vaihdoilla on aika suuri merkitys näissä koneissa

Poissa fister

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 29
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 t5 moottori
« Vastaus #3 : 04.08.2012, 16:07:59 »
Oon ite vähän vaihtelevalla menestyksellä noit availllu.. Joissain tinakoneissa on kauhee rappu jo +-300tkm kohilla ja jotkut ihan hyvässä kunnossa.
Voisko tosta päätellä, että öljyillä ja niiden vaihdoilla on aika suuri merkitys näissä koneissa

Jotain tämän suuntaista olen itsekkin kuullut. Raput oli ainakin 1mm luokkaa eli aika suuret. Myös se jäi ihmetyttämään että pelkät yläpäät olivat kuluneet, muuten sylintereiden seinämissä havaittavissa aivan selvät hooni jäljet! Nokat, kiertokanget, kampiakseli eivät uuttaan hävenneet. Joka tapauksessa suunnittelin vaihtavani kiertokanget ja männät vahvempiin. Ai niin ja moottori istutetaan 78vm Ford Transitin pellin alle :) Tuossa nykyinen setuppi: http://www.youtube.com/watch?v=yWhrCILMIdo  http://www.youtube.com/watch?v=y3ujaMEy6Nk

Tämä siksi että dieselit haisee, pitää pahaa ääntä ja sotkee joka paikan! ;D


Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: 850 t5 moottori
« Vastaus #4 : 04.08.2012, 17:42:01 »
Tuntuvat ne sylinteriputket aina kuluvan yläpäästä tiimalasin muotoiseksi.
Itelläkin on tossa auki kasipätkän 2,5 10v kone jolla on ajettu 420tkm, hoonijäljet on hienosti näkyvissä pytyn seinämillä, mutta ylimmät pari senttiä on kulunut pois ja kynnystä on ehkä vajaa milli.

Ainakin sampalta saa muistaakseni mäntäsarjoja 81mm 81,5mm ja 82mm kokoina.
Ja ruotsista saa suht edukkaasti mäntä ja kankisarjoja, ylikokomahdollisuudet varmaan selviää viimeistään kyselemällä. Kato LG speediltä tai SPM:ltä...
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa Perkkio75

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 87
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 t5 moottori
« Vastaus #5 : 05.08.2012, 15:42:39 »
heikentää kovasti jos max kokoon porailet,siitä rapusta kannata välittää jos siellä hooninjäljet näkyy ja puristuspaineet tasaiset ,yleensä noi padat hörppii öljyä epäkunnossa olevasta turbosta,venttiilivarren kumeista tai öljyrenkaat tullu tiensä päähän (löysät tai tukottuneet)

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo