KL-varaosat  Race.fi

244 turbotettu b21a rötää kaasu pohjassa (korjattu), lämpö-ongelma

  • 34 Vastauksia
  • 10491 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Vanhalankku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 35
  • www.vrcf.fi
Onko mikä vuosimalli ja onko mittaristoa vaihdettu?

Vm. -74, ei tietoa onko mittaristoa vaihettu.

Mittarivikaa eniten veikkaisin tai syttyennakot/seokset kierroksilla persiillään ja kuumenee siksi. Orastavan kansipahvivian saat selville kun käyt lähimmässä autohuollossa ja pyydät mittaamaan pakokaasupitoisuudet paisarista. Kyllä sen ylävesiletkun pitäisi olla kuuma jos keittää tai on lähellä keittää ja lämppäristä pitäisi tulla sen verran kuumaa, että kättä polttaa. Omassa vaparissa kun lämmöt on joskus ollut reilusti 100 asteen yli niin syylärin yläreuna ja ylävesiletku ovat kyllä niin kuumat että polttaa kättä heti kun koskee. Alavesiletku on kylmä siksi kun jäähdytin toimii (tai sitten neste ei kierrä jäähdyttimen läpi), jos alavesiletkukin olisi kuuma niin eihän se kone jäähtyisi millään. 240:ssä ei ilmaakaan järjestelmään jää, on yksi helpoimpia ilmattavia mitä on (eihän sitä edes tarvitse ilmata, kunhan kaataa nestettä paisariin). Onhan termari varmasti oikeinpäin? Onko tuulettimen tuulitunneli paikoillaan? Miten ylhäällä se muokattu lämppärille menevä putki on? Siihen periaatteessa voisi jäädä ilmalukko etenkin jos käy kansitason yläpuolella mutta se aiheuttaisi vain sen ettei lämppäristä tulisi kuumaa ollenkaan.

Termaria ei saa laitettua väärinpäin. Myös se henkireikä osottaa ylöspäin. Se muokattu putki on täysin samanlainen kuin vakio, korkeus ja kulma yms on kaikki samoja mutta se vain kiertää tolpan vierestä. Sisälle tosiaan tulee lämmintä. Kylmää ei oikein tule, paitsi kahesta keskimmäisestä venttiilistä joista ei sitten tulekaan läämmintä. Ei pitäis vaikuttaa mitenkään koska hana kuitenkin on auki ja täten vesi pääsee kiertämään? Tuulitunneli ei ole paikallaan, vika tuli kun se oli paikallaan, muistaakseni.
Testaan varulta tuon tuulitunnelin ja paisarin korkin kun talliin pääsen.

Poissa Divi

  • Takki & Ovipahvi
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2090
  • Myydään mainostilaa!
    • Instagram: @buildingbrick240
varmaan tuo mihin joni viittaa, niin joissain mittaristoissa (jenkit?) on semmoinen piirilevy lämpömittarin yhteydessä joka ohjaa neulaa eri asentoihin. Se ei siis näytä lineaarisesti lämpötilaa vaan jos lämmöt on hieman koholla, niin se pompauttaa neulan heti ylärajalle asti. Eli ne lämmöt voi olla todellisuudessa vain hieman keskiarvon yläpuolella vaikka mittari näyttää ylärajaa, jos siellä se piiri levy on. Piirilevyn voi poistaa ja ohittaa hyppylangalla jolloin se toimii "normaalisti" eli näyttää juuri senverran mitä ne lämmöt on. Tuo piirilevy on myös herkkä rikkoutumaan jolloin lämmöt näyttää mitä sattuu.





edit: en tiedä päteekö noin vanhaan vuosimalliin
« Viimeksi muokattu: 16.11.2012, 11:16:34 kirjoittanut Divi »

Poissa Vanhalankku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 35
  • www.vrcf.fi
Oiskos kellään tietoa tuosta mittaristohommasta että löytyskö noin vanhasta tuollanen piirilevy? Ei turhaan kehtais silpoa mittaristoa..

Kiitoksia avuista  :hello:

Poissa Joni-

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 477
Tuskin löytyy. Jenkkimalleis tais olla 86-93 vuosimalleis tms.
Volvo 245DL -88, Volvo 242L -75, Volvo 245SE -91, 340DL -89 + nippu muita..

Poissa marvi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 44
  • Se. Varma. Kotimainen.
Niistä kahdesta keskimmäisestä suuttimesta kuuluukin tulla kylmää ilmaa, ettei kuivu silmät päähän.

Vailla parempaa tietoa, haluaisin osallistua arvontaan ehdottamalla tuota jännitteentasaajaa. Jos tuosta linkistä olisi jotain apuva?

http://www.k-jet.org/articles/projects/instrument-cluster-voltage-regulators/

tai olisikohan siinä jotain mieltä jos mittaisi lämpöanturin arvoja kylmästä ja "keittävästä" koneesta ja vertaisi annettuihin arvoihin, jotka löytyvät täst PDF:stä sivulta "1" http://www.kovsh.com/media/library/312/Sensors%20Europe.pdf Taulukossa on annettu vm. 90:n arvot, mutta esim. motonetin luettelo antaa ymmrtää että ko. anturi on ollut sama läpi mallisarjan, joten vastaavat arvot pitäisi löytyä sieltä -74:stakin.
« Viimeksi muokattu: 16.11.2012, 20:15:03 kirjoittanut marvi »
V70 D5 -02, S60 T5 -01
In Memoriam: 240 GLi -87, V70 -97, V70 D5 -05

 

Autoracing  KL-varaosat