Noniin eihän se räyskä leimasta läpi mennyt. Joutokäynnin ja korotetun käynnin HC (reilu 660 ppm) ja CO liian korkeat + lambda-arvo poikkeaa sallitusta (1,06). Liian rikkaalla mennään. Viime leimalla ei tullut sanomista päästöistä, eli vika on tullut kuluvan vuoden aikana. Laiskana ei ole vaan tullut tehtyä sille mitään, kun toi roskapönttö liikkuu.
Eli syy on sama kuin topiccia aloittaessani:
Oireita:
Kone toimii normaalisti kylmäkäynnistyksen jälkee, mutta hetken käynnin ja ajon jälkeen tyhjäkäynti alkaa "pätkyttämään" jonkin verran, eli käy huonompaa/epätasaisempaa nytkähtelevää tyhjää ja vähän väliä putkesta kuuluu "tups". Lämpimällä koneella esim. risteyksessä odotellessa tyhjäkäynti on välillä melkoisen pätkivää.
Tämä myös tasakaasulla ajaessa isolla vaihteella maantiellä, sekä paikallaan korkeammilla kierroksilla tasakaasulla pitäessä.
Lisätään tähän vielä, että joskus satunaisesti (kuten tänään kaupan pihasta) lämpöisenä sahatessa ei lähde käyntiin ekalla sahauksella vaikka kuinka pyörittää (ei saa ykk-anturin signaalia?). Muutoin tää peli lähtee aina laakista käyntiin oli keli mikä tahansa. Myös joskus vähän ennen normaalilämmön saavuttamista esim. risteyksestä kiihdyttäessä on pätkinyt hetkellisesti ihan pirusti, että on meinannu melkein jalkoihin jäädä.
Vaikuttaisi niin kovin YKK-anturin vialta, kun kuullostaa juuri siltä että tahteja jää välistä -> lambda korjaus rikastaa seosta. Kahdella eri motonetin tarvikkeella (joista toinen "uusi") olen kokeillut muttei vaikutusta. Tankin siirtopumppua ei myöskään ole edelleenkään korjattu. Lambdan tai imm töpselin irroitus ei vaikuta. Bensapumpun rele on kokeiltu vaihtaa, ei vaikutusta. Joitakin mittauksia olen boksien liittimistä tehnyt, kuten esim. YKK-anturin vastus ja immun kuormitustieto. Lambdan arvot vaihtelee normaalisti 0.2-0.7 V välillä, mutta päksytys aiheuttaa selvästi laihaa seosta -> mittari näyttää hetkellisesti melkein nollia.
Hauskinta tässä on, että vikakoodeja ei yleensä ole. Joskus satunaisesti lähinnä YKK-anturiin liittyviä vikakoodeja (esim. 131 = signaali puuttuu startatessa, 214 = signaali puuttuu satunaisesti, 144 = ei kuormitustietoa eculta) 144 takia koitin vaihtaa relettä.
Siirtopumppu on tarkoitus korjata, mutta edelleenkään se ei ole toiminut oikeastaan koskaan auton omistuksen aikana ja toisekseen kakkua kuitenkin tuntuu riittävän täyskaasulla. Kovemmilla kierroksilla YKK-signaalikin ilmeisesti paranee ja vikaa ei voi havaita ihmisaistein. "Vetoja" on. Tankkia pidän yleensä lähes täynnä tai min. puolitankkia.
Onkohan noi tarvike YKK-anturit nyt ihan susia vai onko mulla jompi kumpi tai molemmat boksit sököjä vai onko tää joku pirun johtosarjavika. Tarvikeantureiden vastus n. 170-180 ohm. Käsittääkseni Boschin anturissa on enemmän, liekö vaikutusta? Mistä kaikkialta kannattaa/pitää tarkistaa koneen yms. maadoitukset? YKK-anturi on antureista mielestäni ainut joka voi tuommosen vian aiheuttaa. Ei kenelläkään olis Hyvinkään lähistöltä lainata aitoa Boschin anturia ja/tai ruisku/sytkäbokseja toimivasta F koneesta?
EDIT: Odotusten mukaisesti sytytyksen vahvistimen/pääteasteen vaihdolla ei ollut vaikutusta.