RallyBaron  Samppasport

Etupyörät ravistavat jarruruksessa (XC90- 2004 D5 automaatti)

• 6 Vastauksia
  • 1525 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Amazon-70

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
Koska itse jarrut ovat kaiketikin kunnossa, kysymys oikeastaan kuuluu niin, että  voiko ABS jarrujärjestelmässä olla ilmaa, joka aiheuttasi tuollaisen voimakkaan voblauksen etupyörissä tai voiko kypsä alipainepumppu tai tehostin aiheuttaa tuollaista ravistusta (tuossa on ihan inan verran mukana myös pituussuuntaista ravistusta, eli ottaa kiinni / ei ota, mutta pääasiassa siis pyörät edessä ravistaa sivusuunnassa)

Etuiskarit saattavat kyllä alkaa olla loppu, mutta jousista tempomalla mitään väljää ei tuntuisi olevan myöskään perssonien yläpäässä. Etupää ei myöskään kolise tai muutoin ääntele käännöksissä tai kuopissa.

Jo poissuljettua (vai onko?):
- Uudet ATEn jarrulevyt ja palat uudet SKF pyörän navat. Jarruikeissä uudet tiivisteet ja männät - ilmattu
- edessä on (taas) ehjät alapallot,  kolmiotukien puslat ovat uudet ja volvon alkuperäiset (ja oikein asennettu)
- raidetangoissa  uudet  ulko- ja sisäpäät ja suuntaus ja kulmat juuri säädetty ja tarkistettu uudelleen.
- ohjausvaihteessa ei ole kuolleita kohtia eikä pyöristä käsin ravistellessa tuntuisi olevan ohjauksessa väljää

Olisiko jollakin ajatusta oheisen vian metsästykseen. Ja jos vinkkejä ABS jarrujen oikeaoppiseen ilmaukseen olisi?
(olen kytkenyt jarrunestesäiliöön pienen 0,3 bar ylipaineen ja antanut tulla nesteen takaiskuventtiilisen letkun kautta jarruikeiden nipoista jäjestyksessä oikea taka, vasen taka, oikea etu, vasen etu... toimii ainakin Amazonin kaksipiirisissä) muttei varmaan sitten tässä,  :idiot2:

Lauri

Poissa vikki

• Grand Luxe Touring
  • www.vrcf.fi
Ekana tulee mieleen, että joku hiekanjyvä ym. jäänyt laipan väliin ja siis vipottaa koko levy. Kannattaa kyllä tutkia, koska ajanmittaan menee rengas ja laakeri. Rasvatäplä levyssä kans yksi mahdollinen. ABS ei kai tuota tee.

Poissa s80mk2

• De Luxe
  • *
Sama homma täällä. Jarruttaessa "pompottaa", eli ihan kuin jarrupaine ei tulisi tasaisesti. Ei siis tärise, eikä vipota vasen-oikea suunnassa, vaan nimenomaan ihan kuin jarruvoima tulisi epätasaisesti, vaikka poljin pidetään samassa kohdassa  :(

Muutaman jarrutehostimen vaihtanut, mutta siinä oireena selvä suhina kabiinissa, joka hieman muuttuu jos painaa jarrupoljinta. Olen kyllä huomannut, kun laittaa virrat päälle, konehuoneessa lähtee joku alipainepumppu tai vastaava hyrräämään, ja kivikova jarrupoljin alkaa pehmenemään ennen starttausta  :idiot2:  Mahtaakohan liittyä asiaan ?

Poissa j_m_k

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
Onko XC90:ssä yksi vai kaksimäntäiset jarrusatulat? Etäisesti tähän liittyen.. Taistelin pitkään MP:n ravistavan etujarrun kanssa. Tunne oli nylkyttävä, ikäänkuin osassa levyä olisi huonompi kitka. Yleinen mielipide oli, että levyt kierossa, mutta en sitä selitystä niellyt. Varsinkin kun MP:ssä on kelluvat levyt, aika solmussa niiden pitäisi olla. Syyksi paljastui jarrusatuloiden männät, alemmat männät olivat hiukan jumissa ja siten painoivat jarrupalaa vinoon. Kunnon putsaus poisti ongelman.

Eli itse tarkistaisin tietysti ettei levyn ja navan välissä ole mitään, niinkuin tuossa aiemmin jo joku ehdotti. Lisäksi tarkistaisin että jarrusatuloiden liut toimivat herkästi ja ettei jarrupalat kinnaa mistään. Kylmänä saa varmaan olla pieni välyskin. Itse olen joskus joutunut palojen rungosta pyyhkäisemään rälläkällä niukan pois (ja pyöristämään reunaa) jotta pala liikkuisi herkästi

Poissa Amazon-70

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
Uudet levyt, uudet navat, eli levyt kyllä istuvat napoihin. Eikä ole heittoa, ei edes heittokellolla mitattuna. Liut ja männätkin  liikkuvat. Kaikki jarruissa on siis uutta "laatuosaa".
Pirullinen vika taas tämäkin.
Lauri

Poissa jleino

• Grand Luxe
  • **
  • Iso mies, munat ja kaikki
Nyt tulee kyllä tosi kaukaa haettu vastaus, mutta onhan ne paloja pitävät jouset laitettu oikein? Ne voi laittaa myös väärällä tavalla ja aiheuttaa hyvin kummaa tuntua jarruihin. Nimim. joskus kymmenen vuotta sitten ne väärin laittanut..
-Volvo XC90 Executive -07

Poissa jak900

• Turbo
  • www.vrcf.fi
Ota keulaa sen verran ylös että pääset rengasraudalla kampeamaan renkaan alta ja eikun niveliä ja puslia tarkastamaan. Veikkaisin alapalloniveltä, sitä sitten kampeat kunnolla eikä vain silittelemällä muuten välystä ei näe.

Autoracing  KL-varaosat