Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Vikakoodi 3-1-1

  • 8 Vastauksia
  • 2560 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Matson66

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 125
  • Amazonilla vuodesta -67 lähtien
Vikakoodi 3-1-1
« : 18.11.2012, 20:41:45 »
Terve Gurut.
740 B200F LH2,4 ohjauksella, on jokusen kuukauden jo kärvistellyt huonolla tyhjäkäynnillä. Välillä toimii sitten taas meinaa sammua, kun kierrokset putoaa liian alas, kaasulla saa pidettyä käynnissä. 
Ainoana vikakoodina tuon 3-1-1 Nopeusanturin signaali puuttuu.
Nopeusmittari toimii tästä huolimatta. (toki on joskus temppuillut, mutta hyvin harvoin ja epäsäännöllisesti)
Tuolla vikakoodilla tosiaan oireeksi ilmoitetaan ongelmia tyhjäkäynnillä. Mikä yhteys noilla oikein voi olla ?
Saako ECU jotain infoa nopeusmittarilta, jos saa niin miksi oireet jatkuvat, vaikka nopeusmittari pelittää.
Auttaisiko vikakoodin nollaus, onko joku asetus jäänyt muistiin ?
Vai onko ECU herkempi heikolle signaalille kuin nopeusmittari ?

Lämpötila-aturi antaa normi oomit ja lisäilmaluistikin toimii ja on testattu 2 muulla toimivalla, myös rikastinsuutin on testattu toisella toimivalla.


« Viimeksi muokattu: 18.11.2012, 20:44:52 kirjoittanut Matson66 »
Nyt kotona: Amazon -66, 740GL -88, 740GLE -91, 745 Tdi -92, 745 GLE-91, .   44 Volvon historia

Poissa pikatraktori

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 398
  • www.vrcf.fi
Vs: Vikakoodi 3-1-1
« Vastaus #1 : 19.11.2012, 10:13:45 »
Tuo oireilu viittaa siihen, että mittaristo saa nopeussignaalin, mutta ECU:lle menevä "linja on poikki" tai ECU olisi viallinen. Tuo on nimittäin noin johdotettu. Tyhjäkäynnin nopeus riippuu lähinnä kahdesta seikasta:  kaasuläpän akselilla on oikein säädetty eli on tyhjäkäyntialueella ettei käy tehokäynnillä ja tyhjäkäyntimoottori on kunnossa. Itse pesin tuon vekottimen sisuskalut lakkabensiinillä. Aine sisään, sormet reikiin ja huljutellaan, aine ulos ja toistetaan. Joskus tuo ei auta jollon laite on viallinen tai sitä on "käyty säätämässä" ja pitäisi tietää se oikea asento. Muistaakseni jossain Opelissa on samannumeroinen säädin jonka ostin joskus saksan eBaysta. Muistelen että olisi jäänyt rojuihin johonkin Volvon myynnissä. Toimi silloin normaalisti autossa kokeiltuna.

Vikakoodit voi nollata sieltä vilkutuslaitteelta tai ottamalla akun navan irti ja "kävelemällä talon ympäri" että saat liikuntaa  ;D.
« Viimeksi muokattu: 19.11.2012, 10:17:51 kirjoittanut pikatraktori »

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Vikakoodi 3-1-1
« Vastaus #2 : 19.11.2012, 10:52:24 »
Nopeusmittarisignaalin puute ei tuota ilmiötä aiheuta, ja koodi voi olla vanhakin. Tyhjäkäynnin säädön ohjeet FAQ ja tyhjäkäyntiongelma lie tiessään.

Noparin takaa tarkistaen, että liitin on kunnolla kiinni nopeusmittarin takana olevassa liittimessä, jos on niin en ressaisi asiasta enempää, ei juurikaan vaikuta ruiskun toimintaan.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Matson66

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 125
  • Amazonilla vuodesta -67 lähtien
Vs: Vikakoodi 3-1-1
« Vastaus #3 : 19.11.2012, 19:55:48 »
Tuo oireilu viittaa siihen, että mittaristo saa nopeussignaalin, mutta ECU:lle menevä "linja on poikki" tai ECU olisi viallinen. Tuo on nimittäin noin johdotettu. Tyhjäkäynnin nopeus riippuu lähinnä kahdesta seikasta:  kaasuläpän akselilla on oikein säädetty eli on tyhjäkäyntialueella ettei käy tehokäynnillä ja tyhjäkäyntimoottori on kunnossa. Itse pesin tuon vekottimen sisuskalut lakkabensiinillä. Aine sisään, sormet reikiin ja huljutellaan, aine ulos ja toistetaan. Joskus tuo ei auta jollon laite on viallinen tai sitä on "käyty säätämässä" ja pitäisi tietää se oikea asento. Muistaakseni jossain Opelissa on samannumeroinen säädin jonka ostin joskus saksan eBaysta. Muistelen että olisi jäänyt rojuihin johonkin Volvon myynnissä. Toimi silloin normaalisti autossa kokeiltuna.

Vikakoodit voi nollata sieltä vilkutuslaitteelta tai ottamalla akun navan irti ja "kävelemällä talon ympäri" että saat liikuntaa  ;D.
OK. Vaihdoin koneen autoon joskus alkukesällä ja samalla puhdistelin imusarjan. Kaasuläpän asentotunnistin oli silloin irti, eli tunnistin saattaa siis tekemistäni merkinnöistä huolimatta olla väärässä asennossa. Pystyykö oikean asennon hakemaan "näppituntumalla" esim käyntiä seuraamalla ?

Täytyypä nollata vikakoodit ja seurata antaako diagnostiikka sen heti uudelleen. On tosiaan mahdollista, että koodi on peräisin keväältä, kun mittarikin oikutteli.
Nyt kotona: Amazon -66, 740GL -88, 740GLE -91, 745 Tdi -92, 745 GLE-91, .   44 Volvon historia

Poissa Matson66

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 125
  • Amazonilla vuodesta -67 lähtien
Vikakoodi 3-1-1
« Vastaus #4 : 01.12.2012, 19:44:03 »
Säädin kaasuläpän asentotunnistimen uudelleen, ja kas kummaa tyhjäkäynti asettui kohdilleen KYLMÄNÄ (n. 800rpm) , mutta koneen lämmettyä tyhjäkäyntikierrokset ovatkin peräti 1200 rpm. Tämä tietysti on parempi kuin se, että kaasulla täytyy pitää kone käynnissä, mutta kulutuksen kannalta ja katsastuksessakin huono. Säädin läppäakselin säätöruuvista läpän täysin kiinni, mutta kone paukuttaa silti koko ajan sen 1200rpm.
Seuraavaksi koitin hakea imuvuotoa, mutten sellaistakaan löytänyt.
Tyhjäkäyntimoottoria en tälläkertaa vaihtanut.
Mikä tuota nyt riivaa ?
Nyt kotona: Amazon -66, 740GL -88, 740GLE -91, 745 Tdi -92, 745 GLE-91, .   44 Volvon historia

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Vikakoodi 3-1-1
« Vastaus #5 : 02.12.2012, 00:53:26 »
Tyhjäkäynnin säädön ohjeet FAQ ja tyhjäkäyntiongelma lie tiessään.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Matson66

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 125
  • Amazonilla vuodesta -67 lähtien
Vs: Vikakoodi 3-1-1
« Vastaus #6 : 02.12.2012, 17:54:30 »
Jep tuon ohjeen mukaan akselia säädin, muttei säätövara riittänyt. Läppä menee niin tiiviisti kiinni, että liuotin nesteet eivät valuneet läpi (Oli läppärunko pöydällä) kun pesin karstaa pois.
Nyt kotona: Amazon -66, 740GL -88, 740GLE -91, 745 Tdi -92, 745 GLE-91, .   44 Volvon historia

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Vikakoodi 3-1-1
« Vastaus #7 : 02.12.2012, 23:18:20 »
Jostakin se sitten horii valtavasti ilmaa läpän ohite. Ettei sen mustan säätöruuvin (onko tässä semmonen) säätö olis levällään? Läppäkotelossa voi olla semmonen, muuten en keksi selitystä ilmiölle?
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

hevonen

  • Vieras
Vs: Vikakoodi 3-1-1
« Vastaus #8 : 03.12.2012, 12:29:13 »
Tässä ei taida sitä mustaa muovista taikaruuvia olla? En tiiäperk*le...
Ehkä kaikki ei ressaa siitä puuttuvasta nopeussignaalista lh:lle  ::) mutta kyllä se mun elämää ainakin rajoittaa... :D

Ei pysy kierrokset ylhäällä vaihtoa varten eikä myöskään laske hitaasti jos heität vauhdista vapaalle.
Ei toimi siis niinkuin on suunniteltu ja se on se väärä toiminto eli vika.
Ajamaanhan sillä kyllä pystyy mutta ei yhtä hienostuneesti kuin ehjällä.

Koodi voi tosiaan olla vanha, nollaa se homma ja kato mitä tekee. Imuvuoto on kyllä jostain tod.näk.
Sitten kun olet nollannut koodit ja ajelet vähän aikaa, saat varmaan vikakoodin joka herjaa seosta liian laihaksi tai rikkaaksi joutokäynnillä. Sitten ei tarvii muuta kuin vaihtaa imm ehjään... :o

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo