Autodiagnoosi  Carcom Oy

240 Mittaristo-ongelmaa

  • 6 Vastauksia
  • 3476 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Arnolds

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
240 Mittaristo-ongelmaa
« : 15.03.2013, 22:28:03 »
Tuli kaverilta ostettu Volvo 240 vm.90. Muuten auto pelaa hyvin, mutta matkamittari on sökö. Yritin vähän sulatella matkamittarin moottorin juotoksia, mutta ei tuntunut olevan vaikutusta. Nopeusmittari pelaa ihan normaalisti.

Sitten ihmettelin että mitä kaikkia johtoja mittaristoon tulee? Eli kellolle tulee yksinäinen abiko, nopeus/matkamittarille kolmijohtoinen L-mallin liitin ja lämpö- ja bensamittareille omat liittimensä. Ihmettelin vaan kun mittariston takana oli irtonaisena vielä 2 yksinäistä johtoa, toisessa kapeampi naaras abiko ja toisessa "normi" naaras abiko.

Mikä mahtaa olla matkamittarissa vikana? Pystynkö testaamaan matkamittarin moottorin toimintaa jotenkin? Mitä ovat nuo 2 ylimääräistä johtoa mittariston takana?

Vielä asiasta neljänteen, kellään kokemusta bensamäärän anturin irronneesta uimurista, lähinnä miten sellaisen löydän tankin sisältä. Pitääkö tiputtaa tankki pois vai saako jotenkin ongittua ja etsittyä tankista näkyville.

Poissa Elk

  • Paalimaan vartija
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2589
Vs: 240 Mittaristo-ongelmaa
« Vastaus #1 : 16.03.2013, 00:18:07 »
Matkamittarista todennäköisesti hammasratas hampaaton. Se punavalkonen johto on kierroslukumittarin signaali.
Jäitä housuun!

Poissa Arnolds

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 Mittaristo-ongelmaa
« Vastaus #2 : 16.03.2013, 06:22:22 »
http://www.davebarton.com/240-odo-026.jpg

Noita rattaitako meinasit? Ei ainakaan äkkiseltään osunut silmään että olisi hampaita puuttunut.

Poissa tukse

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 156
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 Mittaristo-ongelmaa
« Vastaus #3 : 16.03.2013, 10:04:44 »
Mulla oli täysin sama vika kun ostin oman kaksnelikymppisen niin pari kertaa joutu kolvailemaan uudestaan sieltä mittariston takaa juurikin kuvan paikasta mustan rattaan vierestä niin alkoi pelittämään :hello:
« Viimeksi muokattu: 16.03.2013, 10:08:38 kirjoittanut tukse »
Volvo 760 Turbo -90
ex Volvot: 242 DL -79, 240 SE -92, 940 Classic-97, 9450 Turbo -96

Poissa Gorgane

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 202
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 Mittaristo-ongelmaa
« Vastaus #4 : 17.03.2013, 13:32:09 »

Vielä asiasta neljänteen, kellään kokemusta bensamäärän anturin irronneesta uimurista, lähinnä miten sellaisen löydän tankin sisältä. Pitääkö tiputtaa tankki pois vai saako jotenkin ongittua ja etsittyä tankista näkyville.

Aivan käsittämättömän hyvällä tuurilla sen voisi saada ongittua takalootan pohjasta löytyvän tarkastusluukun kautta, mutta käytännössä kyllä suosittelisin tankin irrottamista, koska se on näissä niin helppo toimenpide. Tuurilla se irronnut uimuri voisi olla tankin keskellä olevan loiskelevyhässäkän sisällä, jolloin se näkyisi anturipaketin reiästä. Tankissahan ei ole pantoja ollenkaan, vaan tankki on pultattu viidestä kohtaa koriin kiinni. Takalootasta anturin johtoliitos auki, täyttöputken kiinnitykset ja läpivientimuhvi irti, bensaletkut irti putkesta/putkista taka-akselin päältä, pultit auki ja tankki tippuu pois. Älä sitten missään nimessä rupea irrottamaan täyttöputkea tankista. Klemmari menee lähes takuulla hajalle ja on todella paskamainen laittaa takaisin. Mahtuu tulemaan pois ihan sellaisenaan.

Kun tankki on irti, niin samalla onkin sitten helppo suorittaa näissä yleiset huoltotoimenpiteet eli bensaputken takimmaiset 30-40 senttiä korvata letkulla mädäntymisen takia, kenties harrastaa samaa touhua anturipaketin putkilähtöjen kanssa ja putsata tankin päältä parin vuosikymmenen kurat pois. 
Volvo 242DL B19A -80
Volvo 240GL B200E Wagon -88
Toyota Corolla DX KE70 4D -83
Volvo 745 B200ET -87

Poissa Arnolds

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 Mittaristo-ongelmaa
« Vastaus #5 : 20.03.2013, 10:27:22 »
Sattui käymään se käsittämättömän hyvä tuuri että uimuri löytyi ja sen sai ongittua ylös. Eli bensamittari pelaa, mutta matkamittari edelleen kettuilee. Muovirattaissa on hampaat paikallaan ja mittari rullaa pyörittämällä. Sulattelin käytännössä kaikki tinaukset ja osaan lisäilin tinaa, mutta ei ollut vaikutusta. Eli moottori ei syystä tai toisesta pyöri.

Pystyykös tuota moottoria testaamaan jollain, tai saako johdoista mitattua tuleeko moottorile tarvittavaa jännitettä?
Mistäs muualta vikaa osaisi etsiä kuin mittarin päästä? Eli mistä tulee signaali matkamittarille?

Poissa Elk

  • Paalimaan vartija
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2589
Vs: 240 Mittaristo-ongelmaa
« Vastaus #6 : 20.03.2013, 10:34:46 »
Sattui käymään se käsittämättömän hyvä tuuri että uimuri löytyi ja sen sai ongittua ylös. Eli bensamittari pelaa, mutta matkamittari edelleen kettuilee. Muovirattaissa on hampaat paikallaan ja mittari rullaa pyörittämällä. Sulattelin käytännössä kaikki tinaukset ja osaan lisäilin tinaa, mutta ei ollut vaikutusta. Eli moottori ei syystä tai toisesta pyöri.

Pystyykös tuota moottoria testaamaan jollain, tai saako johdoista mitattua tuleeko moottorile tarvittavaa jännitettä?
Mistäs muualta vikaa osaisi etsiä kuin mittarin päästä? Eli mistä tulee signaali matkamittarille?
Signaali matkamittarille tulee samasta kuin nopeusmittarille, eli perästä. Ja vika ei ole siellä kun nopeusmittari toimii.
Jäitä housuun!

 

Autoracing  KL-varaosat