RallyBaron  Samppasport

Arctic Fuel ja Battery Heater - kokemuksia

  • 2 Vastauksia
  • 2419 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa JuPeMö

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Arctic Fuel ja Battery Heater - kokemuksia
« : 11.03.2013, 17:48:24 »
Olen uusi foorumilainen, joten sorry jos sama kysymys tulee uudestaan. Onko kokemuksia Arctic Fuel ja Battery Heaterin käytöstä V50 dieseleissä joissa eber? Oisko hyvä varmistaa vielä akun toiminta kovilla pakkasilla jollakin laturipaketilla? Jos on, missä liikkeessä asensit ja mitä. Kustannukset?

Poissa Vollemies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 644
  • www.vrcf.fi
Vs: Arctic Fuel ja Battery Heater - kokemuksia
« Vastaus #1 : 15.03.2013, 09:43:32 »
Sorry että en osaa vastata tuohon varsinaiseen kysymykseesi. Mutta: "Oisko hyvä varmistaa vielä akun toiminta kovilla pakkasilla jollakin laturipaketilla? " Päättelisin, että tämä liittyy tunnetusti kovasti akkusähköä haukkaaviin polttoainetoimisiin lämmittimiin.

Onko kannatusta kytkeä auto lataukseen ja lämmittää sitä huonolla hyötysuhteella (dieselillä tai bensalla). Jos sen kytkee pistorasiaan, eikö sitten kannata lämmittää se auto niin sisältä kuin koneestakin sähköllä ? Sähköllä lämmittäminen on jokseenkin pommin varma systeemi kovassakin pakkasessa ja lähtee varmasti käyntiin. Sähkö maksaa yleensä noin 12 senttiä kWh, bensasta tai dieselistä talteen saatu lämpöenergia noin kaksi kertaa enemmän + sen lämmitysvekottimen huollot ja korjaukset ja voimakkaasti lyhenevä akun käyttöikä päälle. Polttonesteiden energiasisältö on noin 10 kWh litra ja arvelisin että lämmittimen hyötysuhteella siitä ei saada kuin korkeintaan 8 kWh (todennäköisesti 7 kWh) litrasta autoa lämmittämään, eli jos diesel maksaa 1,6 €/l niin lämpöenergian hinnaksi tulee jo polttoaineen osalta vähintään 20 senttiä kWh.

Poissa mara h

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 257
  • www.vrcf.fi
Vs: Arctic Fuel ja Battery Heater - kokemuksia
« Vastaus #2 : 15.03.2013, 16:54:55 »
Se kun tahtoo olla niin että nykydiiselit ei tahdo oikein ajossakaan lämmittää sisätiloja kovemmilla pakkasilla ilman lisälämmitintä,laskennallisesti asiat voi olla noin,mutta jos laitteet on kunnossa ja autoon oikein mitoitetut niin puolituntia riittää,sähköllä sensijaan puolitoista,sitten jos esim,mökillä ei ole sähköä niin senkun kakella ikkunasta osottamalla naksauttaa lämppärin päälle ja kohta hyppää lämpimään autoon,jaa myöskin vaikka kauppareissuilla,tyhjäkäynti on kiellettyä,mutta lämppärin käyttö ei,kyllä se niinpaljon antaa mukavuutta talviautoiluun ettei paremmasta väliä.No sitten se akku,se kannattaa alunperin hankkia niin iso kun suinkin saa koteloon mahtumaan,vaikka 100ah jos vain sopii,nyt ei muistaakseni ole ollut muutamaan vuoteen akkutestejä,mutta jos on esim.TM tilaaja löytyy nettisivuilta vanhat testit,nimittäin akkujen kylmänä latautumisessa on iiisoja eroja,elikkä ei kannata valita sellaista akkua joka kylmänä ottaa vain yhden ampeerin virran vastaan,tuosta huollosta,miulla on työ ajoneuvossa nyt seittemäs vuosi menossa,eikä tuolle ole tarvinnu tehä mittään,tässä ois miun mielipiteitä,varmaan joku muu on kolmattakin mieltä asiasta :pomo:

 

Kulkukoira  Proturbo