Vanehmmat PRV-koneet, eli B27 ja tässä viestissä tutkimuskohteena olevan B28, ovat jokseenkin "legendaarisia" tuon nokkien kulumisen suhteen, ja sehän itse asiassa johtuu keinuvipujen kulumisesta. Se, mistä keinuvipujen kuluminen johtuu, onkin jännä tarina. Tein tuossa oman koneen kanssa tutkimustyötä, ja päädyin helppoon ja selkeään vastaukseen nuiden keinujen kulumisen suhteen: voitelu on paska! (wau, tätähän ei kukaan tiennytkään

)
Osa1: Havaintoja ja rakennettaEnsin lyhyesti havaintoja tuosta voitelukierron rakenteesta: Ovat tehneet ensinnäkin epäsymmetrisen voitelumäärän eri kansille, ja keinuvipuakseli tosiaan toimittaa koko kannen kaiken voitelun (pl. ensimmäinen nokan laakeripukki). Nuo onkin siitä hassuja ketaleita, että keinuvipuakselit on keskenään samat, mutta eri kansissa ne on eri päin -> vasemmassa kannessa 3.3mm reikä, josta kaikki öljy tulee akselin sisään, oikeassa noin 4mm reikä. Kanteen öljy tulee kuitenkin dramaattisesti isompaa kanavaa, kulkee nokan laakeripukin läpi nokkaan koneisettua hyvin ohutta(ehkä 1.5mm syvä, 5mm leveä) uraa pitkin ja siitä noin 6mm reikää pitkin keinuakselin pukkia kohti. Tässä pukissa on samaa kokoluokkaa oleva poraus keinuvipuakseliin, mutta akselissa on jostakin syystä huikean ahdas poraus. Hauska havainto oli myös todeta, että keinussa oleva nokan pintaan roiskuttava voitelureikä on tasan 1mm halkaisijainen, ja se osuu suoraan keinuvipuakselin isojen reikien kohdalle, eli siis nokkaan roiskutetaan öljyä keinuvipuakselissa olevalla paineella 1mm reiän läpi. Mun kone ei 5 min käyttelyllä 5cm reikä venakopassa kurkistusreikänä edes sotkenut ympäristöä tuosta reiän ympäriltä, eli keinuvipuakselissa vallitseva paine lienee todella matala. Mainittakoon, että vihreäkantisen mukaan kuumanakin tuossa koneessa tulee olla yli 2bar öljynpaine tyhjäkäynnillä. Johonkin siis hukkuu ehkä 2 bar...

. Tähän voi myös todeta sivuhuomion kasausvaiheesta, nimittäin jakopäähän ajetaan ketjunkiristimien voitelurei-istä aivan huikeat määrät öljyä ja tämä varmasti näkyy osittain myös tuossa yläkertaan tulevan öljyn määrässä - ketjunkiristimet kun saavat öljynsä kanteen menevän linjan "sivusta".
Mainittakoon myös varmasti osasyyllinen tuohon mun koneen yläkerran huonoon kuntoon, nimittäin öljypumpun imupuolen reilu kuristus. Imusihdin tiivistävistä o-renkaista alempi oli poikki, mutta sen merkitys lienee ollut olematon tuohon isompaan ongelmaan verraten. Konetta aukoessa löytyi keskikokoinen "yllätys" öljypohjasta, josta valitettavasti vain
puhelimella napattui kuvia öljypohjan jankkimäärästä,
kohtuumäärä oli tuota muusia kertynyt(kyllä, tuo monttu on öljypumpun imusihdin "valumuotti"). Autoon on kuitenkin vaihdettu kampiakseli alle 100tkm sitten, jolloinka toivottasti ainakin isoimmat on kaavittu poies

. Ja kun kokonaiskilometrimääräkin moottorilla on 265tkm, niin aika villin näköseks on öljypohja menny, varsinkin jos oletetaan että tuon kampuran vaihdon yhteydessä on edes lastalla liipattu tuota ryönää vek. Oli aika hyväviskositeettistä tavaraa tuo, viikonlopun yli kun öljypohja oli pystyssä, noin 20% tavarasta oli valunu astiaan jossa ö-p oli, mutta parin viikon jälkeen jo ehkä 80% jankista oli varissut pois

.
Osa2: Syitä, pohdintaa, MuTuiluaKuitenkin nokkaongelmia on tarinan mukaan paljon vähemmän ranskanpulllissa kun volvon keulalla olevassa versiossa, tarinan todenperäisyyttä en osaa sanoa. Mutta teorioinpa silti hiukan mahdollisia syitä tähän oman koneeni ongelmaan: olettaisin venttiilikoppien ja kansien ja oikeastaan ihan kaiken öljytilassa olevien osien karstamäärän perusteella koneessa olevan selkeä öljyn ylikuumenemisongelma, joka pilaa voiteluominaisuudet öljystä ja muodostaa huikeat määrät mustaa bitumia kaikkialle. Osasyy lienee hölmön muotoinen (=pieni) öljypohja, jonka jäähdytysominaisuudetkin ovat erinomaisen huonot sen ollessa pohjamuovin päällä ja siten syylärin lämmittämä ilma on ainoa "jäähdyttävä" viima öljypohjalle. Lisäksi sen muoto on kovin erikoinen, ja päädyissä on "kuollutta" tilavuutta kun paluuvirtaus ja imusihti tulevat molemmat keskelle tuota putkimaista öljypohjaa. Tähän soppaan kun lisätään öljynjäähdyttimen puute niin lienee selvää että PeRVo tarttee hyvät öljyt ja ne pitää vaihtaa usein, ja oletettavasti näistä ehdoista kumpikaan ei täyty normaalin käyttäjän tapauksessa...
Oletan myös muissa autoissa käytetyissä koneissa olevan vahvasti erilainen öljypohja, luultavasti myös isompi kuin Volvossa käytetty (sehän on ensinnäkin väärällä puolen etupalkkia!), jotenka niissä ei lie niin paljoa tuota kuollutta tilavuutta, ei voi olla huonommat jäähdytysominaisuudet kuin Volvon rakenteessa ja kenties imusihtiratkaisukaan ei ole ihan noin arka tukkeutumiselle (ts. poisto olisi paremmin "mäen alla" jotta karstajankki edes tulisi öljynvaihdossa pois). Ja toisaalta Volvossa kone on herkästi suuremmalla kuormituksella kun ranskalaisissa, vai millä te lähtisitte esim kärryä vetämään?
Niin taikka näin, öljyn ylikuumenemisen ja suoranaisen palamisen seurauksina palanutta öljykarstaa löytyy jopa öljyn painekanavista, omastani sitä löytyi ketjunkiristimien "sihdeistä", keinuvipuakseleiden sisältä, muutamien keinuvipujen nokkaa voitelevat reiät olivat karstoittuneet tukkoon yms kivaa. Tähän saattaisi saada jollakin pesuaineillakin helpotusta, jos sen jälkeen putsaisi öljypohjan vielä kunnolla? Mene ja tiedä, tuo oma oli jo vuotavan kansipahvinkin takia pakko vetää päreiks enivei niin en lähtenyt asiaa kokeilemaan.
Osa 3: Mahdollisia parannuskonstejaTuota tovi tuumittiin aivoriihessä ja päädyttiin että öljyä reilusti lisää, tuo kone on 265tkm ajettu ja siitä oli jo toinen kierros keinuja
aika kamalassa kunnossa, nokatkin
vähän kärsineet pahimpien keinujen kohdilta. Onneksi pahimmista ei uskaltanu ottaa kuvaa

. Noh, otettiin sorvissa tuota
nokan "ohivirtausuraa" milli syvemmäksi, ja dremelöin
kanteen uraa tuon nokan uran kohdalle pienen pätkän öljyn poistumisreiästä vastapäivään katsottuna, tällä tavoitellaan pienempää painehäviötä öljyn poistuessa nokan urasta (ns. keskipakopumppumainen rakenne tavoitteena, olis ehkä tarttenu hiulata enempikin ainetta vek). Lisäksi päräytettiin ihan kylmänviileesti keinuvipuakselin öljyntuloreiät 5mm kokoiseksi, jännä nähä miten käy öljynpaineille kun virtaus yläkertaan varmasti kasvaa reilusti. Keinujen voitelureikiä yritimme isontaa, mutta ne osottautu olemaan sevverta kovaa tuotetta että ei onnistu sovinnolla, siispä tyydyimme putsaamaan reiät huolella ja menkööt noilla. Keinut hiottiin sorviin tuetulla työkalulla suoraksi ja siistiksi (osa oli hiottu jo aiemminkin, alkaa olla jo aika ohkosia nuo "tallat" pikkuhiljaa

), nokkien pinta kevyesti
hiottiin ja kiillotettiin tuella hiljakseen sorvissa pyörittämällä. Tuli yllättävän hyvät lähtökohtaan nähden.
Muutoksien toimivuutta en takaa, mutta tuommosia pohdintoja ja koeratkaisuja on nyt tehty yhteen koneeseen, kulutustestiä en pysty tai tule tuolle tekemään ellei joku halua kustantaa kulutuksen erotusta deekuun (noin 10e/100km), mutta voin tarkistella tuota roiskuvan öljyn määrää venakopassa ja tehdä painemittauksia kun saan koneen kasaan tässä joskus. Yksi
venttiilin jousilautanen osottautu olemaan halki, ja yksi keinuvipuja päittäin tönivä jousi osoittautui olemaan joku metritavarasta leikattu, tarvii semmoset hankkia vielä jostakin ni pääsee niputtaan pannua.
Osa 4: Muuta saisseaMainittakoon myös, että ostin volvo-yhtiön viimeiset putkien alapään ja lohkon väliset tiivisteet, hakiessani eivät tahtoneet löytää tilattuja tiivisteitä niin ajattelivat tilata uusiksi: ei onnistu, järjestelmä ei enää tunne koko osaa

. Löysivät sitten lopulta ne tilkkeet, jotenka saan uusilla alatilkkeillä putket takaisin, toivottavasti aiheeseen ei tartte enää palata

Tuo putken alatiiviste on 96.4/104mm, ja suuruusluokkaa vähän yli kympin paksu, mun koneessa oli 0.12mm tiivisteet ja semmoset sinne myös tuli, ainakaan tuota versiota ei volvolta enää saa, koko osanumero on kuollut(enkä edes tajunnut ottaa talteen).
Lisäilen tähän topiciin kokemuksia ja kenties jopa videonpätkää öljymäärästä venakopan alla kunhan saan pannun kasaan, painemittaukseen toivottavasti saan sovitettua jonkun anturin kivasti jotta saa arviota tuon yläpään voitelun lisäyksen vaikutuksesta öljynpaineeseen, ja kenties siitä tehtyä jotain pohdintaa että alkaako nyt menemään kangenlaakereita

Lisäysideoita, korjauksia tai muita otetaan mieluusti vastaan, mutta tässä tämmönen pieni pläjäys aiheen tiimoilta.
Muok: kuvia lisätty,
hovikoneistajalle taasen kiitos koneistelutöistä.