Carcom Oy  Elekma

Tinakutosen käyntilämpö mietiskelyä

  • 7 Vastauksia
  • 2106 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kasipätkä

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1274
  • www.vrcf.fi
Tinakutosen käyntilämpö mietiskelyä
« : 25.02.2013, 08:52:24 »
Näin helmikuussa lienee hyvää aikaa puida lämpöongelmia :)

Nelos- ja vitoskoneilla ei ole ominaisuutta käydä kuumana ja kansipahvin palaminen tai kannen vääntyminen eivät myöskään noille ominaista samoissa määrin mitä kutoskoneissa. Kannen kanavointia ja jäähdytystä kun ei ole samassa suhteessa suurennettu mitä sylinterimäärää. Ongelmaksihan tuo ei muodostu kunhan ajaa koneen rauhallisesti lämpimäksi ja muistaa jälkikäytön.

Esimerkki autoksi vaikka oma kärry S90 3.0 man -97.

Pyörittelee flektiä herkästi kesällä, lähes heti pysähtyessä lähtee pyörimään. Autoon on vaihdettu Vidan "suosittelema" 90 asteinen termari sekä flektiä ohjaava anturi. Myös Forte käsittely tehty hiljattain jäähdytysjärjestelmään.

Mietimpä jos tonne laittais 87 asteisen termarin. Lieneeköhän moisesta mitään käytännön hyötyä kun puhutaan kuitenkin ominaisuudesta? Moottorin toiminnan kannalta tietysti hyvä asia mitä kuumempana käy (välykset yms.)...


Kokemuksia, mietiskelyä, pohdintaa...

Ja nautitaan tietysti myös viimeisestä talvi viikosta :)
« Viimeksi muokattu: 25.02.2013, 13:00:40 kirjoittanut Kasipätkä »

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8109
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Tinakutosen käyntilämpö mietiskelyä
« Vastaus #1 : 25.02.2013, 22:41:48 »
Vois kysyä kutosen suhteen, että mitkä ongelmat? Eipä ole tullut vastaan moista vielä kun verrataan vitoskoneeseen. Yhtälailla on kannentiivisteitä mennyt molemmista. Ei ole ollut eroa miten menevät, vanhuuttaan vai muusta syystä. Kansien suhteen eroa ei ole ollut, suoria nuo tuppaa olemaan pääosin ellei ole ajettu vajailla nesteillä kuumaksi tai vastaavaa. Ja mitä omassa käytössä oleviin kutosiin tulee, on niistä varsinkin yksi saanut hieman eri teholuokassa kenkää, eikä siihen(ja syyläriin) nähden ole ollut odottamattomia lämpöongelmia. Siinä olen käyttänyt pari astetta kylmempää termaria, muuten sitten normaalia 90-asteista. Eikä sen kanssa autotrailerin vedossakaan ole koskaan ollut mitään ongelmaa. Eli flekti ei edes pyörähdä kuumallakaan säällä.

Flektiä pyörittänee herkästi kesällä pääosin sen takia, että ilmastoinnin käyttäminen vaatii viileämpää ilmaa.
« Viimeksi muokattu: 25.02.2013, 22:43:47 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   860 -96 2.9   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: Tinakutosen käyntilämpö mietiskelyä
« Vastaus #2 : 26.02.2013, 00:27:35 »
Kerroin tuossa kasipätkälle omista kokemuksista espanjan kuumuudessa. Suomessa ei ole ollut koskaan lämpöongelmia 7v/170tkm aikana, muuta kun termari meni 4-5v sitten, ni kävi -25ºc pakkasella hitusen vajaalämpöisenä.

Espanjassa kun ajelin 35-45ºc lämmöissä, niin kaupungissa tuli ekana ongelmia, eli sai sammutella ettei viisari mennyt kohti punaista ihan liikennevaloissa. Lämpötilan luin ihan auton omasta ulkolämpömittarista ja vertailun vuoksi myös muutamasta paikallisesta mittarista, kun en ollut uskoa silmiäni.

Mäkisessä ajossa kone ei tahtonut pysyä tarpeeksi viileänä, tosin mäet olivat jotain aivan eri luokkaa mihin suomessa on totuttu. Esim. 1-tien kilometrin nousut ovat leikkiä, kun nousua saattoi olla 5-10km kerralla, ja korkeutta toistatuhatta metriä, niin moottorin lämpötila rupesi nousemaan 3/4 mittariin, ja tehotkin loppuivat 4,10 perävälityksestäkin huolimatta sai vetää 3.vaihteella 3000-4000rpm, ja jopa 2.vaihteellakin. Rekat pääsivät samoissa mäissä ryömintävaihteella alle 10km/h.

Autovuokraamossa töissä olleelta kaveriltani kuulin että on ahtamattomilla moottoreilla ongelmia tollaisissa mäissä. Turbovehkeet (etenkin dieselit) pärjäävät kuulemma hyvin, koska ahtopaineella voidaan kompensoida tuo ohuen vuoristoilman aiheuttama puute.
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa Miksa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 70
  • www.vrcf.fi
Vs: Tinakutosen käyntilämpö mietiskelyä
« Vastaus #3 : 26.02.2013, 14:11:15 »
Itseäkin mietityttänyt tässä talvella tuleva kesä, sillä itselläni kun käytän autoa joutokäynnilläkin paikallaan pakkasta se -5 - -7ºc ja lähtee flekti pyörimään. Mittari nousee melko nopeasti puoliväliin eikä siitä hievahda.

Miettinyt juurikin että mitenkäs sitte kesällä kun pakkasellakin käyttää flektiä melko nopiaan.

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: Tinakutosen käyntilämpö mietiskelyä
« Vastaus #4 : 26.02.2013, 14:52:42 »
Oma ei kyl talvella kummemmin käyttele flektiä, tosin en harrasta paikallaan seisoskelua autolla ollenkaan, vaan kun auto pysähtyy puolta minuuttia pidemmäksi, moottorikin sammutetaan, eli ts. muualla paitsi liikennevaloissa.

Tuossa mun pelissä ainakin lämmöntuottokyky on ihan omalla tasolla, esim. verrattuna pienempiin autoihin, tai esim vaikka käyttisaudiin, jossa tuplaten isompi bensakone. Audin kone on ajolämmin 7-9km jälkeen kelistä riippumatta, volvon kone 2-4km (2km kesällä ja 4km talvipaukkupakkasilla ilman lämmitystä). Tosin sitten bensankulutuskin on volvossa ja audissa sama, vaikka audissa on neliveto ja painaa 400kg enemmän. Ts. volvosta tulee bensasta paljon enemmän hukkalämpöä kun audissa.

Audista eivät ainakaan ole raportoineet lämpö-ongelmia missään puolella maailmaa, tosin siellä onkin vaihdelootan öljyjen jäähdytys kytketty samaan letkustoon moottorin kanssa, eli tasaa sinnekkin lämpöä, toisin kun volvo, jossa lootaa jäähdytetään syylarin läpi vanhanaikaisesti. Ja audissa on vielä lisäsyylari etusumarin takana tuulettimella (ja pääsyylarissakin tuplatuuletin) ja sähköinen termostaatti kanssa auttamassa lämpöjen kurissapitoa rankemmalla kaasujalalla. Tosin OBD lukijalla lueskelin audia, 98-104ºc pyörii moottorin lämmöt normaalissa maantie tai moottoritie ajossakin, jopa talvella. Sähkötermarin teknisen tiedotteen kun luin, niin on tarkoituskin tuo, sit täyskaasulla viilenee.

Tuossa omassa kuten sanottua ei suomen kesässä lämpö-ongelmia, mutta etelä euroopassa tuli kuumenemista.
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

hevonen

  • Vieras
Vs: Tinakutosen käyntilämpö mietiskelyä
« Vastaus #5 : 26.02.2013, 16:50:11 »
Tasataanhan volvossakin vaihteistosta moottoriin tai päinvastoin sitä lämpöä.
Jos neste lämpiää ennen kuin vaihteistoöljy, se lämmittää öljyä ja päinvastoin. Systeemihän on lämmönvaihdin.
Ei kai audissakaan moottoriöljy kierrä jäähtymässä jatkuvasti.

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: Tinakutosen käyntilämpö mietiskelyä
« Vastaus #6 : 02.03.2013, 00:49:42 »
Tasataanhan volvossakin vaihteistosta moottoriin tai päinvastoin sitä lämpöä.
Jos neste lämpiää ennen kuin vaihteistoöljy, se lämmittää öljyä ja päinvastoin. Systeemihän on lämmönvaihdin.
Ei kai audissakaan moottoriöljy kierrä jäähtymässä jatkuvasti.
Juu, mutta volvossa lootaöljy kiertää syylarin kylmässä päädyssä, eli ei se lämmitä moottoria hirveästi ennenkun syylarissa on niin paljon lämpöä että flekti käynnistyy kun termari on täysin auki. Mutta lämmittää kuumassa ilmastossa tarpeeksi jotta moottori JA lootan öljyt rupeavat kuumenemaan. Siksi volvon systeemi onkin susi kuumemmissa ilmastoissa. Näissähän ON tyyppivikana että lootan öljyt kiehuu just tän takia, ja siks näihin on asenneltu lisä ilmajäähyjä lootalle. Jenkeissä paljon juttua tästä, ja paljon kärähtäneitä laatikoita, ei niinkään moottoreita, tosin on sielläkin varmaan tiivisteitä vaihdeltu.

Millon volvo oppii, jotta 4 ja 6 pyttyselle moottorille on tehtävä erilaiset jäähdytysvesikierrot lohkoon ja kanteen. Samaa ongelmaa ollut jo B30 koneellakin vuonna keppi ja peruna. Syy: LOHKON+KANNEN jäähdytysjärjestelmä taas hyvin lähellä B20 konetta rakenteeltaan ja mitoitukseltaan, lohko vaan puolet pidempi ja isompi... ::)

En ole hirveästi esim. MB ja BMW 6-koneita tutkinut, miten lähellä ne ovat vastaavia 4/5 pyttyisiä jäähdytykseltään, mutta epäilisin jotta sakemanni olis tehnyt niissä jotain muutakin kun vaan lätkässy pari pyttyä lisää.

Omissa turbovinokoneissa on laitettu lisäjäähyä kannen takapäähän, eli nippoja kiertoon lohkon ja kannen takapäihin, ja keskellekkin, jotta neste kiertää edes vähän paremmin viritetyssä koneessa.

Audissa vaihdelootalla (ja moottorillakin) on samanlainen lämmönvaihdin kun esim RN-tinakoneissa moottoriöljylle. Eli audissa tosiaan moottoriöljyä "jäähdytetään" jatkuvasti tai oikeastaan lämpöä tasataan jäähdtysnesteellä joka termarin ollessa suljettuna kiertää vain moottorille+lämppärinkennoille (jep, niitäkin on näissä useampi). Audissa jopa laturi jäähdytetään jäähdytinnesteellä. :)
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa Kasipätkä

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1274
  • www.vrcf.fi
Vs: Tinakutosen käyntilämpö mietiskelyä
« Vastaus #7 : 01.04.2013, 15:26:40 »
Testimielessä tuli nyt sitten kokeiltua:


Nyt on 87 termari kiinni. Ennen 90 asteisella termarilla, kylmillä keleille kun flekti pyörähti niin pyöritteli sitä melko tiuhaan. Nyt 87 asteiselle ei pyöri niin herkästi vaikka kelit on tuosta lämmenneet. Nyt kun flektin saa pyörähtämään niin kestää hetkisen ennen kuin pyörähtää uudestaan.

87 termarihan kun on kokonaan auki ennen flektin mukaantuloa mitä 90 asteinen ei!

Myös lämpöä riittää hytissä hyvin. Edes -23 asteessa lämppäri ei osoita minkäänlaisia hyytymisen merkkejä. Tuo siis toistaiseksi kylmin keli jossa tuon kanssa ajanut.

Vidan mukaan tuonne alkujaan kuuluu 87 asteinen mutta Volvo on myöhemmin korvannut sen 90 asteiselle koska 87 asteista ei enää saa Volvolta ollenkaan.


Huomaa että on alkujaan suositeltu toimimaan tuolla 87 asteisella, vaikkei järin suurista eroista puhutakkaan. Nyt tuntuu pelaavan kaikinpuolin järkevämmin.

 

RallyBaron  Samppasport