Tavallisten koteloasennusten lisäksi on olemassa eräs mielenkiintoinen asennustapa. Periaatteessa kyseessä on aivan tavallinen free air -asennus, jollaisia ei ole paljon näkynyt sitten 80-luvun jälkeen. Free air -asennuksilla on ollut lievästi sanottuna hieman huono maine. Tämä on kyllä ollut enemmän tuon ajan ominaisuuksiltaan huonojen elementtien kuin itse asennustavan syytä.
Kuten edellä jo todettiin, saadaan suurella kotelolla lähes poikkeuksetta parempi tulos kuin pienellä ja free air -asennusta suurempaa koteloa ei autoon ole juuri mahdollista saadakaan.
Free-air voi hyvinkin olla ihan hifi, kunhan se tehdään oikein.
Mulla on itellä kaks Pioneerin TS-W202F:ää (8") free-airina ja hienosti pelaa.

Useinhan ne FA-subit heitetään sinne hattuhyllylle reikiin ja se on siinä, ihmetellään miksi ei soi hienosti. Free-airin teko kun on kuitenkin ihan yhtä kovatöinen, jopa kovetöisempi kuin perus kotelon tekeminen. Takapenkin selkänoja ja hattuhylly pitää saada oikeesti tiiviiksi, ilmatilat toisistaan erilleen. Ei siis toimi missään hatchbackin irtonaisessa hattuhyllyssä joka nousee ylös takaluukun mukana, niinkuin niitä aikanaan joka corollassa oli.
