Futurez  Kulkukoira

Auton käynnistäminen puolen vuoden seisomisen jälkeen?

  • 11 Vastauksia
  • 10153 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa LaitinenP

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 555
  • 240+262
Kevät lähestyy ja muutaman viikon sisällä pääsee kaivelemaan autoa ulos talvisäilytyksestä. Moottori on voinut talven aikana valua jonkin verran kuivaksi yläpäästään. Ajattelin pyöräyttää konetta startilla muutaman kierroksen ilman polttoaineen suihkutusta ennen käynnistämistä, jotta öljy etenisi kanavia pitkin nokkaan, ketjuihin jne. Suihkutuksen saa varmaankin pois päältä sopivan sulakkeen poistamalla vähäksi aikaa.

Olisiko teillä palstan kokeneilla konkareilla antaa jotain käytännön ohjeita siihen käynnistämiseen ja ensimmäiseen ajoon noin ylipäätään? Moottori on kuusisylinterinen B28E eli nv. PRV. Tankki jäi syksyllä 2/3 täyteen. Autoa ei ole vielä edes katsastettu, joten kevään ensimmäinen etappi on saada vaunu huollettua ja ns. leimaan.

Netistä löytyy joitakin ohjeita, mm. tämä: http://puosu.kvy.fi/~kerappo/cars/auton.seisonta.faq.fin.html#_Toc3730460
Selvää on toki, että esimerkiksi polttoaineletkujen ja jarrujen kunto tulee tarkistaa.

Poissa jaskajokunen

  • :nohnoh
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6704
  • 1% Hybridi
Vs: Auton käynnistäminen puolen vuoden seisomisen jälkeen?
« Vastaus #1 : 08.03.2014, 14:43:10 »
Laitoitkos tankkiin polttoaineen säilytysainetta ? Toki itsellä on ollut ilman em. nestettä ja on pelannut (480ES) jotenkuten, kunnes oon tankannut uutta bensaa. Ehkä puolanjohto olisi myös syytä irrottaa ekan startin ajaksi
V70 -00 HYL-sy Poistunut pihasta   &  V40 -99 Wladde ja V40td -99 Eikka -99
V90-19 T8
Die weisheit: nicht hören, nicht sehen und nicht sprechen  Kylmämies

Poissa LaitinenP

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 555
  • 240+262
Vs: Auton käynnistäminen puolen vuoden seisomisen jälkeen?
« Vastaus #2 : 08.03.2014, 14:45:46 »
No en muistanut laittaa. Tuli mieleen vasta muutaman kuukauden jälkeen. Olisikohan tuosta enää mitään iloa jos kävisi vielä lurauttamassa?

Poissa jaskajokunen

  • :nohnoh
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6704
  • 1% Hybridi
Vs: Auton käynnistäminen puolen vuoden seisomisen jälkeen?
« Vastaus #3 : 08.03.2014, 14:49:00 »
No en muistanut laittaa. Tuli mieleen vasta muutaman kuukauden jälkeen. Olisikohan tuosta enää mitään iloa jos kävisi vielä lurauttamassa?

Onko ollut lämpöisessä vai kylmässä tallissa ?  Kylmässä kondensoituu helpommin sitä vettä tankkiin, auttaakohan tuo säilytysaine siihen vai pitäisikö vain kokeilla käymään ?
V70 -00 HYL-sy Poistunut pihasta   &  V40 -99 Wladde ja V40td -99 Eikka -99
V90-19 T8
Die weisheit: nicht hören, nicht sehen und nicht sprechen  Kylmämies

Poissa RS91

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
Vs: Auton käynnistäminen puolen vuoden seisomisen jälkeen?
« Vastaus #4 : 08.03.2014, 14:53:57 »
Onko ollut lämpöisessä vai kylmässä tallissa ?  Kylmässä kondensoituu helpommin sitä vettä tankkiin, auttaakohan tuo säilytysaine siihen vai pitäisikö vain kokeilla käymään ?

Säilytysmielessä kannattaa harkita viimeisen tankin tankkaamista pienmoottoribensaa. On ihan eri kamaa verrattuna normi 95 tai 98.  Pienmoottoribensa ei hartsiinnu tai muuta ominaisuuksia säilöttäessä samalla tavoin. Normibensa tankissa voi puolen vuoden jälkeen olla jytkympää kamaa kuin diisseli.

EDIT:
Joku ei usko kuitenkaan, joten tässä Nesteen sivuille linkki, nykyäänhän pienmoottoribensiiniä saapi ihan pistoolista muutamalta asemalta.
http://www.neste.fi/artikkeli.aspx?path=2589%3B2655%3B2698%3B2707%3B2708%3B10164
« Viimeksi muokattu: 08.03.2014, 14:58:16 kirjoittanut RS91 »
Volvo 740 GLT -89

Poissa LaitinenP

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 555
  • 240+262
Vs: Auton käynnistäminen puolen vuoden seisomisen jälkeen?
« Vastaus #5 : 08.03.2014, 15:01:03 »
Halli on lämmin, jotain 15-18 astetta. Huoltoasema on muutaman sadan metrin päässä, joten ehkäpä tankkaan saman tien täyteen.

Poissa Pyssy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 352
  • :p
    • Oldsmobile Club of Finland ry.
Vs: Auton käynnistäminen puolen vuoden seisomisen jälkeen?
« Vastaus #6 : 09.03.2014, 12:12:05 »
Kondensoitumisesta ei alkoholipitoisilla nykybensoilla ole vaivaa.  Jos säilytystilassa on suunnilleen vakio lämpötila, ei kondensoitumista paljon tapahdu.  Tankissa ei ilma vaihdu, kun bensiinin höyrynpaine on vakio.  Lämpimässä säilytettäessä voi bensiinistä haihtua kevyimpiä hiilivetyjä, ja käynnistyvyys heikkenee.  Jos näin tapahtuu, voi yrittää käyntiin uusilla sytytystulpilla.

Vuosikausia seisseet bensiinit pitää mahdollisimman tarkoin vaihtaa, jos ei lähde käyntiin.  Ennen käynnistystä on kytkettävä virta muutaman kerran muutamaksi sekunniksi päälle, että siirtopumppu huuhtelee vanhat bensiinit putkistosta.

Kaasutinkoneeseen kannattaa kaataa ryyppybensat kaasarinkurkkuihin, viinapullon korkillinen per litra sylinteritilavuutta.  Ei tarvitse starttimoottorilla pumpata kohokammiota täyteen.
Etuvetoiset ei ole Volvoja
Nelitahtiset ei ole Saabeja
Vesijäähdytteiset ei ole Porscheja
Alle 11-sylinteriset ei ole Ferrareja

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2372
Vs: Auton käynnistäminen puolen vuoden seisomisen jälkeen?
« Vastaus #7 : 09.03.2014, 12:21:57 »
Olen saanut sellaisen käsityksen että nykybensoissakin oktaaniluku laskisi seisottamisen myötä aika huomattaviakin määriä esimerkiksi talviseisonnan aikana, pitääkö paikkansa? Lähinnä tulee mieleen turbolaitteet jos tuoreella ysikasilla on säädetty nakurajalle. Voipi olla nakunaku herkässä jos on keväällä vaikka puoli tankkia talven yli seissyttä bensaa tankissa...

Ei ole yksi tai kaksi kelkan moottoria joita olen kuullut särkyneen ensimmäisillä lumilla vanhoilla bensoilla selittämättömästä syystä vaikka aiemmin on toiminut ja kestänyt hienosti.
V60 D3 Inscription -20
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: Auton käynnistäminen puolen vuoden seisomisen jälkeen?
« Vastaus #8 : 09.03.2014, 12:55:13 »
Justiinsa ostin auton mikä on jätetty ajosta seisomaan täydellä tankilla. Seisomisen alkamisen jälkeen ajettu yhteensä puolen tankin verran näinä viitenä vuotena, ja tulpat kun vaihdoin niin hyvin lähti käyntiin ja pystyi ajamaan sen n.25km päähän
No kun halvalla sai.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Auton käynnistäminen puolen vuoden seisomisen jälkeen?
« Vastaus #9 : 09.03.2014, 13:15:10 »
Tuonikäisen PRV:n suurin riesa taitaa olla nokkien voitelunpuute, eihän perus maamoottori muuten miksikään noin lyhyellä aikaa ja kuivassa mene. Männät ja kangenlaakerit saa kyllä voitelua aika nopeasti koneen käynnistyttyä, jos mäntien tai siis renkaiden kuluminen pelottaa niin laita painallus-kaksi tippakannulla tulpanreiästä joka pyttyyn ja pyöritä käsin konetta pari kierrosta ympäri, sitten vaan suorilta käymään ja vaikka hitusen yli tyhjäkäynnin kierroksia että öljy saavuttaisi nokkakepitkin ennen juhannusta. Ite oon puoli vuotta-vuoden seisoneita koneita käynnistelly ihan vaan kääntämällä avaimesta  :P. Toi yks 5-6v seissy deeku poikkesi linjasta vain siinä mielessä että pyörittelin käsin pari kierrosta testatakseni ettei kone ole jumissa, sitten avaimesta kiinni ja todeta että ei puristuksia, kone ei edes hytky startatessa ja huohottimesta tulee enempi tavaraa kun pakoputkesta. Öljyä pyttyihin reilusti viikoksi ja käsin pyörittelyä ja avaimesta käyntiin, huikean savun ja tosi runsaan huohotuksen säestämänä. Siitä se sitte tokeni pikkuhiljaa...
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Rivipumppu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 124
  • www.vrcf.fi
Vs: Auton käynnistäminen puolen vuoden seisomisen jälkeen?
« Vastaus #10 : 14.03.2014, 16:30:17 »
Ehkä puolanjohto olisi myös syytä irrottaa ekan startin ajaksi

Tätä ei sitten katalysaattorilaitteisiin voi suositella, kattivehkeestä polttoainepumpun sulake irti.
Audi A6 4.2

Poissa v0lv0245

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1833
Vs: Auton käynnistäminen puolen vuoden seisomisen jälkeen?
« Vastaus #11 : 14.03.2014, 16:56:16 »
Koska kyseessä on B28E eli vanhempi malli, jossa venttiilikoneiston voitelua ei ole parannettu (B280X), niin ottaisin venttilikopat pois ja laittaisin reilusti voiteluöljyä venttiilikoneistoon ennenkuin pyörittäisin konetta ensinkään. Samalla kun venakopat on irti voi samalla säätää venttiilit ja tarkastaa nokka-akselien kunnon ja tietenkin vaihtaa uudet tiivisteet.
Entiset: 142 -72, 145 -74, 144 -74, 244 -76, 242-79 142 -73, 440 T -89, 245 TD -86, 240 -87, 240 GLD -87, 245 -84, 242 -84, 760 GLE -83 745 -88, V70 -98, 245 CLASSIC -93, 145 GL -73, 765 GLE -88, 965 -92, 245 GL -80 Ruumisauto, V40 T4 -99 + 34 kpl muun merkkistä kuljetinta. Nykyiset: AMAZON 2D B20E -70, Chevrolet C10 Silverado -78, 262C Bertone -78.

 

RallyBaron  Samppasport