Samppasport  Futurez

Kansityö B230 FD

  • 7 Vastauksia
  • 2760 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa sfrhkki

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 480
  • www.vrcf.fi
Kansityö B230 FD
« : 31.07.2013, 17:35:06 »
Lomalla kun olen, varsin penkaisin tuosta pois kannen, kun sen tiivistyksillä on tullut ajeltua yli 400 tkm. Yllättävän siisti on FD vielä 620 tkm:n jälkeen sisältä. Näkyy vielä tehdas hoonauksetkin. Tarkaan kun katsoo.  :o
Kumitavara on tietty koppuraa. Vaimenninkumit bakeliittia, samoin imuvenojen tiivisteet. Venttiilit itsessään siistit. Ei juurikaan karstaa. Imuseetit kirkkaat samaten venttililautaset. Pakopuolella sitten hivenen rosoisuutta. Ei kuitenkaan falskanneet. Ainakaan havaittavasti. Venttilivarat oli reiluhkot, jotain 0,45 - 0,50. Kansi on metalliviimaimen mukaan suora. Ei halkeamia silmin nähtävissä.
KYSYMYSOSIO:
1. Mikä on kohtuullinen kansityön hinta, jos laitan omasta varastosta mukaan uudet volvon varaosaventtiilit?
Elikkä seetien jyrsiminen, venttilien asennus ja säätö, sekä kannen kevyt hionta. Tietty laitan ne vaimenninkumit sitten itse erikseen paikalleen, eli vaadin säädön ilman niitä. Ohjureita ei tarvinne vaihtaa, kun vaikuttavat jokseenkin kulumattomilta.
2. Jos käytän vesipumpun irti kun kansi irallaan, laitanko kansitasoon sen korkeussuunnassa vaiko mihin kohtaan?  Yksi pinnapultti olisi nyt helppo uusia...
3. Mihin säätäisitte venttiilivarat kylmänä?

Uusi tiiviste on Reinz, pultitkin uudet...

_sfr-

Poissa sfrhkki

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 480
  • www.vrcf.fi
Vs: Kansityö B230 FD
« Vastaus #1 : 31.07.2013, 21:22:28 »
Down!
Ja kun tarkemmin katsoin klinikalta löytyviä kansitiivisteitä, aloinkin kääntyä Reinzin sijaan kanitekin sarjan mukana tulleeseen Elring-tiivisteeseen. Siinä on muutamissa reissä sellaiset metallitiivistevahvikkeet. Reinzissä ei ole! Vähän om myös paksumman oloinen tämä Elring.  Mitäpä sanoo raati (, joka tuntuu nyt olevan unessa...)?

_sfr-

Poissa jaippi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 628
Vs: Kansityö B230 FD
« Vastaus #2 : 31.07.2013, 21:32:35 »
Kohtaan 2:
Vesipumppu sitten vasta paikalleen kun kansi on kireellä.
Kohtaan 3:
Kylmänä
tarkastusarvo 0,30-0,40mm
säätöarvo 0,35-0,40mm

Poissa sfrhkki

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 480
  • www.vrcf.fi
Vs: Kansityö B230 FD
« Vastaus #3 : 03.08.2013, 21:00:46 »
Vastaanpa itselleni. Kansi perhana olikin sitten melkoisen solmussa.  :2funny: Oikeni kuiten koneistamalla. Nokka-akseli linja oli säilynyt suorana. Nyt on sitten aidot, voorumilta ostetut, uudet volvo venttilit istutettu ja varat säädetty oikein koneistamolla.  Tarkastin välykset toki vielä ITSE ennen vaimenninkumien asentamista. Kansi pultattuna uusilla pulteilla ja reinz-tiivisteellä paikalleen. Melkoinen ryönäkasa oli kaasuläppäputkessa ja kotelossa. Sekin nyt kirkas. Samaten nuo FD:n saateheepelit on nyt puhtaat. Oli niissäkin vähän nokea kertynyt vuosien mittaan.  Gatesin nokkahihna sarjan  kiristin rulla tulee sitten nykyjään Koreasta!  Siitä olin yllättynyt.  Kerrasta pärähti soimaan ja kulki ihan kohtuullisesti. Saapa nähä alkaako nestekin pysymään paisuntasäiliössä. Kyllä näiden kanssa on kiva puuhailla klinikalla, jos on aikaa. Lomalla sitä on...
_sfr-

Poissa B-Man

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 343
  • 940 230FT -98
Vs: Kansityö B230 FD
« Vastaus #4 : 03.08.2013, 22:37:01 »
Aika hyvin on kansipahvi kestäny. Täällä piti vaan reilut 180tkm kunnes rupes kuseen nestettä ulospäin.

Paljon sulla oli kansi kiero? Hyvä se on käyttää koneistamolla
jos ei ole varmuutta suoruudesta. Hintakaan ei yleensä mikään hurja ole, 58€ maksoi tasohionta paikallisessa.
Ittellä ei ollu kuin 0,1 mm vino mutta saipahan samalla puhtaan tiivistepinnan.

Kai muistit vaihtaa jakopään stefat samalla niin pysyy öljytkin sisällä. ;)

Poissa jaippi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 628
Vs: Vs: Kansityö B230 FD
« Vastaus #5 : 03.08.2013, 22:42:19 »
...Kansi perhana olikin sitten melkoisen solmussa...
_sfr-
Paljonko oli kierossa?
Paljonko sallitaan ennen ku pitää oikoo?
0,05 mm ?
0,10 mm ?
...

Poissa sfrhkki

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 480
  • www.vrcf.fi
Vs: Kansityö B230 FD
« Vastaus #6 : 04.08.2013, 18:44:45 »
Kaveri, joka tuon homman tekaisi, kertoi kannen olleen reilusti - harvinaisen reilusti- rupeli.  Oli kuiten saanut oiottua.  Mittaa en nyt muista.  Kerran sen ylikuumensin ihan tulipalopakkasella. Ne nesteet... Jotain 150 000 sitten. Olisikohan sen syytä moinen vetely. Tiiähäntä. Jännää, ettei se mun pikainen viivaintarkastus samaa rupelia ilmaissut.  Toki tuossa on mitä höylätä. FD:hän on se heikoiten vireessä oleva 230:n.
Juu-joo, kaikki tiivisteet on uudet. Olen ajatellut ajaa tuolla 750 tkm saakka. 
Kuuntelin koneistamon kavereiden juttuja nykyautohen kansista, ja siitä, että pienikin vika aiheuttaa helposti kannen ostamisen - hinnat luokkaa 5000 euroa. Tuli mieleen, että vaikka tuo kassakaappi vie vähän reilummin bensaa, voi se silti hyvinkin olla kokonaistaloudellinen.
Ja onhan siihen syntynyt sellainen lämmin tunnesidekin.  S*

Poissa sfrhkki

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 480
  • www.vrcf.fi
Vs: Kansityö B230 FD
« Vastaus #7 : 10.08.2013, 15:02:25 »
Pojan valatilaisuudessa Pyssykylässä piipahdimme. Samalla kassakaappi sai koeajon. Reilusti etenimme, emmekä jäääneet siihen jonoon ajelemaan. Kortti silti vielä taskussa. Ei ollut valvontaa välillä Roi-skylä. :) Nyt kulkee pirssi taas vähällä. Todellinen keskikulutus oli 8,4 l/100 km.
Minusta erittäin kohtuullinen kulutus! Paljonkohan vähän se olisikaan vienyt, jos olisimme sitä 90 madelleet (en osaa).  8)

 

Autoracing  KL-varaosat