Futurez  Kulkukoira

245 GL -90 D5

  • 0 Vastauksia
  • 254 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8152
  • Sairaan nopee
    • Videoita
245 GL -90 D5
« : 11.08.2025, 21:34:39 »
Varsinainen projektiosuus on ohi tämän osalta ollut jo jonkin aikaa, joten päätin vähän koostaa tekstiä tähän osioon sopivaksi.

Alunperin GL-merkinnällä varustettu perusmallin laitos eli ei keskuslukkoa, ei ohjaustehostusta, B200F, M45 ja metalliväri.
2022 joulukuusta lähtien samalla GL-merkinnällä varustettu perusmallin laitos, vain tekniikka vaihtui -D5 & M90 yhdistelmään.

Ensimmäisen kerran tämä kävi hallussa 204tkm ajettuna 2014. Hitsasin pari paikkaa, vaihdoin täysin repsahtaneen kuskinpenkin 850 jakkaraan, katsastin, ym. Sen jälkeen siirtyi eteenpäin palatakseen 2019 samalta henkilöltä takaisin. Siinä välissä oli vaihtunut uusi tuulilasi ja lämppärinmoottori sekä kuskinpenkiksi eri kuosilla oleva 240 istuin.


Em. kuvat vuodelta 2014.

Takaisinoston jälkeen katsastin heti ja vielä kaksi kertaa sen jälkeenkin vaikkei minkäänlaista käyttöä ollut. Ajot olivat vain katsastukseen ja takaisin. Vähän mietin olisiko muutakin käyttöä kuin toimia vara-autona Englantilaiselle ja valkealle.

2022 pistin puolisen vuotta ajossa olleen V70 -05 AWD:n osiksi(koska oli liian tylsä ;D) ja syyskuussa aloitin tekniikanvaihdon tähän. Olihan kone ajettu tässä vaiheessa vain noin 525tkm. Ehdin V70:ssä ollessaan vaihtamaan siihen keinut, nostimet, jakopään, kytkinpaketin ja vauhtipyörän.

Öljypohja on 960 ja D5 yhdistelmä. Lämmönvaihdin on poistettu ja öljynpainelinja kulkee ulkopuolella. Muitakin muutoksia sovittamista varten joutui tekemään, kuten tarjoamaan rintapellille kuminuijaa kannen kohdalta ja laittamaan harmaakoppaisen korkeapainepumpun. Uudempi pumppu on 2cm matalampi koska siinä ei ole siirtopumppua.



Tein moottorinkannakkeet ja käytin alkuperäisiä alipainekumityynyjä. Toisen kumin ehdin uusimaan koneen ollessa V70:ssä.



Sähköt purin tarvittavilta osin V70:stä, käytössä on konehuoneensähkökeskus, CEM ja ajonesto.


Ruosteinen tankki vaihtui melkein uuteen joka sai päälleen epoksia ja uretaania, uudennäiväkät takasatulat saivat saman käsittelyn. Uudet etusatulat jäivät maalaamatta.


Sinkitytin suurimman osan alustan palikoista ja laitoin uretaanihelat melkein joka väliin. Korjasin muutamat mätäkohdat, hiekkapuhallutin ruosteet ja maalasin sekä ruostesuojasin koko pohjan. Pakoputkeksi tuli valkean 245:n vanha 3" rööri.




Konttorilla ei tullut moitteita ja tein pakettiautomuutoksen siinä samalla. Aikaa alotuksesta katsastukseen meni suht tiukalla työtahdilla kolme kuukautta. Tässä valmiina katsastukseen:


Kasasin ensin Bilsteinin B6 iskareilla, mutta niissä oli niin raju shimmaus ettei katuautoon voinut ajatellakaan. Vaihdoin aika pian ne pois ja eteen tilalle hyvät käytetyt alkuperäiset ja taakse uudet halpikset.

2023 tammikuussa vaihdoin Englantilaisesta 3.31 välityksellä olevan akselin Truetracilla. Vieläkin kierrokset jäivät korkeammalle kuin V70:ssä ollessa, myöhemmin korjasin kesäksi tilannetta 205/60/16 takarenkailla. Laitoin etulattioihin bitumimattoa ja konepeltiin sovelsin vanhanmallin äänieristeen, vaimentui äänet ihan mukavasti. Muuten isompia juttuja ei sinä vuonna ajamisen lisäksi tapahtunutkaan kuin oikean takakyljen vanhan kolhunkorjauksen korjaamisen ja 25mm etuvakaajan. Totesin pellin olevan niin rutussa ja pahasti ruostunut, että paras vaihtaa pala.



Korissa on muutenkin sanomista. Kylkiä on korjausmaalailtu spraylla jo ennen kuin auto oli ekan kerran 2014 ja ovien nurkissa on vaihteleva määrä turvotusta.

2024 ecu sai uutta ohjelmaa harmaakoppaisen suuttimiin siirtymisen myötä ja vaihdoin V70I etupenkit joissa väri on vähän sinnepäin. Vaihdoin myös uuden jarrupääsylinterin, koska vanha oli niin kuppainen ulospäin. Korjasin vasemman helmalistan alla olleet reiät ja lisäsin tukikumin dp:n jälkeen.



Tänä vuonna vaihdoin ehjän turbon ja vanha ehti työntämään niin paljon öljyä ahtoputkistoon, että hetken käyttämisen jälkeen kaasua antaessa kone meinasi rynnätä karkuun. Nopeasti vaihde sisään, kytkin ylös ja sammuksiin. Valutin ja pesin välijäähystä öljyä ulos, putsasin ahtoputkiston ja varovaisen ensimmäisen koeajon jälkeen pääsi toteamaan kaiken olevan kunnossa. Koska ohjelma oli tehty viallisen turbon aikana, korjattiin se ja nyt liikkuu kivasti. Käytöksen perusteella vanha oli viallinen jo V70 aikana, koodeja ei vaan tullut. Korkeapainepumppu vaatii vielä uuden paineensäätimen, paine heittelee välillä vedossa.

Tuoreimpana hommana tein eilen uuden 2,5" pakoputkiston. Vanhan tein 2019 ja ruostetta oli jo tähän laittaessa. Nyt oli viimeinen aika poistua, tein jo viime leimalle peltilapulla ja klemmarilla pikakorjauksen koska tiesin, että tämä putki ei näe seuraavaa katsastusta. Bilteman leveät klemmarit eivät ole kovin hyviä kiristämään ainakaan Simonsin putkia. Äänestä ei voi oikein sanoa erikoisempia, koska hiljainen se on edelleen :P



Ensimmäisenä vuonna katsastusvälin ajomäärä oli 25tkm ja siitä on tultu alaspäin, koska muutakin kalustoa on liikkeellä. Kesäkuussa jätin seisomaan ja siihen mennessä oli tullut noin 46tkm muutoskatsastuksesta. Tekniikanvaihdosta johtuvia isompia ongelmia ei ole ollut.

Tekniikan osalta
960/D5 öljypohja ja sen öljynkierto muutettu suht täysin. 700/900 korissa pääsee helpommalla :D
960 öljypumppu jotta maksimipaine jää alemmas, koska alunperin toisen lämmönvaihtimen liitännässä on rajapaineventtiili. D5 pumpulla saattaisi maksimipaine nousta liian korkeaksi. Ei välttämättä pakollinen muutos, mutta tuli tehtyä.
Harmaakoppaisen korkeapainepumppu ja suuttimet sekä niiden mukainen Lisäätehoa tekemä ohjelma.
D5 vauhtipyörä ja paineasetelma, M90 kytkinlevy.

Täältä voi lukea koko projektitarinoinnin hajautettuna Englantilaisen ja valkean 245:n kanssa samaan aiheeseen: https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=369.msg1061643585#msg1061643585
2022 kuvat: https://lankku.kuvat.fi/kuvat/245+GL+-90+pun/Laitot+2022/
2023 kuvat: https://lankku.kuvat.fi/kuvat/245+GL+-90+pun/Laitot+2023/
2024 kuvat: https://lankku.kuvat.fi/kuvat/245+GL+-90+pun/Laitot+2024/

Ulkonäössä ei ole ollut kummoisia muutoksia tekniikanvaihdon jälkeen. Kesäpyörinä toimii Galaxyt, kuten 2024 Oldtimer Runissa ollessaankin.
« Viimeksi muokattu: 11.08.2025, 21:36:34 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   860 -96 2.9   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

 

Samppasport  Futurez