RallyBaron  Samppasport

Latausjännite akulla voltin verran vähemmän V70 1997

  • 7 Vastauksia
  • 3582 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

heartagramm

  • Vieras
T5:n laturilta mittailin tuossa jännitettä kun tuntuu "purkavan" akkua ajan mittaan enempi vaikeuttaen auton käynnistymistä. Akku tuli uusittua heinäkuussa uuteen, Bilteman neljän (4) vuoden takuulla olevaan akkuun, joka olikin ainoa syy miksi uskalsin kokeilla.

Akulle tuleva latausjännite on noin 12,7-12,8 volttia, kun laturin navasta tulee 13,7-13,8. Ilmeisesti siis välissä oleva piuha alkaa olemaan tiensä päässä. Mistä kannattaa uudet piuhat tehdä (sama uusia samalla myös maadoitusjohdot?) vai kannattaako tilailla suoraan jostain ihan "originaalit", finanssipuolta ajatellen? Koetin etsiä noita piuhoitusten kuviakin että tietäsi metrimääriä, vaan en omilla guugl-taidoillani löytänyt.

Poissa Grand-Tourer

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 150
  • www.vrcf.fi
Vs: Latausjännite akulla voltin verran vähemmän V70 1997
« Vastaus #1 : 19.09.2013, 21:11:58 »
toinen vaihtoehto on mitata kuinka pitkälle pääset mittaustuloksella 13.7 Volttia, jossakin mittauskohdassa tipahtaa voltilla.

Eli jos runko maat - laturilta plussa ei 13.7V, maajohdossa vikkaavikkaa. Veikkaus ois joku pääliittimistä.

(Riisikupin) akkukengän halkaiseminen ei vaadi paljoakaan forcea. ( Matka jatkui akkukaapelin leukojen avittamana :)

Vois kuvitella että kiinnitys vois olla hapettunut ( maa runkoon ? ), itse johto tuskin kuluu ajan mukana.

Ellei sattunut vahinko, tyyliin remontissa lohko jäänyt roikkumaan maajohdon varaan, voihan se ottaa turpiinsa. Totuus on tarua ihmeellisempi.

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: Latausjännite akulla voltin verran vähemmän V70 1997
« Vastaus #2 : 20.09.2013, 00:31:25 »
Ite tekisin mahdollisimman paksusta hienosäikeisestä kuparikaapelista. Orkkis kaapeli laturilta startille lienee jotain 6-10mm², laittasin ainakin 16mm² tai paksupaa, jos vaan saa liittimet sovelettua. Mitä paksumpaa, sen parempi.
Puristusliittimet, siinä on hyvä marssia johkin autosähköliikkeeseen tai sähköasennusliikkeeseen ja pyytää puristamaan nuo liittimet, mikäli ei itse satu sellaisia omistamaan. (Harvallapa tuollaisia pihtejä kotonaan on, mutta mulla kävi säkä, kun sain semmoset rajut amaattimiehen pihdit hyvältä naapurilta.) Voin noita lainatakin, jos joku Pirkanmaalla sattuu tarvimaan. Sopii eristämättömille liittimille 100mm² asti.
Startilta akulle sitten vähintään 35mm² kaapelia.
Akun miinukselta myös vähintään 35mm² kaapeli runkoon ja moottorille myös samasta maadoituspisteestä. Voi tuossa maatossa käyttää semmosia valmiita lattakaapeleitakin.
Laturin runko pitää myös maadoittaa ja mielellään vetäisin sen tuohon samaan maadoituspisteeseen, johon suuret kaapelit tulee. Lisäksi vielä lyhyellä piuhalla laturin rungosta koneen runkoon.
Liittimien putsaus ja rasvaus liitosvaseliinilla on erittäin suositeltavaa.

Pistä suosiolla uudet akunkengätkin. Ne ei paljon maksa, ei edes autoHiFi käyttöön tehdyt "kullitetut".

Joku voi sanoa, että onpas liiottelua, mutta tekee kerralla kunnolla, niin ei tarvi sit enää ikinä niitä korjailla, eikä kärsiä huonoista jännitteistä paskojen kaapeleiden takia.

Sopivaa kaapelia saa autotarvikeliikeistä, autohifiliikkeistä, tai sit sähkötarvikeliikkeestä MKEM kaapelia.
Voihan nuo tehdä vaikka hitsauskaapeleistakin, jos sattuu semmosiin suhteita olemaan, tai vaikka tuolta:
http://www.akkupojat.fi/index.php/site/akkutarvikkeet/akkukaapeli

Poissa kaitsu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 79
  • volvo v70
Vs: Latausjännite akulla voltin verran vähemmän V70 1997
« Vastaus #3 : 20.09.2013, 05:02:06 »
Itellä oli samaa ongelmaa että jännitteet hävisi jonnekkin, valot välillä himmeni ja söi laturin hiilet vauhdilla.  >:( tein uudet maapiuhat joka puolelle ja laitoin hieman lisääkin, akulta laturille korvasin vanhan piuhan 35 piuhalla, sittenrupesi lataamaan oikein.  ;) orkkis maapiuhat oli jo niin huonossa kunnossa että vääntämällä meni poikki.  :idiot2:
Ite ku tekkee, tullee semmonen ku sattuu tulemaan

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: Latausjännite akulla voltin verran vähemmän V70 1997
« Vastaus #4 : 20.09.2013, 18:49:11 »
Ite tekisin mahdollisimman paksusta hienosäikeisestä kuparikaapelista. Orkkis kaapeli laturilta startille lienee jotain 6-10mm², laittasin ainakin 16mm² tai paksupaa, jos vaan saa liittimet sovelettua. Mitä paksumpaa, sen parempi.
Puristusliittimet, siinä on hyvä marssia johkin autosähköliikkeeseen tai sähköasennusliikkeeseen ja pyytää puristamaan nuo liittimet, mikäli ei itse satu sellaisia omistamaan. (Harvallapa tuollaisia pihtejä kotonaan on, mutta mulla kävi säkä, kun sain semmoset rajut amaattimiehen pihdit hyvältä naapurilta.) Voin noita lainatakin, jos joku Pirkanmaalla sattuu tarvimaan. Sopii eristämättömille liittimille 100mm² asti.
Startilta akulle sitten vähintään 35mm² kaapelia.
Akun miinukselta myös vähintään 35mm² kaapeli runkoon ja moottorille myös samasta maadoituspisteestä. Voi tuossa maatossa käyttää semmosia valmiita lattakaapeleitakin.
Laturin runko pitää myös maadoittaa ja mielellään vetäisin sen tuohon samaan maadoituspisteeseen, johon suuret kaapelit tulee. Lisäksi vielä lyhyellä piuhalla laturin rungosta koneen runkoon.
Liittimien putsaus ja rasvaus liitosvaseliinilla on erittäin suositeltavaa.

Pistä suosiolla uudet akunkengätkin. Ne ei paljon maksa, ei edes autoHiFi käyttöön tehdyt "kullitetut".

Joku voi sanoa, että onpas liiottelua, mutta tekee kerralla kunnolla, niin ei tarvi sit enää ikinä niitä korjailla, eikä kärsiä huonoista jännitteistä paskojen kaapeleiden takia.

Sopivaa kaapelia saa autotarvikeliikeistä, autohifiliikkeistä, tai sit sähkötarvikeliikkeestä MKEM kaapelia.
Voihan nuo tehdä vaikka hitsauskaapeleistakin, jos sattuu semmosiin suhteita olemaan, tai vaikka tuolta:
http://www.akkupojat.fi/index.php/site/akkutarvikkeet/akkukaapeli
Kyllä se piuha laturilta startille on alunperinkin jotain vähintään 20mm2 piuhaa.

Itse tein virtapuolen johdot kokonaan uudestaan 35mm2 johdolla. Laitoin kunnon rengasliittimet päihin ja tinasin vielä kiinni sekä liimalla varustettu kutistesukka päälle.

Maapuolelle vedin akulta koriin yhden 50mm2 piuhan ja koneesta koriin useamman 16mm2 piuhan.

Useimmiten vika on maapuolen johdoissa, koneen ja korin väliset piuhat ainakin hapettuu herkästi huonoiksi. Tuohan on helppo mitata yleismittarilla, onko koneen ja korin välistä mitattuna voltteja?

Itsellä tosin paljastui akun purkajaksi huono virtalukon pohja ;)


E: Ainiin, lämpeääkö akkukenkä auton käydessä? Näissähän on usein vikaa siinä akunkengän johtoliitoksessa...
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: Latausjännite akulla voltin verran vähemmän V70 1997
« Vastaus #5 : 20.09.2013, 21:22:20 »
Kyllä se piuha laturilta startille on alunperinkin jotain vähintään 20mm2 piuhaa.

Itse tein virtapuolen johdot kokonaan uudestaan 35mm2 johdolla. Laitoin kunnon rengasliittimet päihin ja tinasin vielä kiinni sekä liimalla varustettu kutistesukka päälle.

Maapuolelle vedin akulta koriin yhden 50mm2 piuhan ja koneesta koriin useamman 16mm2 piuhan.

Useimmiten vika on maapuolen johdoissa, koneen ja korin väliset piuhat ainakin hapettuu herkästi huonoiksi. Tuohan on helppo mitata yleismittarilla, onko koneen ja korin välistä mitattuna voltteja?

Itsellä tosin paljastui akun purkajaksi huono virtalukon pohja ;)


E: Ainiin, lämpeääkö akkukenkä auton käydessä? Näissähän on usein vikaa siinä akunkengän johtoliitoksessa...

Joo saattaa olla, en tiedä kun en ole tuota purkanut.
Vanhemmissa oli ohempaa, joten meinasin, että tuskin niistä on paljon opittu, kun aina autovalmistajat pyrkii tekemään kaapelit ihan minimissään.
Kun tehdään miljoonia autoja, niin pienetkin säästöt/auto alkaa tuntua suurilta.
Mtta kuten totesin, mitä paksumpaa sen parempi. Eikä ainakaan ohempaa, kuin alkuperäinen on.

Tuo tinaaminen ei oo paras mahdollinen tapa siinä tapauksessa, että kaapeli pääsee vähänkään nitkumaan. No ei tuo laturin liitos kyllä taida pahemmin päästä täriseen.
Menee nimittäin aikaa myöten poikki siitä kohtaa johon tina loppuu.

heartagramm

  • Vieras
Vs: Latausjännite akulla voltin verran vähemmän V70 1997
« Vastaus #6 : 26.09.2013, 17:19:23 »
Kiitoksia hienoista vinkeistä. Nyt, kun olisi aikaa, niin sataa tietenkin vettä ja lämpötilat alkaa lähentelemään nollaa. Huomenna kuitenkin alkaa virtapuolen selvitys ja maapisteiden tarkastus. Oli nimittäin reilun vuorokauden seisonnan jälkeen Bilteman akussa jäljellä 9,5 volttia, joka käytännössä alkanee merkitä sitä että akku on sökö viimeistään nyt. CTEK XS-7000 luovuttaa akun latauksen yön yli yrittämisen jälkeen siihen, että sytyttää virhevaloa. Kuitenkin latauksen alkuvaiheessa CTEK ilmoittaa, että akun varaus on 75%, vaikka jännitemittarilla mitattuna akusta löytyy se 9,5 volttia, liekö sitten jo oma CTEK tiensä päässä... Edellinen akku (2011 uusittu) latautuu tuolla CTEKillä täyteen mutkitta, joten taitaapi olla pakko myöntää että ainakin tuo Bilteman akku yksilönä on susi. Latailen sen tänään vielä täydeksi sisätiloissa, jos sattuu sen verran virtaa ottamaan. Eihän tuo 7A paljoa ole mitä CTEK lataa, mutta pitäisi sillä tollainen 62 Ah akku herätä helpostikin eloon, kun 225 Ah:n akkuakin sillä kesällä vielä henkiin herättelin onnistuneesti.

Huomenna siis kaapelikaupoille, pitäähän siitä vanhasta sotaratsusta sen verran pitää huolta kun juuri 310 tkm pyörähti mittarissakin. :) Päivitellään kun viisastutaan.

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: Latausjännite akulla voltin verran vähemmän V70 1997
« Vastaus #7 : 26.09.2013, 18:28:39 »
Siellä on todennäköisesti joku kenno jo oikosessa, sitä ei kyllä mikään ihmelaturikaan pelasta.

 

Futurez  Kulkukoira