Proturbo  Autodiagnoosi

S60 2003 Etupalkin vaihto?

• 7 Vastauksia
  • 4221 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Ripa

• Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
S60 2003 Etupalkin vaihto?
« : 30.03.2011, 15:51:23 »
Kolautin volvoani edessä ajavan vetokoukkuun sillä seurauksella, että etupalkkiin joka on puskurin takana, tuli ikävä lommo ja esim. konepelti irvistää vasemmasta reunasta sekä nesteet syyläristä valui ulos. Kolahdus ei sattunut siis keskelle. Saako etupalkin irrotettua kotikonstein? Jos alan itse sitä vaihtamaan, mitä kannattaisi huomioida?  :-\
Elämä kallis, hyvät neuvot halvat!

Poissa Kulmamies

• Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: S60 2003 Etupalkin vaihto?
« Vastaus #1 : 30.03.2011, 16:52:35 »
Palkki on kiinni pulteilla, sekä pistehitseillä.

Kummassakin päässä on kaksi pulttia ja muistaakseni neljä pistehitsiä, eli irroitukseen vaaditaan porakone ja räikkäsarja. Takaisin päin laitettaessa olisi sitten hyvä olla hitsauskone, jotta saa tulppahitsauksilla korvattua alkuperäiset pistehitsit.

Aika paljon varmaan tarviit muitakin varaosia??

Poissa Ripa

• Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #2 : 30.03.2011, 17:01:11 »
Kiitos vastauksesta. Pitää lähteä ihmettelemään mistä löytyy poraskohdat. Uuusiksi siis menee ainakin tuo jäähdytin ja olin katsovinani jo, että vasemmasta umpiosta on rikki muoviosia... Saapa nähdä sitten kuinka uusi palkki istuu paikalleen.
Paljonkohan veloittaisivat korjaamolla palkin vaihdosta?

Niin, pitikin vielä kysyä, että saako jäähdyttimen yläkautta pois? 2.5T aut, ilmastointi on.
« Viimeksi muokattu: 30.03.2011, 17:10:21 kirjoittanut Ripa »

Poissa Kulmamies

• Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
« Vastaus #3 : 30.03.2011, 17:10:11 »
Kyllä ne pisteet löytyy helposti. Palkki on muuten alumiinia, mutta päissä on sellaiset kuppimaiset peltiläpyskät, joissa on pistehitsit. Toiset peltiläpyskät ovat ihan palkin päässä ja toiset hieman piilossa palkin sisällä, mutta näkyy etupinnasta olevasta reiästä ihan hyvin.

Riippuu korjaamosta, mutta vaihtotyö lienee jossain 50-100e paikkeilla, jos auto on muuten purettu niin, että palkki on näkösällä.

Se mustan värinen lukkopelti, johon lamput ja kennojen yläpää kiinnittyy, vääntyy varmaan tuollaisessa kolarissa aika helposti ja siitä on hankala paikallistaa muodonmuutoksia, kun se on muutenkin niin mutkikas :)

Poissa Ripa

• Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #4 : 30.03.2011, 17:13:38 »
Niinpä. Mietinkin, että onkohan palkki jossa etupalkki on kiinni, niin kovin vääntynyt. Koska konepeltikin irvisti vasemmalta  :-[ Ei nyt pahasti mut selkeesti. Mites syyläri yläkautta? 2.5T aut, ilmastointi on.

Poissa Kulmamies

• Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
« Vastaus #5 : 30.03.2011, 17:20:50 »
Syyläri irtoaa alakautta. Tai siis letkut ym. johdot saa yläkautta, mutta itse kenno pitää ottaa alakautta pois. Kiinnityspultitkin on alhaalta päin. Helpointa olisi ottaa koko kennopaketti kokonaisena irti, mutta se vaatii ilmastoinnin tyhjennyksen. Saa sen pelkän syylärinkin vaihdettua, mutta tarvitaan sorminäppäryyttä ja ylimääräinen pari käsiä. Kennot ovat kaikki kolme pultattu toisiinsa kiinni kaikista neljästä kulmasta. Ruuvit ovat moottoritila puolelta ja niihin pääsee käsiksi, kun ensin irrottaa flektin muovikotelon pois. Se on kiinni kahdella ruuvilla yläkulmista ja alapää on vaan sellaisissa hahloissa.

Poissa Ripa

• Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #6 : 30.03.2011, 17:23:57 »
Paljon kiitoksia neuvoista! Mietin jäähdyttimen irroitusta yläkautta sen takia kun ei ole käytettävissä hallinosturia, vain hydraulitunkki ja tuet alle.

Poissa Nortti

• Grand Luxe Touring
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
« Vastaus #7 : 31.03.2011, 15:24:42 »
Kolautin volvoani edessä ajavan vetokoukkuun sillä seurauksella, että etupalkkiin joka on puskurin takana, tuli ikävä lommo ja esim. konepelti irvistää vasemmasta reunasta sekä nesteet syyläristä valui ulos. Kolahdus ei sattunut siis keskelle. Saako etupalkin irrotettua kotikonstein? Jos alan itse sitä vaihtamaan, mitä kannattaisi huomioida?  :-\

Ei tuo varmaan kovin paha tälli ollut, jos ei yhtään tyynyä tai vyönkiristintä lauennut. Palkki siis saattaa olla mitoissaan, vaikka pieni lommo onkin. Se on melkolailla vahva, mutta jos on oikein vääntynyt, niin ovat varmaan runkoaisatkin hieman vääntyneet, jolloin auto menisi jo lunastukseen jos olisi sopiva vakuutus. Konepellin irvistäminen varmaan johtuu siitä, että lukkopelti on painunut. Lokasuojan päiden kohdalla on aikalailla hentoinen rakenne sivusuunnissa, joten pieni veto törmäyskohdasta eteenpäin mitään purkamatta ehkä palauttaisi välit kohdalleen aikalailla kustannustehokkaasti.

Syylärin saa jotenkuten yläkauttakin, mutta sen pultit ovat juuri alhaalta ylöspäin ja se tarvitsee saada niiden kiinnikkeiden ohi. Alapuolella tarvitaan tilaa suurinpiirtein jäähdyttimen korkeuden verran, jos sitä maassa makaamalla tekee.

Elekma  Autoracing