Autoracing  KL-varaosat

Moottorin takastefa(ko)? ja tukkeutunut huohotin.

  • 9 Vastauksia
  • 4472 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa NachtFliege

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • www.vrcf.fi
Moi!

Kyselisin mielipiteitä. Huomasin että 125kw s70 vm.98. n. 220 000km ajettu, aw50/42 laatikolla oli tippaissut muutaman öljytipan kovemman pakkaspäivän aikana asvaltille yön aikana. Pisarat olivat kohtuullisen pienellä alueella, sekä aikaisemmin ei ole ainakaan asvaltille asti tiputellut, vaan käytännössä näillä muutamilla pakkasilla mitä tässä 1-2vko sisään on ollut. Huomasin myös, että öljykorkista on puskenut mönjää kun otin tulppien suojakotelon pois tieltä, viittaisi tukkeutuneeseen huohottimeen? Lisäksi, auto käydessä puskee jonninverran höyryä mittatikunreijästä kun tikun nostaa ylös. Varmistuksena tässä olen nyt ajellut mittatikku ylhäällä muutamat viime päivät jotta masiina saa varmasti korvausilmaa. Liitteenä kuvia, osuneeko diagnoosi oikeaan? Lisäksi, mitkä mahdollisuudet on että pelkällä huohottimen vaihdolla selviää, eli ainoastaan ns. "paineistettuna" on puskenut öljyä pihalle. Kun huohotin kunnossa niin ei puskisi? Senverran vielä taustatietoa, että hammastangon vaihtelin kikottimeen tuossa kesällä, tanko päästeli joitakin roippeita alueelle. Myös vetarin stefat vaihdoin samalla kertaa. Ei vissiin hirveästi muita arvailuja jää, askiöljytkin on hetki sitten vaihdettu joten tuskin ovat kovin mustuneet, moottoriöljyltä tuo minusta näyttää.

Näiltä kohdin on tiputellut eniten asvalttiin








Poissa Chili

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 952
  • Ystävät tulevat ja menevät; viholliset lisääntyvät
Vs: Moottorin takastefa(ko)? ja tukkeutunut huohotin.
« Vastaus #1 : 19.12.2013, 06:52:01 »
Kylläpä tuo valitettavasti siltä näyttää, että takastefasta vuotaa. Bilialla maksaa sellaisiet 800 euroa.

Kaikki nuo kirjoittamasi indikoivat tarkasti sen, että huohotin on tukossa.  Ja lopuksi tuo öljytikun kautta nouseva höyry; ei saisi nousta, vaan siinä on lievä imu, johon esim. Elmu-kelmu imeytyy kiinni, jos kokeilet ehjällä huohottimella tilannetta.

http://www.youtube.com/watch?v=rSbb0Pn0dx8

Mutta älä vielä heitä kirvestä kaivoon!

Ota liekkilukko auki - se on helppo ja saattaa auttaa - poista sieltä sihti, et sitä tarvitse kuitenkaan.

Seuraava helppo on painaa ilmaa sinne huohottimen letkuston kautta oöljyloukon läpi koneen öljytilaan. Oheinen linkki kertoo miksi: öljypohjassa on vesilukon tapainen mutka, johon lika saattaa jäädä tukkeeksi. Puhaltamalla sinne, saat sen eliminoitua.  Minulla ei ollut siinä ongelmaa kuitenkaan - ainoastaan putkistosta oli nuo pienimmät ihan tukossa, eikä niitä saanut puhtaaksi vaan vaihdoin uudet.

http://matthewsvolvosite.com/forums/viewtopic.php?f=1&t=59313



Ja toiseksi katso, ja kokeile sormin, että oheinen käyrä letku jakohihnan puoleisessa päässä - imusarjan päädyssä on ehjä. Jos se on murtunut, niin vedä vaikka teipillä umpeen tilapäisesti.

Käsittämätöntä maailmassa on se, että se on käsitettävissä.

Poissa NachtFliege

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • www.vrcf.fi
Vs: Moottorin takastefa(ko)? ja tukkeutunut huohotin.
« Vastaus #2 : 19.12.2013, 11:49:50 »
Selvä homma, kyllä vähän siltä näyttää että sormet joutuu taas likaamaan tuon masiinan kanssa. Liekkilukosta voin olla miltei varma että on puhdas, vaihdoin sen muutaman sataa kilometriä sitten uuteen, tiivisteineen. Myös tuo käyrä letku on vaihdettu, sytytti meinaan moottorin vikavalon aina jarruttaessa rivakammin liikennevaloihin, putkimutkan vaihdettua ongelmaa ei enää ilmennyt oli nääs ihan purkkaa.
Kävin Volvolta jo kyselemässä mitä osat maksaa. Hintaluokka oli n. 129€, sis öljyloukon, isommat putket yms. Ainut ongelma on että kuorma tulee vasta tammikuussa seuraavan kerran. Uskaltaneekohan ajella tammikuuhun, ilman että ongelma lisääntyy? Taidan varmuudeksi mennä vähän puhaltelemaan paikkoja, jos ainakin vähentyisi tuo höyryyminen.

Poissa Chili

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 952
  • Ystävät tulevat ja menevät; viholliset lisääntyvät
Vs: Moottorin takastefa(ko)? ja tukkeutunut huohotin.
« Vastaus #3 : 19.12.2013, 14:47:19 »
http://www.skandix.de/en/spare-parts/engine/engine-repair/crankcase-breathing/hose-crankcase-breather/892/


Nuo huohotusongelman osat maksoivat mulla satasen verran. Juuri tuo ohut letku, jossa on tuo kuvan käyrä, oli minulla tukossa. Ei puhaltelemalla auennut, eikä liuottelemalla.

Se stefan vaihto makdoi 800 eur. Vaihdelastikko pudotettava pois. Vaihda ensin ne huohotin syteemit, niin ei uusi stefa pullahda pois.

Jos ennen huohotinremppaa ajelet, niin voithan irrottaa vaikkapa kanteen imusarjan välistä, öljyloukolta tulevan letkun ja laittaa pään kaljatölkkiin. Ja laitat kanteen letkun ja sen päähän sukkahoudua suotimeksi. Ja sukkahousut myös srn kaljatölkin ympärille suodattimeksi, jos se jotain imisi vahingossa. Näin ainakin saat paineet pois. Huohotinkuntoon, niin saattaa öljyvuotokin loppua, jos se stefa on paikallaan vielä.

Eikö virranjakajan juuri ole öljyinen? Onko siellä stefa vielä paikallaan?
« Viimeksi muokattu: 19.12.2013, 14:50:13 kirjoittanut Chili »
Käsittämätöntä maailmassa on se, että se on käsitettävissä.

Poissa NachtFliege

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • www.vrcf.fi
Vs: Moottorin takastefa(ko)? ja tukkeutunut huohotin.
« Vastaus #4 : 19.12.2013, 15:03:11 »
Virranjakajan alue ei näytä kovinkaan öljyiseltä. Se vähäinenkin öljy mitä sillä alueella on, on lähinnä tullut näemmä siitä, kun öljykorkki on falskaillut ja sieltä sitten liritellyt vähän alaspäin. Eniten öljyiseltä tosiaan näyttää tuo alue mistä kuvat laitoin aiemmin.
Koko auton meillä olon ajan on ollut pientä öljyisyyttä tuolla alueella alustassa, ei kovin suurta tosin. Eli on näemmä vuodellut jo jonkin aikaa. Yritänkin siis siksi itseäni tsempata ton takastefan kanssa, että jos se vaan lirisisi "paineistettuna" ja stefa olisi vielä paikallaan. Kyselin jo hintoja korjaukselle, tekisin muuten itse kun alan ihminen olen, mutta en omista nosturia tai paikkaa missä tämänsuuruisia remppoja voisi tehdä. Hammastangon vielä ähräsin itse ilman nosturia seljällään maaten, se alkaakin olemaan jo aika maksimi homma mitä viittii ilman nosturia tehdä.
Paras diili jonka oon tähän mennessä saanut on volvoihin erikoistuneelta paikalliselta pikkupajalta. Omilla askiöljyillä (kun sattuu 20l-avaamaton pönikkä niitä olemaan) n.535€, sis. vetolevyn pultit ja stefan. Työn osuus n. 470€, 75€ tuntiveloituksella. Alkaa jo olemaan mielestäni kohtuullinen hinta tuolle vaihdolle. Vajaalla tonnilla siis selviäisi, kun vaihtelee itse huohotusosat ja sensellaiset.

Eniten tässä sylettää se, että kesällä tosiaan vaihdettu liuta alustan osia (käytännössä kaikki keulan ja auton takaosan kuluvat helat, nivelet iskarit jouset yms), hammastanko, vetarin stefat, sekä muuta tällaista. Ajattelin että ei voi olla sellasta tuuria että kajahtaisi tuo takastefa vielä lisäksi. Noh, kuinkas sitten kävikään, kieltämättä pari kirosanaa meinasi kuulua kun kattelin parkkipaikalle. Onneksi vuoto ei vielä ole mielestäni kovin suurta.

Poissa Chili

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 952
  • Ystävät tulevat ja menevät; viholliset lisääntyvät
Vs: Moottorin takastefa(ko)? ja tukkeutunut huohotin.
« Vastaus #5 : 19.12.2013, 16:57:26 »
Huohotinletkut saa vaihdettua ruuvimeisselin ja imusarjan pultteihin taipuvan / niveltyvän avaimen avulla. Muuta ei tarttee.  Imusarja on irrotettava paikaltaan, mutta vain käänettävä sivuun. Tein itse pihalla sen operaation.
Käsittämätöntä maailmassa on se, että se on käsitettävissä.

Poissa NachtFliege

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • www.vrcf.fi
Vs: Moottorin takastefa(ko)? ja tukkeutunut huohotin.
« Vastaus #6 : 19.12.2013, 17:47:09 »
Jeps, siksi tarkoituksena tuo itse tehdäkkin kun ei periaatteessa tarvitse mitään ihmeempää. Työkaluarsenaalia kun löytyy, ihan jopa laatikon irroittamiseen asti. Hommaan soveltuvia tiloja lähinnä ei.

Äsken kävin kurkkimassa auton alle, ei näyttänyt vuotaneen vaikka pari tuntia sitten kotiin sillä tulin. Toisaalta, ulkona on näemmä plussakelitkin. Oi jospa kävisi joulu ja olisi huohotuksen korjauksella selvä. Tarkistin öljytkin, mittatikun putki näyttää myös keräävän kivasti tuota sakkaa kun sieltä huohottelee.

Poissa 745 TIC

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 159
  • www.vrcf.fi
Vs: Moottorin takastefa(ko)? ja tukkeutunut huohotin.
« Vastaus #7 : 19.12.2013, 22:44:49 »
Kannattaa ne putket käydä hakemassa hydrauliikka liikkeestä. Paikallisella volvon varaosatiskillä sanoivat että heilläkin ovat rullatavarana. Suositteli kuorma-auton ilmaputkia. Hydrauliikkaliikkeestä löytyi juuri oikean kokoista taipusaa polyuretaani putkea, sekä se pienempi että suurempi. yhteishinnaksi niille tuli 6euroa. Suosittelen. Imusarjan päähän tuleva kumimutka OEM osana oli jotain 5e luokkaa.
745 Turbo -88 USA B230FK, M90, SRE -763, LH2.2, Superchips, 16T 0.9bar, midsizeC, S60 T5 suuttimet, finjector FPR 3.8bar, APC

Poissa NachtFliege

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • www.vrcf.fi
Vs: Moottorin takastefa(ko)? ja tukkeutunut huohotin.
« Vastaus #8 : 21.12.2013, 10:22:05 »
Vähän päivitystä.

Nyt ei ole enää tippassut maahan asti (mitään muuta en ole tehnyt, kuin seurannut tilannetta), huohottimen osat saan tammikuun alussa. Toivotaan ettei kajahda sinäaikana.

745 TIC, hyvä vinkki kieltämättä. Viereisellä kylällä on Hydromarket.

Poissa NachtFliege

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • www.vrcf.fi
Vs: Moottorin takastefa(ko)? ja tukkeutunut huohotin.
« Vastaus #9 : 12.01.2014, 11:58:59 »
Huohotusosat vaihtelin eilen (kokonaisuudessaan). Syy oli melkoisen selkeä, huohotinpönttö oli aivan täysin kondenssivesiöljymajoneesiseoksessa. Öljyä ei ole tiputtanut tuon aiemman postaukseni jälkeen kertaakaan, eli villi veikkaus: Huohotin jäätynyt ja puski öljyä sieltä mistä ekana pääsi, ilmeisesti heikoin lenkki on ollut öljykorkki ja moottorin takastefa. En ruvennut edes miettimään osien puhdistelua, senverran törkyiset olivat.  Huohotus mittatikun reijästä loppui kokonaan, auto ei myöskään tunnu niin tukkoiselta kuin aiemmin (persdyno on luotettavin........) Myös kulutus näytti laskevan n. litralla mitä tuossa eilen ja tänään pyörittelin.  ;D

Osat maksoivat 132.20€, Sisältäen öljyloukon, kaikki siihen liittyvät letkut, imusarjan tiivisteen ja pussillinen Würthin letkuklemmareita tarjoustalosta.

 

Elekma  Autoracing