Paria kuukautta vaille vuosi, kun edellisen kerran tätä on päivittänyt, niin tehdään se nyt.
Harmaan 945 tosiaan myin joskus tammikuun alussa, kun kerkesin hommata talviautoksi Mersun jolla tuli sitten kevääseen ajeltua. Keväällä oli hetken aikaa e36 coupe, mutta se ei tuntunut "omalta" ja päätin, että on se vielä yksi 940 hankittava.
Sattumalta kun bemarin lykkäsin myyntiin, niin samoihin aikoihin Karstulaan ilmestyi vähän elämää nähnyt - 98vm classic 945, jossa kumminkin tekniikka oli ihan kohtuullinen, jota lähdin sitten katsomaan ja vaihtokaupat syntyi.
Tässä kuva liki siinä kunnossa, kun se pihaan tuli. Jousia taitaa olla tässä jo hieman laikattu ostokunnosta poiketen.

Moottorina oli vasta rakennettu B230, Wisecon 96.5mm takomännät ja h-profiilit sisällä. Samalla laakeroitu uusiksi. Ahtimena oli kiinan wr560, kl-racingin pakosarja jota oli parsittu vähän joka kohdasta ja suuttimina 668cc dekat. Imusarjana vinokoneen vakio, johon hitsattu 76mm kaasuläppä. Myös välijäähy oli vaihdettu ja muuta pientä hipostelua. Laatikkona M90, sre 763 sintterilevyllä sekä 1031 akseli.
Koriltaan tässä oli ja on edelleen pieniä lommoja ja painaumia, joista konepelti varsinkin hirvein, mutta niitä on tässä pikkuhiljaa siistitty ja jos tämä talven yli pysyy niin tarkoitus korjata nuo ja tarpeen mukaan maalauttaa, jotta saa siistimmän korista. Myös sisustassa oli pieniä osapuutteita esim kontin verhoilu yms, mutta ne löytyi purkuautona olleesta ykköskorin 960:stä.
Reilun viikon kerkesin nauttia elämästä Volvon kanssa ja ahdin antautui ensimmäisenä. Tilalle tuli KKD:ltä uusi Holsetin Hx35 full race ahdin #14 pakopesällä.
Sen jälkeen auto toimi ihan kohtalaisesti pari viikkoa taas eteenpäin, kunnes auton alla ollut 1031 hajosi ihan normiajossa. Tilalle vaihtui ylimääräisenä ollut 1041, jota oli toki sitten hiukan testattava.
Takapäästä räjähti sitten aikalailla kaikki, pitkittäiset tukitangot katkesivat, perän "tukikehto" vääntyi aivan käyttökelvottomaksi ja kardaanin takimmainen ristikko räjähti.
Tässä vaiheessa osat haalittiin tuosta purkuautosta ja vahvistin tuon tukikehdon sekä nuo tukitangot vaihdoin ehjiin.

Kardaanin etupätkän liuku oli ottanut ilmeisesti osumaa, tuossa edellisessä rytkeessä, mutta siihen laitettiin käytetty takapätkä hieman nihkeästi paikalleen ja hetken mietittyä ajateltiin, jotta kyllä se siitä ajossa herkistyy. Noh, ei herkistynyt. Jumissa oleva kardaani veti perän pinionin mennessään ja aiheutti taas vähän remonttia.
Tässä vaiheessa alkoi jo tympimään jatkuva perän kanssa jumppaaminen ja hommasin - 95 940 turbon käyttöautoksi, että pääsee töissä kulkemaan ja korjamaan tuon vihreän ajan kanssa. Tästä lisää myöhemmin.
Uusi akseli sekä kardaani löytyi Jyväskylästä, ne asentui autoon puhalluksen ja maalauksen jälkeen. Tältä osin auto toimi hyvin ja virheistä opittiin taas.

Lopulta lahosi vielä tuo kl-racingin pakosarja, jota ei enää kannattanut parsia kasaan. Hommasin tilalle käyttäjän 401 tekemän pulssisarjan, johon hitsasin ulkoiselle hukkaportille putken. Hukkaporttina Turbosmartin 40mm compgate. Pakosarjan maalasin vielä ennen paikalleen laittoa Vht:n kuumankestolla.

Auto alkaa olemaan aika pitkälti nykykunnossa mitä se tällä hetkellä on. Kesän aikaan autossa oli paria eri vannetta alla ja muutenkin hipostelin vähän siistimmäksi tuota ulkopuolta. Laitoin myös MKM Motorsportin teräksisen vaihdekepin vakion M90 kepin tilalle. Myöskin öljyt vaihdoin joka paikkaan ja uusin läjän kuluvia osia.


Konehuoneesta ei näköjään ollut ihan tuoretta kuvaa, joten laitetaan yksi ennen pakosarjan ja muiden pikku osien vaihtoa. Pakosarjan vaihdossa vaihtui myös öljyn tulo- ja paluuputket hiukan järkevämpiin, pakoputkea muokkasin hiukan ja käärin siihen mustan lämpökääreen sekä tein screamerin auton alle.

Valitettavan vähän tullut otettua kuvia eri vaiheista ja kaikkea melko huono muistaa mitä tehnyt, mutta täytyy yrittää seuraavalla kerralla paremmin.
Tulevaisuuden suunnitelmissa alustaa päivittää säädettävään ja hommata uretaanipuslat ainakin eteen, talvella korjata elämää nähny ulkopuoli jne. Haaveissa myös hommata moottorinohjaus, jos sen tähän sais aikaseks jo hommattua. Aikaa rajoittaa hieman työt ja muut, mutta täytyy laittaa sen mukaan ja rauhassa tätä.
Loppuun vielä pieni teksti tuosta toisesta 945, jonka heinäkuussa ostin.
B230FK, M90 ja avoin 1031 akseli. Koriltaan hyvin pidetty ja moottoristakaan ei moitteen sanaa löydy. Kilometrejä niellyt jo kohtuulliset 516tkm, joista nyt noin 5tkm itellä. Vaihdettu Mitsun 16t ahdin, 465cc suuttimet ja 012 immu.
Oceanit on tässä lainassa tuosta vihreästä. Jousia laikkasin hiukan tästäkin ja kytkinrempan tein oston jälkeen, sinne tuli Sre 763 asetelma, pottapyörä ja deekun levy.



Tällä tarkoitus ajaa perusajotja ja muut, kun tämä on siihen käypänen auto ja toiminut hyvin.
Tästä tuli näköjään melkonen pitkä teksti, ehkä hiukan useammin pitäs päivittää.

Myös siirto projektipäiväkirjojen puolelle voisi olla ihan aiheellista, jos se on mahdollista.
E: Kiitoksia siirrosta tänne puolelle.
