Carcom Oy  Elekma

V- 70 vm-99 Ovessa oleva sisävalojen kytkin reistailee

  • 10 Vastauksia
  • 2575 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa raimom

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 56
  • www.vrcf.fi
Nonnii! kun piti äsken lähteä eilen valmistuneen "huoltotyön" jälkeen koeajolle niin akkuhan oli tyhjentynyt. Pikaisen tutkiskelun jälkeen ilmeni että kuskin puolen ovikytkin ei sammuta sisävaloja. Kartturinpuolelta kun yritin ihmetellä että miten on järjestetty kytkinhommeli, niin selvisi että sitä ilmeisesti käyttää oven lukkomekanismi, olisiko joku mikrokytkin jemmattu oven lukon yhteyteen vai millanen rakenne oikein on ja mitenkä kannattaisi asiaa lähestyä? Oven sisäverhoilu varmaankin ensin pois ? ja mitenkähän sitten eteenpäin. Muut sisävalot saa tietenkin kyllä pois ylävalon kytkimestä mutta ovenpielessä ja jalkatilassa olevia ei ilmeisesti voi poistaa käytöstä, kuin ottamalla lamput pois. se taas ei olisi kovin mieleinen ratkaisu, kun yritän juuri saada kaikki nippelit toimimaan minulle uudessa kulkineessa. Kiitoksia jos joku vähän viitsisi avartaa minua tämänkin asian tiimoilta. 

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
« Viimeksi muokattu: 13.11.2013, 23:28:23 kirjoittanut Justus »

Poissa ESE

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 715
  • www.vrcf.fi
Vs: V- 70 vm-99 Ovessa oleva sisävalojen kytkin reistailee
« Vastaus #2 : 14.11.2013, 15:36:34 »
itse tein juurikin noilla ohjeilla ja eipä ole enään jäänyt kytkin päälle :)

Poissa raimom

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 56
  • www.vrcf.fi
Vs: V- 70 vm-99 Ovessa oleva sisävalojen kytkin reistailee
« Vastaus #3 : 15.11.2013, 11:55:31 »
Hyvät on ohjeet, nyt vaan pitää hommeli tehdä. Huomasin että kun pamauttaa reilulla kädellä oven kiinni niin silloin sammuu sisävalo, eli mennään varmaankin sillä hilkulla että sammua vai ei. Mutta ovien paiskominen ei ole kivaa, ei autossa eikä asunnossa . Kiitoksia avusta

Poissa V70TDI-1998

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 255
  • www.vrcf.fi
Vs: V- 70 vm-99 Ovessa oleva sisävalojen kytkin reistailee
« Vastaus #4 : 15.11.2013, 14:55:58 »
Ratkaisin ko. ongelman vaihtamalla ovivaloksi ja jalkatilan valoksi ledipolttimot alkuperäisten hehkulankapolttimoiden tilalle. Ei pala enää kärjet kiinni toisiinsa, kun ledipolttimoiden virta on alle kymmenesosa hehkulankapolttimoiden kytkeytymisvirrasta, joka ylittää moninkertaisesti lukkomekanismiin liimatun Marquardt:in mikrokytkimen sallitun maksimivirran (2 A).

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: V- 70 vm-99 Ovessa oleva sisävalojen kytkin reistailee
« Vastaus #5 : 15.11.2013, 15:42:13 »
Ratkaisin ko. ongelman vaihtamalla ovivaloksi ja jalkatilan valoksi ledipolttimot alkuperäisten hehkulankapolttimoiden tilalle. Ei pala enää kärjet kiinni toisiinsa, kun ledipolttimoiden virta on alle kymmenesosa hehkulankapolttimoiden kytkeytymisvirrasta, joka ylittää moninkertaisesti lukkomekanismiin liimatun Marquardt:in mikrokytkimen sallitun maksimivirran (2 A).

Ei toi kytkemisvirta nyt niin vaarallinen tuolle kärjelle ole, on ihan eri asia, jos sillä pitäisi katkaista tuon suuruinen virta.
Siellä on tuon kytkimen takana vain 2 pientä lamppua, olikohan nekin vain joku 3W/kpl?


Poissa V70TDI-1998

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 255
  • www.vrcf.fi
Vs: V- 70 vm-99 Ovessa oleva sisävalojen kytkin reistailee
« Vastaus #6 : 18.11.2013, 15:18:41 »
Ei toi kytkemisvirta nyt niin vaarallinen tuolle kärjelle ole, on ihan eri asia, jos sillä pitäisi katkaista tuon suuruinen virta.
Siellä on tuon kytkimen takana vain 2 pientä lamppua, olikohan nekin vain joku 3W/kpl?

Lamppujen yhteinen "käynnistysvirta" on noin 6 A, joka on kolme kertaa isompi, kuin mitä kytkin kestää. Kytkin on jo monta vuotta kestänyt ledilampuilla. Mainittakoon, että aikoinaan takuuaikana oven lukko vaihdettiin kahteen kertaan saman suunnitteluvian takia, että kyllä se 6 A vain on liikaa. Kun lamput palavat, vaikka ovi on kiinni, niin kärjet ovat silloin joko hitsautuneet kiinni tai mekaaninen liike ei riitä kärkien irrottamiseen. Kun ledeihin vaihto palautti oikean toiminnan, niin vika ei ole kytkimen karan liikkeen pituudessa.
« Viimeksi muokattu: 18.11.2013, 15:21:45 kirjoittanut V70TDI-1998 »

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: V- 70 vm-99 Ovessa oleva sisävalojen kytkin reistailee
« Vastaus #7 : 18.11.2013, 16:27:56 »
Lamppujen yhteinen "käynnistysvirta" on noin 6 A, joka on kolme kertaa isompi, kuin mitä kytkin kestää. Kytkin on jo monta vuotta kestänyt ledilampuilla. Mainittakoon, että aikoinaan takuuaikana oven lukko vaihdettiin kahteen kertaan saman suunnitteluvian takia, että kyllä se 6 A vain on liikaa. Kun lamput palavat, vaikka ovi on kiinni, niin kärjet ovat silloin joko hitsautuneet kiinni tai mekaaninen liike ei riitä kärkien irrottamiseen. Kun ledeihin vaihto palautti oikean toiminnan, niin vika ei ole kytkimen karan liikkeen pituudessa.

Tuo, että valot palavat vaikka ovi on kiinni, ei kyllä yleensä johdu siitä, että kärjet olisivat palaneet kiinni, vaan siitä, että tuo lukkomekanismi kuluu ja sitten se lirpake ei enää paina tuota mikrokytkintä auki.

Kytkimien kärkien pahimman palamisen aiheuttaa induktiivisen virran katkaisu. Hehkulangan induktanssi lampun palaessa on lähellä nollaa, joten noiden lampujen palovirran katkaisu on helppo kuorma kytkimille. Suuremman virran kytkentä ei ole niin paha kytkimen kärjille, koska syttymisvirta kestää niin lyhyen ajan.

Poissa V70TDI-1998

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 255
  • www.vrcf.fi
Vs: V- 70 vm-99 Ovessa oleva sisävalojen kytkin reistailee
« Vastaus #8 : 18.11.2013, 18:27:55 »
Tuo, että valot palavat vaikka ovi on kiinni, ei kyllä yleensä johdu siitä, että kärjet olisivat palaneet kiinni, vaan siitä, että tuo lukkomekanismi kuluu ja sitten se lirpake ei enää paina tuota mikrokytkintä auki.

Kytkimien kärkien pahimman palamisen aiheuttaa induktiivisen virran katkaisu. Hehkulangan induktanssi lampun palaessa on lähellä nollaa, joten noiden lampujen palovirran katkaisu on helppo kuorma kytkimille. Suuremman virran kytkentä ei ole niin paha kytkimen kärjille, koska syttymisvirta kestää niin lyhyen ajan.

No on se nyt sitten kumma, kun minun valokytkimeni pelaa, vaikka siellä on kertomasi kuluma mekaniikassa.

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: V- 70 vm-99 Ovessa oleva sisävalojen kytkin reistailee
« Vastaus #9 : 19.11.2013, 00:15:40 »
Ei ihmeelle mitään voi.

Poissa V70TDI-1998

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 255
  • www.vrcf.fi
Vs: V- 70 vm-99 Ovessa oleva sisävalojen kytkin reistailee
« Vastaus #10 : 19.11.2013, 17:53:30 »
Sitä minäkin. Ainetta on lisääntynyt lukon "kulumakohtiin" jalkatilan polttimon vaihtamisella  :D.

No, et ole varmaankaan koskaan katsonut, kuinka valokatkaisin iskee tulta sekä kytkiessä että katkaistessa? Kytkiessä enemmän, kuin katkaistessa. Tai sitten kontaktorin kärjet, kun se kytkee 3*2 kW lämmittimen päälle ja pois. Mahtava valokaari on kutakuinkin samanlainen sekä kytkiessä että katkaistessa eikä siinä induktansseja tarvita. Kun mekaaninen kytkin kytkee, se yleensä värähtelee monta kertaa päälle ja pois. Hehkulampun tapauksessa se moninkertainen hehkulangan kylmävirta katkeilee värähtelyn takia useaan kertaan valoa päälle laitettaessa, niin kyllä juuri se on kytkimen syöjä ja hitsaaja.

Mitenkä se hitsaaminen tapahtuu:
Kun kytkin sulkeutuu kytkinvärähtelyn ja valokaari-iloittelun päätteeksi, lopuksi kärjet jäävät nojaamaan toisiinsa sulanutta metallia välissään,  kärjestä sulanut metalli jäähtyy, joten kärjet jäävät kiinni toisiinsa. Niinpä valo jää palamaan, vaikka ovi suljetaankin ja kytkimen pitäisi avautua. Mitään mekaanista kulumaa ei tarvita.

Kun kytkin avautuu, valokaaren sulattama metalli ei tietenkään voi kärkiä hitsata toisiinsa, koska kärjet avautuvat kauas toisistaan ainehiukkasten ollessa sulia.
« Viimeksi muokattu: 19.11.2013, 18:02:15 kirjoittanut V70TDI-1998 »

 

Kulkukoira  Proturbo