Näissä uudemmissa MK2 koppasissa vilkuille ei ole ollenkaan releitä eikä sulakkeita. Toteutettu puolijohteilla ja tehty CEM-kortilla, jossa yhden ison piirin toinen puoliska on vasemmalle puolelle ja toinen oikealle > On rakennettu sillä tavalla, että kun piiri ottaa reilusti virtaa (Yleensä johto rungossa), niin suojaa itsensä eikä enään yritä uusiksi ennenkuin auton on käyttäny sammuksissa. Aikansa, kun antaa olla, niin voi polttaa CEM-yksikön.
Jos vilkut ei pelaa missään tilanteessa kuin kerran (Vilkutus, keskuslukitus ja hätävilkut), niin uskoisin piirin olevan maissa jostakin. Jos vika olisi viiksessä, niin silloin hätävilkut toimisi napista OK ja samaten vilkkuindikointi keskuslukitukselta toimisi. Vilkun viiksen pyynnit menee väylää pitkin CEM:lle eli siellä oleva oikosulku ei saa aikaan suojaustoimintoa. Jos vika koskee vain vilkkua, niin silloin yleensä auttaa viiksen poiskäyttö ja kontaktipintojen puhdistus esim. pyyhekumilla ja puhistuslitkulla > 20 min homma ja kannattaa tehä vaikka ehuna joskus.
CEM-kortilta lähtee 2 kpl johtoja molemmille puolille eri liittimiltä, mutta piirilevyllä ne tulee samalta komponentilta. 2006 mallissa liittimeltä B31 menee piuhat vasemmalle etulampun ja etu sivu vilkuille ja liittimeltä A12 tieto menee REM-boxiin peräkonttiin, josta se on viety takavilkulle. Viikon 3x jälkeen valmistetuissa 2007 mallin autoissa (Näitä myös 2006 vuosimallina liikkeellä, jos rekisteröity ennen vuodenvaihdetta) liittimeltä B31 menee piuha vain vasemmalle etulampun vilkulle > Liittimeltä A12 menee johto peilin vilkulle > Ko. piuha haaroitettu etuoveen menevässä liittimessä ja se jatkuu REM-boxille peräkonttiin, josta se on viety takavilkulle. Tuossa alempana olevista kuvista näkee liittimet ja piuhojen värit > Itellä vain V70 sähkökuvat täydellisinä, mutta uskosin S80 olevan samat.


Sinuna kaivaisin esiin peräkontista ensimmäisenä tuon REM-boxin ja katkaisisin 10 cm ennen laatikkoa vilkulle liittimeen A21 tulevan johdon (Olettasin olevan vihreä valkoisella raidalla) >> Jos vika on tuon jälkeen edessäpäin, niin peilin ja keulan vilkku alkaa toimimaan, mutta vilkuttaa pirun nopeasti samalla tavalla kuin 1 kpl lamppuja olis jostaki palanu. Seuraavaksi REM lähtevä johto B11 poikki, niin näkee onko REM ehjä ja siitä sitte maaliin asti... Itellä vikapaikka 40 cm REM boxin jälkeen, kohdassa, jossa piuhanippu meni palkin yli toiselle puolelle.
Jos REM-boxille tulevan piuhan irroitus ei muuta käyttäytymistä, niin peräpää ehjä ja sitte katkomaan keulassa kulkevia piuhoja samalla pois sulkevalla taktiikalla > REM suunnalta kannattaa alottaa siksi, kun sen saa helpommin kaivettua esille. Viallinen johdin on tosiaan jostakin paljaana ja vastaa runkoon luultavasti todella vähän > Mittarilla vastuksia mittaamalla tuo oli ainakin itellä todella hankalaa eli kun tiesin, että vika on jäljellä olevalla 1,5 metrin matkalla, niin lampun poiston jälkeen runkoa vasten mitattuna eristystä oli vielä 11 kilo-ohmia/ääretöntä vilkuttaen. Ja katkaistut johtimet liitetään sitte abikoilla takaisin ja käytetään sitä kutistesukkaa, että ei ala myöhemmin koirimaan.
Onnea valitsemallesi uralle > Infoa miten kävi...