Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

S40 -97 1.6 sisäilman puhallin ongelma

  • 1 Vastauksia
  • 2163 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa sjp

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
S40 -97 1.6 sisäilman puhallin ongelma
« : 02.08.2013, 08:43:44 »
Ongelma on siis seuraavanlainen: Sisäilman puhallin lähtee pyörimään viiveellä eli menee noin 30s-2min ennen kuin puhallin lähtee pyörimään auton käynnistämisestä. Tämä ongelma esiintyy kaikilla nopeuksilla 1-4 (menee kauemmin, että lähtee pyörimään nelosella ja joskus kun puhallin on juuri lähtenyt pyörimään kakkosella ja kääntää neloselle niin se sammuu). Autossa ei ole ilmastointia.

Olen juuri vaihtanut uuden moottorin, koska vanha piti ääntä silloin tällöin ja ajattelin tässä olevan vian. Ei auttanut, vaikka vaihto olikin varmaan jo paikallaan. Moottori pyörii, jos siihen laittaa akusta suoraan virtaa. Jännitettä mittailin sen verran, että moottorin liittimellä tulee heti auton käynnistyksen jälkeen n. 6V (arvo heittelee) ja se kasvaa siitä pikkuhiljaa >12V (arvo heittelee aika paljon alussa, loppua kohden hieman tasoittuu). Ei siis saa aluksi tarpeeksi virtaa luulisiin, Mistä siis vikaa etsimään?

Poissa sjp

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Vs: S40 -97 1.6 sisäilman puhallin ongelma
« Vastaus #1 : 17.12.2013, 11:09:48 »
Vastaanpa nyt, kun aiemmin unohtui, jos joku saman ongelman kanssa painii. Eli kesällä ei parin minuutin viive haitannut, joten en tuolloin ongelmaa laiskuuttani saanut ratkaistua. Syksymmällä kun puhallusta kaipasi heti piti ongelmaan paneutua uudelleen. Vastaus ongelmaan oli luultavasti liian helppo tai sitten liian vaikea, koska vastauksia ei tullut.

Todettuani siis moottorin, esivastuksen ja sulakkeen toimiviksi (+moottorihan pyöri loppujen lopuksi viiveen jälkeen) ja tarkastettuani ainakin ne johdot kunnollisiksi, joihin helposti pääsi käsiksi  aloitin etsimään puhaltimen relettä. Tämä olikin hankalampaa, koska en mistään meinannut löytyy sen sijaintia. Volvollakaan eivät koneelta löytäneet edes moista relettä. Asentajat olisivat saattaneetkin sen tietää, mutta eivät olleet paikalla. Löysin releen lopulta sisäpuolen sulakerasian yhteydestä ja se oli ylävasempaan vilkkureleeseen nähden. Vaihdoin tämän (otin viereiseltä paikalta takalasin lämmityksen releen, tottakai samanlainen) ja puhallin toimi normaalisti ilman viivettä.

Lopulta ratkaisu oli siis helppo, vaikka itse releen vaihto vaatikin pientä sorminäppäryyttä sen ollessa hieman ahtaassa paikassa (asiaa helpotti, kun otti konepellin aukaisuvivun irti ja laski sulakerasiaa hieman alas).


 

KL-varaosat  Race.fi