Carcom Oy  Elekma

Puhaltimen ohjaus. 960 automaatti-ilmastointi+Webasto

  • 10 Vastauksia
  • 6888 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6618
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Olisiko arvon raadilla tietoa, että mihin johtoon kytketään Webaston lähettämä sisäpuhaltimen ohjaus automaatti-ilmastoituun 960:iin? Jotenkin se saattaisi liittyä siihe puhaltimen tehoyksikköön, mutta en tohdi omien kytkentäkaavio tulkintojen perusteella tehdä mitään peruuttamatonta :D

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6618
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Puhaltimen ohjaus. 960 automaatti-ilmastointi+Webasto
« Vastaus #1 : 20.10.2012, 09:33:23 »
Löysin alkuperäiset ohjeet Ardicin kytkemiseksi automaatti-ilmastointiin, mutta ne oli niin sekavat ja tarvitsee jotain johtosarjoja, että ei ole mitenkään sovellettavissa Webaston kanssa.

Olisiko muita hyviä ideoita?

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: Puhaltimen ohjaus. 960 automaatti-ilmastointi+Webasto
« Vastaus #2 : 20.10.2012, 11:58:12 »
Juu, puhallinmoottorille täytyy tuoda plus VAIHTOreleellä, niin että releen ollessa virraton se on kytketty puhaltimen ORANSSIN 4mm2 virtakaapelin väliin, ja virrallisena se ottaa plussan suoraan akulta (sulakkeen läpi tottai) jotta puhallin pyörisi kun ECC yksikkö ei saa sytytysvirtaa.

Sitten webastolta tuleva herätekaapeli kytketään releen kelaan ja muistaakseni myös ECC paneelin nastaan 5. toinen pää releen kelasta kytketään tottakai miinuksen, vai oliko se nyt plussaan, riippuu kumpaa herätettä tottakai webastolta tulee, muistin mukaan tulee plussaa.

Yritin löytää kytkistä jonka oon pari vuotta sit saanut, mut ei onnistanu, ja autokin on maalaamolla, ni en tällähetkellä pääse sinne käsiksi.

Se johtosarja tosiaan on just se mihin rele jne tule kiinni, ja sekava ohje on kyllä.
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6618
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Puhaltimen ohjaus. 960 automaatti-ilmastointi+Webasto
« Vastaus #3 : 20.10.2012, 14:05:00 »
1. Juu, puhallinmoottorille täytyy tuoda plus VAIHTOreleellä, niin että releen ollessa virraton se on kytketty puhaltimen ORANSSIN 4mm2 virtakaapelin väliin, ja virrallisena se ottaa plussan suoraan akulta (sulakkeen läpi tottai) jotta puhallin pyörisi kun ECC yksikkö ei saa sytytysvirtaa.

2. Sitten webastolta tuleva herätekaapeli kytketään releen kelaan ja muistaakseni myös ECC paneelin nastaan 5. toinen pää releen kelasta kytketään tottakai miinuksen, vai oliko se nyt plussaan, riippuu kumpaa herätettä tottakai webastolta tulee, muistin mukaan tulee plussaa.

1. Tällä tavalla on jo valmiiksi tehty Webaston johtosarjassa ja kytkentäohjeissakin on tämä kytkentä. Asia mitä en tajua, on se, että ECC maadoittaa tehoyksikön kautta puhallinmoottorin, niin mistä ihmeestä mä tiedän, että millä nopeudella puhaltimen saa pyörimään.

2. Mitä tällä nastalla 5 mahdetaan ohjata? Pyöriikö puhallin tämän kytkennän ansiosta sitten jollain tietyllä nopeudella? Siis siihen nastaan 5 syötetään jännite?


Kiitos vastauksesta, kyllä tämä sika vielä tapetaan :2funny:

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6618
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Puhaltimen ohjaus. 960 automaatti-ilmastointi+Webasto
« Vastaus #4 : 21.10.2012, 20:15:38 »
Tein nyt sjs:n ohjeen mukaisen kytkennän ja puhallin tuntuisi toimivan. Pieni epäkohta siinä tosin on, kun puhallin pyörii sillä nopeudella, mihin katkaisin on asetettu. Normaalistihan se on aina automaatti-asennossa, jolloin puhallin ei siis toimi Webaston ohjaamana. Pitää aina muistaa kääntää puhallin ykköselle, kun haluaa, että auto lämpeää sisältäkin.

Poissa JoonasH

  • Hallituksen jäsen - Päivämääräspesialisti
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5721
  • Volvo R owners Finland / NordicR #315
Vs: Puhaltimen ohjaus. 960 automaatti-ilmastointi+Webasto
« Vastaus #5 : 22.10.2012, 00:11:29 »
Pitää aina muistaa kääntää puhallin ykköselle, kun haluaa, että auto lämpeää sisältäkin.
TÄYSILLE  >:D

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: Puhaltimen ohjaus. 960 automaatti-ilmastointi+Webasto
« Vastaus #6 : 22.10.2012, 00:57:10 »
Kyllä mulla se puhallin vaan toimii automaattiasennossa, tosin hatara muistikuva on että nasta 22 piti kanssa laittaa tuohon samaan herätekaapeliin kiinni ECC yksiköstä. Tuosta nastanumerosta en nyt mene vannomaan, yritän kattoa huomenna kun käyn purkamassa autoa.

Nasta 5 on siis vaan heräte ECC yksikölle, että se maadoittaa puhallinmoottorin, nasta 22 vai mikälie laittaa sitten puhaltimen tehoyksikön nopeudelle 1,5 kuulemani mukaan.
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa Beagle

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 832
  • XC70 D4 2014, S60 D5 -09, Polar 730BK matk.vaunu
Vs: Puhaltimen ohjaus. 960 automaatti-ilmastointi+Webasto
« Vastaus #7 : 08.09.2014, 11:44:06 »
Onko tähän tullut selkoa? Itselläni asennettuna s90.iin eberi, mutta tuo puhallinkytkentä vielä kummastuttaa, nastaan 5 jos antaa herätettä, ei tapahdu mitään muuta, kuin että ilmastoinnin napin valo alkaa vilkkumaan. Nstassa 22 ei myöskään tapahdu mitään. Nastassa 2. Puhallin lähtee pyörimään sillä nopeudella kun asettaa paneeliin, mutta samalla virroittaa myös ulkolämpötilamittarin, radion ja tupakansytyttimen. Miten saa toimimaan automaattiasennossa?
"Eihän tässä hommassa mene kuin viis minuuttia..."

Poissa Beagle

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 832
  • XC70 D4 2014, S60 D5 -09, Polar 730BK matk.vaunu
Vs: Puhaltimen ohjaus. 960 automaatti-ilmastointi+Webasto
« Vastaus #8 : 01.10.2014, 16:02:12 »
Juu, puhallinmoottorille täytyy tuoda plus VAIHTOreleellä, niin että releen ollessa virraton se on kytketty puhaltimen ORANSSIN 4mm2 virtakaapelin väliin, ja virrallisena se ottaa plussan suoraan akulta (sulakkeen läpi tottai) jotta puhallin pyörisi kun ECC yksikkö ei saa sytytysvirtaa.

Sitten webastolta tuleva herätekaapeli kytketään releen kelaan ja muistaakseni myös ECC paneelin nastaan 5. toinen pää releen kelasta kytketään tottakai miinuksen, vai oliko se nyt plussaan, riippuu kumpaa herätettä tottakai webastolta tulee, muistin mukaan tulee plussaa.

Yritin löytää kytkistä jonka oon pari vuotta sit saanut, mut ei onnistanu, ja autokin on maalaamolla, ni en tällähetkellä pääse sinne käsiksi.

Se johtosarja tosiaan on just se mihin rele jne tule kiinni, ja sekava ohje on kyllä.

Tämän ohjeen mukaan olen nyt lämmittimen kytkenyt. Toimii muuten hyvin eberin ollessa kytkettynä, mutta kun kääntää avaimesta virrat päälle eberin käynnissä ollessa, paneeli menee virrattomaksi ja puhallin sammuu..  :idiot2:

Lämmityslaite toimii taas kun lämmittimen sammuttaa. Mikähän tässä nyt mättää.

Jos taas otan releen pois välistä ja vedän pelkän eberin herätekaapelin paneelin nastaan 2. Lämmityslaite toimisi oikein, mutta samalla virroittaa myös radion, ulkolämpömittarin, tupakansytyttimen, yms.

Kyseessä siis s90 automaatti-ilmastoinnilla
"Eihän tässä hommassa mene kuin viis minuuttia..."

Poissa Beagle

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 832
  • XC70 D4 2014, S60 D5 -09, Polar 730BK matk.vaunu
Vs: Puhaltimen ohjaus. 960 automaatti-ilmastointi+Webasto
« Vastaus #9 : 22.11.2014, 12:10:13 »
Eikö oikeasti ole kellään enää 900-sarjan volvoja lisälämmittimineen? Ois ihan kiva saada tuo Puhaltimen ohjaus toimimaan oikein. Nastat 1 ja 2 virroittaa virtalukon. 5 nastaan nähtävästi tulisi syöttää eberin heräte, mutta muuta ei tapahdu kuin että lumihiutale nappi alkaa vilkuttamaan. Pitääkö tuonne paneelin taakse tuoda vielä maa johonkin?

"Eihän tässä hommassa mene kuin viis minuuttia..."

Poissa MK-73

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 777
  • www.vrcf.fi
Vs: Puhaltimen ohjaus. 960 automaatti-ilmastointi+Webasto
« Vastaus #10 : 23.11.2014, 00:02:23 »
Eikö oikeasti ole kellään enää 900-sarjan volvoja lisälämmittimineen? Ois ihan kiva saada tuo Puhaltimen ohjaus toimimaan oikein. Nastat 1 ja 2 virroittaa virtalukon. 5 nastaan nähtävästi tulisi syöttää eberin heräte, mutta muuta ei tapahdu kuin että lumihiutale nappi alkaa vilkuttamaan. Pitääkö tuonne paneelin taakse tuoda vielä maa johonkin?

(Kuva poistettu lainauksesta.)

Mulla ardic 091-b asennettiin viime talvena. Autona 945 turbo classic., auto-ilmastoinnilla. yksi ainut johto (tässä tapauksessa keltainen) kytkettiin liittimeen numero 5.. (kuvassa numero 6/35) ja se riitti., ei releitä ei mitään muuta kun tuohon ohjaus.. ilmastoinnin sininen merkkivalo palaa kun puhallin on päällä...  (mutta eipähän välttämättä päde tähän ongelmaan mutta pidän keskustelua yllä... )
Pihasta löytyy: 760 B230FT+AW71 -89,  V70R -03 sekä S80 D5 -12

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron