Futurez  Kulkukoira

Volvo 240DL -85 B200K->B230FT

  • 305 Vastauksia
  • 123794 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4235
Vs: Volvo 240DL -85 B200K->B230FT
« Vastaus #300 : 02.04.2025, 05:10:58 »
ajonesto tuli joskus -95 nurkilla kun avain muuttui semmoseksi paksuksi.

Poissa Konefriikki

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 308
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240DL -85 B200K->B230FT
« Vastaus #301 : 24.08.2025, 13:26:32 »
Kadonnutta sytkää on etstitty ja vielä ei ole löytynyt.

Testattua:
- lämpötila-anturi antaa oikeaa signaalia
- Kampiakselin asentoanturi antaa signaalia EZK boksille
- Vaihdettu uusi sytytysvahvistin
- Tarkistettu EZK johdotukset ja saa virtaa. Maat myös kunnossa.
- Jakajan kansi ja pyörijä vaihdettu
- Puola mitattu ja on ehjä
- Johtosarjaa testattu ja ei ole löytynyt katkenneita kaapeleita

Viimeisimpänä mitattu EZK tuleva signaali sytysvahvistimelle ja tätä ei ole. Kuinka todennäköistä, että EZK sytytysboksi olisi hajonnut? ECU ja EZK on peräisin autosta, jossa mäntä oli sulanut moottoritiellä. Tiedä sitten mikä vika tämän aiheuttanut aikanaan.

Käsittääkseni EZK pitäisi antaa kipinää niin kauan kun saa virtaa, maata ja kampuran asentoanturilta signaalia. Löytyykö ihmisiltä ideoita miksei EZK anna signaalia sytytysvahvistimelle? Täytynee laittaa harkintaan toisen sytytysboksin hankinta. Voidaan myös ottaa lainaan boksia, jolla pystyisi testaamaan onko kadonnut sytkä siitä kiinni.
Volvo 240DL -85 ikuisuusprojekti

Poissa Konefriikki

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 308
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240DL -85 B200K->B230FT
« Vastaus #302 : 03.09.2025, 11:16:42 »
Diagnosointi jatkuu. Kiitoksia Xuppo ja The_OttoB vastauksista LH-säätöketjun puolella. Johtosarjan kävin jälleen läpi ja kuvittelin löytäneeni vian ykk-anturin maadoituksesta, mutta eihän siinä lopulta mitään vikaa ollut. Johtosarja on kuitenkin todettu jälleen ehjäksi. Tulipahan samassa rytäkässä kytkettyä kaapelit sähköflektin ohjausta varten ECUun. Voisin ostaa sähköflektin relepaketin, jos jollain on ylimääräisenä.

Ykk-anturin signaalia mittasin nyt vanhalla anturilla ja uudella Boschilaisella. Molemmat antaa 0,4V AC startilla pyörittäessä mikä on ilmeisesti riittävä, vaikka osalla on ilmeisesti 0,7V AC jännitteet: https://turbobricks.com/index.php?threads/crank-sensor-diagnosis.316065/

Näin ollen EZK pitäisi saada ykk-anturin signaalia ja bensapumppujen pitäisi pyöriä startatessa ja syttyä tulla jne. Joku tässä edelleen kuitenkin mättää. Maadoitukset pitäisi olla kunnossa, mutta täytyy ne nyt vielä tarkistaa. ECU ja EZK tuli testattua toisessa autossa ja toimivat normaalisti.

Akku on myös uusi ja ladattu, eli jännitettä pitäisi piisata kyllä. Varmuuden vuoksi voisin ne jännitteet mitata käynnistäessä, ettei laske liian alas, vaikka startti pyöriikin voimakkaasti.

Tulihan tässä pari ideaa mitä voi vielä kokeilla. Kovasti vaan tuntuu vastustavan, mutta yritetään nyt löytää mistä kiikastaa ::)
« Viimeksi muokattu: 03.09.2025, 12:00:28 kirjoittanut Konefriikki »
Volvo 240DL -85 ikuisuusprojekti

Poissa Konefriikki

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 308
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240DL -85 B200K->B230FT
« Vastaus #303 : 03.09.2025, 16:58:03 »
Tyhmä vikahan sieltä löytyi kun tarpeeksi omia kytkentöjä kävi läpi. ECUn "ignition on" virta oli tullut otettua paikasta mikä meni mykäksi startatessa niin ei paljoa tarvitse ihmetellä miksi ei tapahdu mitään  :idiot2:

Nyt on pienet ensisavut otettu ELK saa nähdä miten saadaan sytytys kohdalleen kun pystyjakaja itse hitsattu jumiin ja ei tietoa missä asennossa se siellä on...
Volvo 240DL -85 ikuisuusprojekti

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2466
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240DL -85 B200K->B230FT
« Vastaus #304 : 09.09.2025, 14:06:14 »
Kaverin Minissä oli vastaava kytkentä. DIY sähkärit ihmetteli kun saa sahata ja sahata ja lähtee käyntiin jos lähtee kun avaimesta päästää..
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2466
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240DL -85 B200K->B230FT
« Vastaus #305 : 09.09.2025, 14:10:05 »
Käännä moottori johonkin 20 ast EYKK ja pyörijä keskelle kannen nastaa. Drag race vehkeessä meillä oli virranjakajan kanteen porattu reikä ja sitten strobolla katsottiin että lähetyssaarnaaja kolkutti oikeaa ovea.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

 

Carcom Oy  Elekma