Noniin, aika taas kaivaa aihe "koneen värinät ohjaamoon tyhjäkäynnillä" esiin...
Nyt kun on noita kilometrejä tullut ja oli tuossa tuo pikkasen lauhempi pari päivää, värinäoire tarkentui. Se tuntuisi pahenevan nimenomaan ilman lämpötilan mukaan, ja se ei oikeastaan liitykään suoraan tyhjäkäyntiin, vaan pahenee nimenomaan kun auto on paikallaan. Esim kun hidastaa risteykseen, auto kun liikkuu hitaastikin tärinä on selvästi lievempi eikä oikeastaan edes häiritsevä, mutta heti kun pysähdytään alkaa hieronta. Vaihdekepin asennolla ei vaikutusta.
Tästähän sitten tietenkin fiksuna miehenä

aloin päättelemään, että kumipuslahan se kovettuu lämpötilan laskiessa, ja kun auton liike vaikuttaa enemmän kuin koneen kierrokset (tietty paikallaankin tärinä vaimenee yli 1000 rpm), voisiko kyse olla myös apurungon puslien kuluneisuudesta/vanhuudesta? Lisäksi jos vaihtaisi sen vaihdelaatikon alapuolella apurungossa kiinni olevan kumin jota vasten loota nojaa kun auto on paikallaan (?), jos sekin on vaan vanhuuttaan kovettunut. Lisäksi, kun oli kontti penkit kaadettuna täynnä tavaraa ja vielä täysi peräkärry perässä, toisin sanoen keula keveni, tärinä vaimeni olemattomiin. Ja tosiaan kun pitkin päivää suhaili tavaroita ja ihmisiä roudaillessa tuommosessa n. -5 kelissä, loppuvaiheessa suhailua värinä oli lähes täysin tiessään. Tuntui muuten aivan helvetin mukavalta...

Kesää odotellessa...

Saa osallistua pohdiskeluun.
