Nyt aivot käteen, ihan oikeesti, ei millään pahalla.

Kampiakselilta luetaan asento, jotta saadaan sytytys oikein. On 100% välttämätöntä sentakia että kampiakselilla on juuri oikea sille sytytyslaitteistolle suunniteltu "ratas".
300 sarjan (renix) tapauksessa, kampiakselilla (vauhtipyörässä) oleva hammaskehä on 40-2-2, eli 44 reijän jaolla on 40 reikää ja toisiaan vastakkain 180º välein on kummassakin kaksi "puuttuvaa" reikää, eli tasanne tässä tapauksessa. Koneen ollessa YKK asennossa, tasanteet, eli "puuttuvat reijät" ovat startin aukossa ja vastapäätä.
Tarvitset siis tuollaisen kampuran päähän. Vakio anturi kelpaa.
Sen voin kertoa, että näitä ei ole valmiina näkynyt missään, eli teetättämiseksi menee.
Jos hampaiden väleissä on puolen millinkin (tai jopa pienempi) heitto, sytytys on pielessä.
Eli on tehtävissä, mutta ei ehkä helpoin operaatio, JA lopputulos on huonompi, kun jos kevennät olemassaolevaa.
Mikä moottori muuten on kyseessä?
Sen tiedän että rellu 1,4 vauhtipyörä on vähän hankala keventää, se on aikas limppu, mutta on sekin tehtävissä. Volvon vinokoneen vauhtipyörä on varmaan helpoin keventää, ja senkin voi keventää melkeen puoleen painoon, tuhoamatta tuota kehää, kunhan vaan keventää muista paikoista, paitsi juuri uloimman kehän. Eli sorvaa esim kehän sisälaidoilta veke painoa.
Sama tekninen juttu kyllä pätee kaikkiin 300 sarjalaisiin 1983-> (B13, B14, B172, B200), joissa on siis renix, paitsi B19 koneisiin, joissa ei tietääkseni ole renixiä vaan joko katkoja tai Bosch TZK hall-sytkä.
Siihen en sitten ota kantaa miten paljon tollanen kevennys auttaa.
Itse vaihdoin omasta harrasteesta tuon 13kg vauhtipyörän vakioasetelmalla alle 10kg littupyörään 765SRE asetelmalla, ja kierrosherkkyys ei kyllä mitenkään muuttunut.