Morjesta vaan kaikille ja tervetuloa ensimmäisen auton laitto topicin pariin. En nyt tiedä voiko tätä vielä projektiksi kutsua mutta katsotaan mitä kaikkea loppu peleissä keksitään.
Aijempaa kokemusta löytyy täysin valehtelematta +50 2 ja 4 pyöräsestä (mopot, piikit, crossit, mönkijät, mp:t) ja autopuolelta 3 volvosta ennen tätä nykyistä.
Aijemmat volvot (ensimmäisestä viimeisimpään)
-Volvo 240 -90, B230F piristettynä VX3, vapari putkisto, vapari ilmanputsari, FB koneen sytkäboksi ja Tonin bensalastu, ihan sähäkkä liukuri, lookki aika amis mm. volvon oma spoileri, snowcapit, kirkkaat vilkut ym. Mahtava auto mutta möin pois, jälkeenpäin ajateltuna ei olis kannattanu :/ Tämän kanssa tutustuin siis autoihin, tähän tein mm. öljynvaihdon, etujarrurempan (levyt ja palat ja herkistelyt), jakopään rempan, nokan vaihdon, putkiston tekoa, elämäni ensimmäisen katsastuksen ja tietysti järkyttävät poppi vehkeet.

-Volvo 940 -97 B230FK piristettynä vähän, VX3, yks vaimennin pönttö tiputettuna. Ahdot oli vakiot 0,3bar(tai ei ollut mittaria tiedä vaikka olis nostettu)... Aivan älyttömän mukava auto, todella hyvillä varusteilla, kulkujakin löyty ihan hyvin ainakin vaparin jälkeen. Tähän panostin jo hiukan enemmän kun 240 mm. pakoputkiston teon osalta, nättiä saumaa, huolelliset suunnittelut ja kiinnitykset. Tämän kanssa pääs tekemään takajarru rempan, käsijarru rempan, jakopään taas kerran, nokan vaihdon. Tähän laitoin mm. 960 kirkkaat takalyhdyt, kirkkaat etuvilkut, xenonit etuvaloihin, lediä sinne tänne, hienoin omistamani auto vaihtoi kuitenkin juuri leimattuna omistajaa, taas kerran harmitti myydä hemmetin hyvä auto mutta se kulutus :/

-Volvo 240 -86 B200K, täysin originelli. Tuli mulle päällekkäin 940 bensa turbon kanssa, halusin jonkun rassin mitä ei tarvitse sääliä ja voi antaa huolella monia eikä haittais jos heurekan parkkista luisutellessa hipois vähän kanttaria, no kaverin kaverilla oli 199k ajettu myynnissä, menin katsomaan, täysin orkki, toimiva, räveltämätön ja jopa perus volvo paikoista ruosteeton yksilö. No pitihän se sitten ostaa pelkästään halvan hinnan takia vaikkei sitä raaskinukkaan kaltoin kohdella. No tämä auto ei ole enään minun mutta talossa kuitenkin, faijalla harvoin käytössä, lähinnä odottelee museo ikää


Sitten päästään tähän nykyiseen rupsuttimeen eli Volvo 940 D24TIC.
Eli tarkotukseni ei ollut todellakaan noiden kolmen bensa Volvon jälkeen hommata tämmöistä mutta sattu kohtuu hintanen ja monia hyviä puolia omaava yksilö niin pitihän se ostaa... En aijo kertoa mitään autojen hankinta tai myynti hintoja mutta sanottakoon että mitään en ole tähän asti huollot mukaan laskien myynyt tappiolla.
Pieni esittely deekusta: 400tkm ajettu kori, 300tkm ajettu kone, 5tkm ajettu sasch turbo kytkin, paskana oleva m46 (kolmonen rusahtaa), lukoton perä. Ahdin uusittu, ilmeisesti seiskan ahdin, ei säädettävää hukkiksen tankoa. Autossa on joku mieto madallus, myös papereissa.
Vikoja löytyi autosta enemmän kun toimivia ominaisuuksia mutta tekniikka pelitti joten "raiskattu" on minun näkökulmastani vain plussaa koska tykkään tehdä ja tylsähän semmonen auto on missä ei ole mitään tekemistä.
Tosiaan rakennus puitteista sen verran että mitään tallia missä autoa mahtuu laittamaan ei ole, auto katos kylläkin on. Tallia on sen verran kyllä että auton keula mahtuu sinne eli konetta pystyy hipostamaan tallissa. Hitsaus kone oli mutta sekin oli lainassa ja lähti takas lainaajalle, nosturi löytyy vain unissa, moottori nosturia ei ole, muutenkaan mitään hienoja laitteita ei ole, perus työkaluja aikahyvä valikoima kylläkin.
Hommia teen yleensä yksin, välillä parin kaverin kanssa, varmaankin laatikon vaihtoon (lue edemmäs ->) pitää keksiä joku koroke mille auton ajaa tai jotain, tarkotus olis kuitenkin selvitä hengissä eikä litistyä auton ja maan väliin...
Kuvat varmasti kertoo lisää, jos laitan liikaa kuvia niin ilmoittakaa ihmeessä, itse tykkään vaan paljon kuvista kun ne selventää paljon asioita.







Tämmönen ruksutin tosiaan kyseessä, ruma, savuava ja pahaa ääntä pitävä maatalous kone mutta ainakin tähän asti toiminut tekniikalta kun kello. Tarkoitus tästä olis taikoa inhimillisen näköinen ehkä vähän rivakampi ajokki jossa pysyis kuitenkin kulutus vielä lapasessa.
Mitä ehdin jo tehdä oston jälkeen eli alle viikossa:
-Delvacit + Boschin suodatin
-Maski oli jo raped, no nyt se on sentään vähän parempi... sille tehää viel jotain kyllä.
-Myyrän jyrsimä paska öljyllä kyllästetty kuskin penkki vaihdettu kuppiin
-Mittariston taustavalot korjattu, samalla laitettu siniset ledi taustat
-Syöttöpumpun säädöt oli aivan järkyttävät, syöttöä otettu puol kierrosta pois, edellee puskee reilusti mustaa, pitää sitä säädellä samalla kun ahtoja nostaa, tyhjäkäynti myös leijaili jossain 2000rpm tuntumassa, fiilis oli kun olis ajanu traktorilla

-Amis pönttö laitettu perälle, muuten 2,5" suora putki alusta loppuun ilman kattia.
-Paskasen ja reikäsen vapari putsarin tilalle isketty uus bilteman vapari
-"dragster" vanteet vaihdettu pois ja tilalla 16" käännetyt peltiset
-h4 bi xenonit keulalla, ledi parkit, ledi sumarit, pitkiin tulossa h3 xenonit, (älkää vihatko mutta sipoon pimeillä teillä pitää nähdä eteenpäin)
-Puolet auton polttimoista sai muutenkin samantien vaihdella ihan oman turvallisuuden vuoksi (vilkut, jarruvalo, takavalo)
-Mittaristoa yritetty korjata, runderi ja naftamittarit sököt, juotokset uudelleen kolvailtu, ei vaikutusta.
-Auto oli sisältä järkyttävän paskanen, sitä putsailtu jo vähän, vielä paljon tekemättä.
-Kaikki saranat ym. öljytty, jne ihan perus jutut piti tehdä kun niitä ei kukaan muu ollu viitsiny tehdä.
Noo paljonhan tässä on vielä tekemättä jos luettelen kaiken tästä viestistä tulee puolen foorumin mittainen joten tiivistän tulevaisuuden suunnitelmia vähän.
-Kori tehdään TÄYSIN ruosteettomaksi ja uudelleen maalataan kesällä käyttäen 2 komponenttista automaalia, väriksi puolikiiltävä musta.
-Takaikkunat tummennetaan ebayn halppis kalvoilla
-Pakosarja tehdään itse T4 ahtimelle (tallista löytyy yksi UUSI garretin ahdin mutta minä en osaa vaan tulkita sitä, siitä lisää myöhemmin)
-Ahtoputkisto 2", täys alumiinen kunnon cooleri 2" lähdöillä
-Pumpulle pitää varmaan tehdä jotain, mitä?
-Jostain vähän käyetty toimiva m46
-Pidempi välitteinen perä
-g80/muu lukko hakusessa
-Ehkäpä jotain alustan parannusta?
-Poppi vehkeet luonnollisesti
-Paljon muuta...
Eikai siinä muuta, päivittelen tänne sitä mukaan kun jotain tapahtuu, sanon tämän jo nyt että projektia tehdään erittäin pienellä budjetilla. Esim. maalaus tehdään itse paineilma ruiskulla jne. mitään näyttely laitetta tästä ei olla tekemässä vaan toimivaa ja kohtuullisesti kuluttavaa käyttistä! Tämä siksi että ensinnäkin olen opiskelija ilman tuloja ja toisekseen heinäkuussa on inttiin lähtö ja intin jälkeen kutsuu amkki jos vaan pääsen sisään.
EDIT: Kuvien näkyvyyden kanssa ongelmia. Linkin kautta pitäs päästä ainakin katselemaan niitä kansiossa mutta koitan saada suoraan näkyviin.
https://www.dropbox.com/sh/doin0eauzm74oeb/FnBfFuoem4