RallyBaron  Samppasport

Volvo V40 (2.0 1997)- vesi ei kierrä

  • 6 Vastauksia
  • 2837 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mattijoutkoski

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
Volvo V40 (2.0 1997)- vesi ei kierrä
« : 25.02.2014, 10:16:36 »
Rouvan auto kävi katsastuksessa ja päästöissä oli ongelmia. Kävin sitten viemässä pajalle ja huomasin samalla, ettei sisälämmöt pelitä. Kerroin pajalla, että katsokaa päästöt ja tarkistakaa, miksei sisälle tule lämmintä vaan lauhaa. No korjasivat päästöt (putsaus, tulpat yms. valohoitoa), mutta tuo lämpöhomma unohtui kavereilta.

Rouva lähti maantielle ja lämmöt sitten nousivat koneessa ja matka jäi siihen. Kävin sitten myöhemmin hakemassa audon, jäähdytysputki (paisuntasäiöstä alaspäin kumiputken jälkeinen metalliputki) oli ruostunut ilmeisesti puhki, sieltä lorotteli. No autoa sai ajettua aina 4-5kn ja sitten uutta netsettä ja jäähdytystä, vein Biliaan.

Biliassa korjasivat putken ja pyynnöstäni termostaatin, käyttivät autoa parkissa ja kuulemma muuten "ok", mutta ilmeisesti sisätilan lämmittimen kenno tukossa, korjausarvio 500+ euroa, en nyt ihan heti laittanut työn alle, sen verran oli epämääräinen arvio vian laadusta.

No auto lähti ajoon ja jäi sitten heti seuraavalle reissulle. Eli lämmöt pysyy ok, kun auto tyhjäkäynnillä ja nousee sitten heti kun ajossa. Sain auton pihalle ajettua ja huomasin, että termarin auettua lähtee todella hitaasti nesteet syylärille. Muutaman kerran motonetin litkuilla yritetty huuhtoa nesteitä tuloksetta. Mitään poikkeavia paineita sinne jäähdytysjärjestelmään ei tule.

Kiikutin auton seuraavalle pajalle, jossa arvio oli, että joko vesipumppu (jakopäähihna tosin vuosi sitten bilialla vaihdettu, silloin kaikki ok) risa. Enemmän epäili kuitenkin tukosta lohkon kanavissa, oli sitä mieltä, että toinen puoli koneesta jäähtyy ja toisella puolella tukos. Tarjosi kansiremppaa sitten työkaluksi, ilman takeita vian selviämisestä. Korjausarvio 1000+ eur.

Meikäläinen on tässä vähän jo heittämässä pyyhettä kehiin, kannattaako tällaisen kanssa päätä vaivaa? Auto on muuten hyvässä iskussa, ajettu toki 260t (yms.), mutta muuten ok.

Herääkö ajatuksia mikä mättää? Onko aika ajaa auto Tattarisuolle? Haluatko ostaa tästä hyvän leimoissa olevan auton, jolla voi ajaa 3km pätkiä? ;-)

t. matti (matti.joutkoski@microdata.fi
------------------------------
Volvo 440 -> 960 -> V70
------------------------------

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13606
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: Volvo V40 (2.0 1997)- vesi ei kierrä
« Vastaus #1 : 25.02.2014, 10:29:35 »
Termostaattihan varmaan tutkittu että se aukeaa? sisäkenno voi olla tukossa noin vanhassa kyllä.
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Poissa mattijoutkoski

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V40 (2.0 1997)- vesi ei kierrä
« Vastaus #2 : 25.02.2014, 11:22:43 »
Termostaatti kyllä aukeaa (uusi, Bilia vaihtoi), eli ensin ei anna mitään ja sitten lämpöjen noustessa aukeaa ja kuumuus lähtee "valumaan" syylärille päin. En tiedä kiertääkö siellä vesi ollenkaan, vai onko se vain lämpösiirtymää.

Jos tuo lämppärin kenno tukossa, niin ei kai sen pitäisi koneen jäähdytystä estää?
------------------------------
Volvo 440 -> 960 -> V70
------------------------------

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13606
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: Volvo V40 (2.0 1997)- vesi ei kierrä
« Vastaus #3 : 25.02.2014, 11:35:26 »
ei pitäis estää... järjestelmässä lie kierrätetty jo jotain forten kanavien putsaus mönjää??
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Poissa mattijoutkoski

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V40 (2.0 1997)- vesi ei kierrä
« Vastaus #4 : 26.02.2014, 12:22:30 »
Motonetin (merkkiä en muista) mömmöillä muutaman kerran kokeiltu, en tiedä onko
näissä sitten isoja eroja. Tai miten pitkään sitä pitäisi siellä pyöritellä. Painettahan
ei oikein ole kotosalla tarjolla.

Mutta jos ne nesteet ei kierrä, niin miten ne mömmöt saadaan oikeisiin paikkoihin?
------------------------------
Volvo 440 -> 960 -> V70
------------------------------

Poissa veikko

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 918
Vs: Volvo V40 (2.0 1997)- vesi ei kierrä
« Vastaus #5 : 26.02.2014, 13:08:51 »
Ex-vollella kävi näin että alle 60km/h lämmöt ok ja maantielle mentäessä lämmöt nousi, korjaus oli uusi vesipumppu yms. ja rupesi toimimaan. Oli pumpussa muovisiivekkeet ja oli se keskiö mennyt halki ja ropelli "luisti".

Poissa mattijoutkoski

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V40 (2.0 1997)- vesi ei kierrä
« Vastaus #6 : 16.03.2014, 16:14:17 »
Tässä kuva autosta v.2006 elokuussa, jolloin auto tuotu Suomeen. Kori ei tuosta
nyt juurikaan ole muuttunut.

------------------------------
Volvo 440 -> 960 -> V70
------------------------------

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron