RallyBaron  Samppasport

Volvo B6304S1 koneremontti

  • 5 Vastauksia
  • 2203 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

takapotkukartano

  • Vieras
Volvo B6304S1 koneremontti
« : 25.03.2014, 15:25:46 »
Nyt se sitten on tosiasia eli vaivaiset 340 tkm kilsaa taivaltanut V90 on mosansa puolesta vainaa. Tai sanotaan nyt näin, että tuossa frustraation hetkellä tuli Turunväylällä testattua että kyllä vielä kulkee sen, minkä tehdas lupaakin  ;D

Tilanne siis tämä:

1.  Hukkaa jäähdyttäjännestettä eli lienee siis kansi mennyt (tai jopa lohko kuten vaikkapa Lankun mukaan näissä kolmelitraisissa on tapana). Ei vuoda sitä eikä jätä höyrypilveä eli menee kai sitten öljyjen kanssa sekaisin, vaikkei käydessä paisarissa pulputusta esiinnykään.

2.  Hukkaa öljyä. Käydessä tiputtelee sekunnin välein reilun tipan maahan moottorin ja lootan välimaastosta. Väittäisin tämänastisten tutkimusten pohjalta, että kone on ylhäältä kuiva eli vuotaa kammen stefasta. 10 - 15 tkm vaihtovälin pärjää kunhan lisäilee 10 litraa öljyä, ainakin tähän asti se on riittänyt. Vanhat automiehethän pitivät vielä litra/1000 km normaalina eli sikäli. Tosin tuo oli ennen kattiaikaa tuo.

Arvioita, mitkä ovat laulujen lunnaat jos tuota lähtee korjaamaan ?

Kustannusarvio jos mahdollisimman paljon tekee itse ja vain koneistus ym. muut pakolliset teettää maksullisilla miehillä eli

1. Kustannusarvio jos tekee vain välttämättömimmän ja selviää vaikka kannentiivisteen ja kammenstefan vaihdolla ?
2. Entä jos tekee vähän enemmän eli kaiken, mikä samalla ja tässä vaiheessa on samalla "järkevää" ?
3. Mitä maksaa jos tekee täysrempan ja ajaa tuolla autolla hautaan asti, mikä näin keski-ikäiselle ei ole tietenkään temppu eikä mikään ?  :D


Omakohtaisia kokemuksia ja projektikertomuksia innolla odotellen Volvomies vasta vuodesta -90 ja tähän se loistelias ura saattaa sitten jäädäkin  :'(
« Viimeksi muokattu: 25.03.2014, 16:17:24 kirjoittanut takapotkukartano »

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8034
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Volvo B6304S1 koneremontti
« Vastaus #1 : 25.03.2014, 20:56:38 »
Mikäli lohko on ehjä, ei kannata lähteä tekemään alakerralle yhtään mitään muuta kuin se takastefan vaihto. Kanteen uudet ohjurinkumit, venttiilityöt ja oikaisu. Venttiilityön osuus vaikuttaa paljon kokonaishintaan, tekijöiden välillä voi olla helposti yli parisataa hintaeroa. Riippuen vielä siitä purkaako ja kokoaako itse.

Tiivisteet, jakohihna sekä vesipumppu tarpeen vaatiessa maksanevat yhteensä noin 270e. Siihen päälle halutessaan uudet vetolevyn pultit Volvolta. Kannenpulttien uusiminen on ihan itsestä kiinni. Mikäli kutosen sarjan hinta ei ole vielä laskenut ns. järkevälle tasolle, on halvin ja helpoin vaihtoehto ostaa vitosen pulttisarja ja käyttää kaksi vanhaa. Jossain 350-400e maastossa oltaneen pelkissä tarvikkeissa.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa JURO

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 162
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo B6304S1 koneremontti
« Vastaus #2 : 25.03.2014, 21:24:27 »
Ostin käytetyn kannen tuohon hihnan katkaisseeseen, vein sen koneistamoon, venttiileille ei tarvinnu tehdä mitään, vein kannen sinne venttiileineen, eli siihen tuli purkaminen/kokoaminen, pesu, tasohionta, tiivistesarja, kannenpultit. Hinta n. 300€ lisäksi tietty jakohihnan kamat. Kone on mittarin mukaan 300 t. ajettu ja sylintereissä näkyi vielä keskivaiheilla hoonausjäljet, ei syönyt juurikaan öljyä, paitsi silloin kun vuosi kampuran takapäästä. Katsohan sieltä kannen takapäästä ettei nestevuoto olis siellä, siis kansitiivisteestä. Mulla toinen samanlainen rupesi juurikin sieltä vuotamaan ja pitkään epäilin vuotavan öljyjen sekaan, kunnes viimein laitoin paineen jäähdytysjärjestelmään ja rupesi tippumaan laatikon sivusta neste.

Poissa JURO

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 162
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo B6304S1 koneremontti
« Vastaus #3 : 25.03.2014, 21:53:54 »
Juurikin Lohjan koneistamossa käytin. Virtasen moottori Salossa olis kai seuraava. Minä majailen Karstun peräkorvessa.  Selvitä ennen kuin alat purkamaan konetta mihin se neste oikeesti häviää ettei tule ikäviä yllätyksiä.
« Viimeksi muokattu: 25.03.2014, 21:58:43 kirjoittanut JURO »

Poissa Rivipumppu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 124
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo B6304S1 koneremontti
« Vastaus #4 : 30.03.2014, 11:00:34 »
Mikäli lohko on ehjä, ei kannata lähteä tekemään alakerralle yhtään mitään muuta kuin se takastefan vaihto. Kanteen uudet ohjurinkumit,

Ihan tosi?
Alakerta on kuitenkin yli 300k ajettu, ja nämä koneet alkaa syömään öljyä tuolla 400k jälkeen aika reilustikin.
Jos autoa on tarkoitus pitää pidempään niin jotain muutakin kannattaisi samalla tehdä.

Audi A6 4.2

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8034
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Volvo B6304S1 koneremontti
« Vastaus #5 : 30.03.2014, 15:03:16 »
Öljynkulutus johtuu kutosissa pääosin ohjurinkumeista. Niistä johtuvaa kulutusta voi tulla jo paljon aiemminkin. Samalla tavalla vitosissa, mutta niissä on sen lisäksi ollut kuluneita lohkoja. Niissä 300-350tkm ajetuissa kutosissa joita on tullut avattua, ei ole ollut vielä rappua pytyissä kuin nippa nappa sormella tuntuva määrä. Ja männänrenkaat silmä/sormimääräisesti hyvässä kunnossa. Tietysti huono sanoa millaisella pidolla on olleet.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo