Proturbo  Autodiagnoosi

Coolerin ja turbon pesusta

  • 6 Vastauksia
  • 5362 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Häkämies

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 72
  • www.vrcf.fi
Coolerin ja turbon pesusta
« : 14.09.2014, 14:10:00 »
Lueskelin tuolta aikeaisempia juttuja kauhun sekaisin tuntein ja päädyin sitten poraamaan Ø 2 mm reiän coolerin muovipäätyyn, siihen kylmempään päähän, josta ilma tulee koneelle. Coolerista valui ulos heti pari ruokalusikallista mustaa ja jähmeää öljyä, kuin siirappia. Koneen käydessä tuosta reiästä puhaltaa nyt ilmasuihku aika nasevasti alas. Suihku riittää lennättämään kevyitä roskia ja pölyä auton alta. Tästä ilmavuodostako ei sitten ole haittaa ?

Nyt voisi yrittää pestä välijäähdytintä vaikka liuottimella (mineraalitärpätti tulisi ensimmäiseksi mieleen) kaatamalla sitä takaperin coolerin täyteen ja valuttamalla tästä reiästä pois. Tai sitten jos imettäisi pesulitkun turbonkin läpi. Ilmaletkunhan saa imusarjasta helposti irti, niin voisi puhaltaa kurat ulos systeemistä. Fortella olisi jotain aineitakin.

Tuo coolerin alla oleva muovi oli kiinni päistään kahdella 10 mm kannalla olevalla ruuvilla. Kun irrotin ruuvit, muovi kävi kovin irtonaiseksi mutta en saanut sitä pois. Olikohan vain voiman puutetta vai onko se vielä puskurin alta jotenkin kiinni? Reiän onnistuin siihen poraamaan oikeaan kohtaan juuri tuon coolerin päähän tehdyn reiän alle, joten on nyt helppo tarvittaessa tukkiakin tuo pilssireikä pienellä tapilla tai ruuvilla. Mitäs raati on mieltä, jätetäänkö reikä auki vain tulppaanko sen lopuksi?

Auto on 2004 S80, 2.4D (96 kW)

Poissa Häkämies

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 72
  • www.vrcf.fi
Vs: Coolerin ja turbon pesusta
« Vastaus #1 : 14.09.2014, 19:20:23 »
Yhdistin EGR:n liitoksen jälkeisen kumikäyrän rokkatorveen ja juotin ensin vähän dieseliä ja sitten mineraalitärpättiä turbon läpi. Välillä pidin vähän taukoa, että ehtii vaikuttaa. Aikamoinen sotku tuli ulos torvesta ja jäähdyttimen alapäähän poratusta reiästä. Lopussa tärpätti tuli ulos jo melko puhtaana. Pari litraa huuhtelin kaikkiaan. Lopuksi annoin vähän kierroksia, jotta puhaltaisi putket kuiviksi liuottimesta. Liekkö henki kulkenut myös alinta pilliä myöten.

On se nyt ainakin puhtaampi eikä näyttänyt coolerikaan vuotavan muualta kuin poraamastani reiästä  :)

Jos jätän tuon alapään Ø 2 mm reiän auki, imusarjaan ei enää kulkeudu öljyä. Tuo öljy kai tulee ahtimen akselilta, ei kai sitä muualta sinne pitäisi päästä. Reiän tukkiminen olisi piece of cake homma. Kumminkohan olisi parempi, antaa mennä moottoriin vai tippua ulos coolerin nurkasta?

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Coolerin ja turbon pesusta
« Vastaus #2 : 14.09.2014, 19:38:43 »
en osaa vastata kysymyksiisi mutta saako kysyä miksi se öljy siellä huolettaa? syökö vehje runsaasti öljyä vai miten?
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Jaro

  • Vieras
Vs: Coolerin ja turbon pesusta
« Vastaus #3 : 14.09.2014, 22:55:38 »
kyllä se reikä kannattaa tukkia,kai valmistaja olis laittanut jo tehtaalla sellasen jos olisi tarpeellinen.Paa ruuvi,saathan sen pois jos haluat liemiä valutella ulos sieltä coolerista.

Poissa j_tapio

  • Aluevastaava Oulunseutu
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2309
  • www.vrcf.fi
Vs: Coolerin ja turbon pesusta
« Vastaus #4 : 14.09.2014, 23:12:42 »
kyllä se reikä kannattaa tukkia,kai valmistaja olis laittanut jo tehtaalla sellasen jos olisi tarpeellinen.Paa ruuvi,saathan sen pois jos haluat liemiä valutella ulos sieltä coolerista.

850:ssä ja S70:ssä reikä coolerissa on ihan tehtaalta asti.

Öljy voi tulla myös huohotuksesta, eli turbo ei välttämättä vuoda yhtään öljyä.

Jos tulppaatkin reiän ni käytä sitä aina joskus pois ja ajele pari päivää reikä auki. Poistaa ahtopaineen avulla sitä öljykuraa joka yleensä sisältää myös lauhdevettä. Veden jäätymisestä pullistuneiden coolerien kuvia löytyy joka volvofoorumilta.
Lopulta pillit ei enää kestä turvotusta ja kennoon tulee repeämiä.








Poissa Häkämies

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 72
  • www.vrcf.fi
Vs: Coolerin ja turbon pesusta
« Vastaus #5 : 15.09.2014, 08:17:45 »
miksi se öljy siellä huolettaa?

Lauhdevettä ja pillien tukkeutumista yrittäisin varoa. Myös ilmanputsari oli hiukan vuotanut ja päästänyt pölyä toiselta nurkalta, kun yksi sulkijalinkku oli rikottu eikä kansi sulkeutunut aivan tiiviisti. Arvelin puhdistuksen tekevän hyvää. Öljynsyönnistä en vielä tiedä. Sen verran tuore tapaus.

Tuo imupuolen pesu on todella helppo tehdä. Tarvitsee vain olla jokin kurkkuputki tai pölynimurin letku, millä johtaa liemet konehuoneen ulkopuolelle.

Nuo J_Tapion kuvat ovat siinä määrin tyrmääviä, että taidan antaa olla reiän auki. Kiitos ! Musta öljyparta taitaa juoruta jo päälle päin jos tuho on jo tapahtunut.
« Viimeksi muokattu: 15.09.2014, 08:21:57 kirjoittanut Häkämies »

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Vs: Coolerin ja turbon pesusta
« Vastaus #6 : 15.09.2014, 10:09:34 »
Ei se pieni reikä haittaa yhtikäs mitään. Ahtopaine mitataan rei'ästä huolimatta ihan oikein ja säätövaraa riittää ahtimella. Kuten on todettu, eivät nuo paineesta halkea vaan varovaisella ajolla saattaa joissakin tilanteissa kertyä vettä välijäähdyttimen pohjalle. Toisalta mahdollinen vesi häipyy samantien kun autoa hiukan isommilla tehoilla rääkkää. Putkiston pesulle en keksi mitään pakottavaa tarvetta muuta kuin egr-venttiilin moottorin puoleisen osan puhdistus muutamansadan tuhannen kilometrin välein.
« Viimeksi muokattu: 15.09.2014, 10:12:25 kirjoittanut Nortti »

 

KL-varaosat  Race.fi