Futurez  Kulkukoira

S60 103kw 2001 Mangneti Marellin kaasuläppä ja sen oikea toimivuus.

  • 7 Vastauksia
  • 4996 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa harald

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 463
  • www.vrcf.fi
piti tarkistaa tuo läppäkotelo kun kaasupolkimen tuntuma moottorin käyntikierroksiin nähden
tuntui jotenkin oudolle varsinkin matalilla kierroksilla esim liikkeellelähdössä,pienellä kaasun painalluksella ei tapahtunut kierrosten nousua juuri ollenkaan kuitenkin liikkeelle piti lähteä
ja painaa hieman lisää kaasua,niin sitten jo kierrokset nousi liikaa ja liikkeelle lähtö oli ilman
kytkimen luistattamista epämukavaa.

näin se tarkistus+putsaus meni:
irroitin imuputken kotelosta ja kurkkasin näyttääkö puhtaalle, ja kyllä näytti puhtaalle
no sitten irroitin kotelon imusarjasta ja mitä sieltä takapuolelta löytyikään,siellä oli öljy ym
töhnää vaikka millä mitalla,ja siinä syy miksi kaasuläppä jumitteli,putsailin ensin imusarjan puoleisen aukon jossa oli melkoisen paljon öljytöhnää.
kaasuläppäkotelon putsasin melkeinpä uittamalla sen crc bräkliineriin ja käyttämällä sopivan kokoista pensseliä + nukkaamatonta rättiä
aikaa tuohon hommaan meni 30 min
no sitten koeajolle ja kylläpä oli mukava yllätys kun moottori reagoi pienimpäänkin kaasupolkimen painallukseen niinkuin pitääkin!
nyt on kiva ajella ja vaimokin taas pystyy tuolla ajelemaan ilman "kenguru bensaa" :-)

,,,mietityttää tuon kaasuläppäkotelon rikkoutumisen syy,että hajoaako se kun mekaanisesta syystä kun kaasuläppä alkaa jumittaa jolloin kotelon sisällä oleva "piirturi" jumittuu ja tavallaan
polttaa kontaktipinnan jumituspaikasta rikki ?

lisäys:
ko autolla aj 174tkm

Tämä Magneti Marellin kaasuläppäkotelon toimintaperiaate on sama kuin 90 luvun ilmamassamittareissa.







« Viimeksi muokattu: 29.05.2014, 15:59:09 kirjoittanut harald »
S60 v2001 103kw B5244 S2

Poissa iisakki889

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 153
  • www.vrcf.fi
Itellä kanssa samoja ongelmia 2.4t -01 s60. Onkohan tuo kuinka suuri töinen homma putsata turbo koneesta? Imusarjan tiivistekkö kannatti uusia siinä samalla kun eikös sen joutunut irrottamaan?

Poissa harald

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 463
  • www.vrcf.fi
Itellä kanssa samoja ongelmia 2.4t -01 s60. Onkohan tuo kuinka suuri töinen homma putsata turbo koneesta? Imusarjan tiivistekkö kannatti uusia siinä samalla kun eikös sen joutunut irrottamaan?

moi
Turbo koneista minulla ei ol,e kokemuksia,mutta tässä  meikäläisen kärryssä
tuo kaasuläppäkotelo on helppo puhdistaa eikä tarvitse imusarjaa irroitta ym,mutta
kannttaa tarkistaa,että kaasuläpän tiiviste on ehjä,ettei tule imuvuotoja.
S60 v2001 103kw B5244 S2

Poissa iisakki889

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 153
  • www.vrcf.fi
Juu, sitä just arvelin että kun sen Imusarjan irrottaa nii samallahan sen uuden tiivisteen vaihtaa. Sattusko kenelläkään olemaan siihen tarkempia ohjeita?

Poissa jp_olli

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1119
Kaasuläppä menee rikki, koska liukupotikan liu´ussa on "kynnet" vastuskalvoa vasten ja liuku kuluttaa kalvolla olevan vastuspinnan "raapimalla" puhki ja asentietieto alkaa pätkiä. Asento, jossa kaasuläppä eniten kulkee kuluu eniten, ei sen ihmeempää.

Meiltä saa korjausta ja asentotunnistinta ETM:n TI-korjaukseen.

TI-korjauksessa ei tosin mahdollisia piileviä vikoja saa kuntoon, vaan vaatii ammattiapua. Ennen kuin joku kysyy mitä piilevät viat ovat, vastaan (ystävällisesti) että jokainen saa tutkia itse. Asian selvittäminen on vienyt "muutaman" tunnin tehokasta työaikaa. :)
Ohjainlaitteiden, mittaristojen, jne. korjaukset
Performance by Sercap.fi optimoinnit
044-0760422
www.sercap.fi

Poissa iisakki889

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 153
  • www.vrcf.fi
Mutta eikös kyse voi olla myös läpän jumimisella/takertelulla niinkuin topicin aloittajalla on vissiin ollu kun puhdistus auttoi?

Poissa jp_olli

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1119
Voihan se jumitella. Sitä töhkää kertyy ajan saatossa joskus aika reilusti, en ollut eilen ihan terävimmilläni luetun ymmärtämisen kanssa. Tietääpähän kun tuollainen tulee vastaan, että marginaalitapauksiakin löytyy. :)
Ohjainlaitteiden, mittaristojen, jne. korjaukset
Performance by Sercap.fi optimoinnit
044-0760422
www.sercap.fi

Poissa roilo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 235
  • www.vrcf.fi
Itellä kanssa samoja ongelmia 2.4t -01 s60. Onkohan tuo kuinka suuri töinen homma putsata turbo koneesta? Imusarjan tiivistekkö kannatti uusia siinä samalla kun eikös sen joutunut irrottamaan?


Muistelen jonkun sanoneen, että läpän saisi turbossakin alakautta irti ilman imusarjan irroitusta, sitä en osaa sanoa onko tuo yhtään helpompaa kuin imusarjan irroitus. Ahdasta ainakin on ja vaatinee vähintään hyvän pääsyn auton alle.

Vaparissahan läppä on ns. tarjottimella eikä tarvita kuin läppärungn irroitus.
Volvo V70 Classic 2.4 -00 (B5244 S2)
Volvo V70 Classic 2.4 -07 (B5244 S2)

 

Carcom Oy  Elekma