Auto:
Volvo V40 2.0T4 v-2001, ajettu 287tkm.
Elikkäs vika löytyy vain moottorin vikavalosta ja pakoputken päästä haistellessa "rikas" tuoksu.
2viikkoa sitten alkoi vikakoodia lyömään taululle, ja luin vikakoodit (ELM327+Torque).
Muutama päivä vikakoodin luvun jälkeen tarkastettiin turbosta
-kaasuläppään asti auki kaikki putket ja löytyi "vähän" huohotus öljyä varsinkin turbon kennon alaletkua irroittaessa.
Kaikki annettiin valua pois ja osa letkuista putsattiin kunnollisemmin pois öljystä.
Imuilman lämpömittari ja Map-anturi otettiin kokeellisesti irti ja olivatkin vähän märkiä. Putsattiin Air Sensor Cleanerillä ja iskettiin takaisin.
Molemmat antavat dataa & lukemia moottorin ohjausyksikölle.
Kun vikakoodit tämän jälkeen palasi, kokeiltiin vastaavan v40 MAP-anturia. Koeajon jälkeen sama tulos, ei vikoja PAITSI moottorin vikavalo.
Yli viikko ajeltu ja vikakoodi palaa aina takaisin vaikka kuinka nollaisi. Akun - napa on irroitettu yli 30minuutiksi, mutta sama tulos.




Saattaa toisinaan ilmetä hyvin satunnaisia käynnistyksen ja tyhjäkäynnin yhteydessä ilmeentyviä kierroshäiriöitä.
Esim 1: Startatessa kylmänä saattaa kierrokset ensin nousta 1500-rpm, mutta siitä sitten käy
hetkellisesti möyrimässä n.400-600rpm ja palautuu normaaliksi.
Esim 2: Toisinaan tyhjäkäyntikierrokset laskevat (400-600rpm tienooille) matkalla pysähtyessäni liikennevaloissa, ilmastointi+vaikka takalasi lämppärin ollessa päällä.
(kun ei tarvinnut tänävuonna moottoriin kajota
öljynvaihtoa+ilmansuodatinta erikoisemmin) niin vaihdetut moottoriin liittyvät osat 2013:
Tulpat, "uusi" laturi, takalambda.
Vuonna 2013 myös kokeiltu MAF-anturin "viallisuutta" joka johtui lopulta lambdasta: lainaamalla MAF-yksikköä toisesta autosta, ja kävi nätisti.