Samppasport  Futurez

240 Kytkin

  • 13 Vastauksia
  • 5815 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Alexir

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 134
  • Nobody's perfect and i'm nobody 8)
240 Kytkin
« : 11.06.2014, 23:55:44 »
Kytkimen vaihto olisi suunnitelmissa 240 volvoon, onko jotain mitä kannattaisi huomioida, mitä kaikkea ostaa (valmistaja??) ja pystyykö tekemään auton alta (tunkattuna)

Tarviiko jotain erikoistyökaluja tjsp?

Kaikkea ollut ja mennyt.

Poissa Elk

  • Paalimaan vartija
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2589
Vs: 240 Kytkin
« Vastaus #1 : 12.06.2014, 07:51:23 »
Kytkimen vaihto olisi suunnitelmissa 240 volvoon, onko jotain mitä kannattaisi huomioida, mitä kaikkea ostaa (valmistaja??) ja pystyykö tekemään auton alta (tunkattuna)

Tarviiko jotain erikoistyökaluja tjsp?
Ei tarvi erikoistyökaluja, ihan perustyökaluilla pärjää. Ja alakautta se on tarkotuskin vaihtaa mikäli et koko tekniikkapakettia halua pois nostaa, onnistuu kyllä tunkattuna/pukeilla mikäli ei oman kropan ulottuvuudet tuu esteeksi ;)

Sachsin settejä tuonne on hyvällä menestyksellä laitettu.
Jäitä housuun!

Poissa lassii

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1289
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 Kytkin
« Vastaus #2 : 12.06.2014, 13:38:10 »
Jos hifistellä haluaa niin levylle sit keskitystyökalu mut ite oon pistäny aina silmällä vaan kohdilleen ja se on siinä niinkun Mertaranta sanois.

Tosin itellä on vieläkin arpi nenäs kun asetelma lähti aukoon päätään ja tippu suoraan nenän varteen kun hain maasta ruuveja mut laastarilla selvis.  ;D
V70 TDI

Poissa Elk

  • Paalimaan vartija
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2589
Vs: 240 Kytkin
« Vastaus #3 : 12.06.2014, 18:17:20 »
Jos hifistellä haluaa niin levylle sit keskitystyökalu mut ite oon pistäny aina silmällä vaan kohdilleen ja se on siinä niinkun Mertaranta sanois.

Tosin itellä on vieläkin arpi nenäs kun asetelma lähti aukoon päätään ja tippu suoraan nenän varteen kun hain maasta ruuveja mut laastarilla selvis.  ;D
Niinjoo, se ylin kuskinpuoleinen pultti osaa olla joskus hankala. Ja laatikkoa ei kannata tiputtaa päälleen :P
« Viimeksi muokattu: 12.06.2014, 18:19:08 kirjoittanut Elk »
Jäitä housuun!

Poissa pertti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 233
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 Kytkin
« Vastaus #4 : 12.06.2014, 18:23:55 »
kuinkahan korkealle ootte pukittaneet, että mahtuu vielä tunkkikin alle?
sama operaatio edessä...tallin lattialla (ei siis hevostallin).
-pertti

Poissa Elk

  • Paalimaan vartija
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2589
Vs: 240 Kytkin
« Vastaus #5 : 12.06.2014, 19:27:52 »
kuinkahan korkealle ootte pukittaneet, että mahtuu vielä tunkkikin alle?
sama operaatio edessä...tallin lattialla (ei siis hevostallin).
-pertti
Kai se helma puolen metrin korkeudessa oli, etupää rampeilla ja takana korkeat pukit. M47 ainakin on sen verran kevyt ettei sen kanssa tunkkia tarvi.
Jäitä housuun!

Poissa Alexir

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 134
  • Nobody's perfect and i'm nobody 8)
Vs: 240 Kytkin
« Vastaus #6 : 12.06.2014, 21:33:47 »
M47 ittelläkin. B200f jos mitääm väliä.

Elikkä nostaa tukikolmiolla niin ylös ku saa ja sit purkaa. Tarviiko kardaania/laatikkoa irroittaa? Ei ikinä mitään vastaavaa tehnyt, jos joku kehtaa ohjeet antaa/linkata ohjeet (enklanti sujuu)

Onko mitään erikoista huomioitavaa purkaessa, järjestys tai jotain??

-Alexir  :hello:
Kaikkea ollut ja mennyt.

Poissa Elk

  • Paalimaan vartija
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2589
Vs: 240 Kytkin
« Vastaus #7 : 13.06.2014, 07:58:50 »
Aloita nyt vaikka sillä kardaanin irrotuksella. :D Ilman laatikon irrotusta ei kytkimen vaihto onnistu muihin takaveto-Volvoihin kuin 300-sarjaan. Ja ei siinä mitään erikoisempia ohjeita tarvi, normaalijärjellä varustettu selviää hommasta kyllä.

Ajatuskatko, akun miinuskenkä irti ensin, kun sen startinkin joutuu irrottamaan.
Jäitä housuun!

Poissa vippe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 553
Vs: 240 Kytkin
« Vastaus #8 : 13.06.2014, 10:35:01 »
kannattaa kans kattoo vähä miten sen kepin kans tekee...ettei nyt aivan unoha, meillä ruukattu irrottaa...

toinen asia mitä suosittelen on, että kerran kun se laatikko otetaan irti niin vaihtaa edes laatikon etustefa, mielellään myös kampuran takastefa.

itellä auto nostettu niin ylös kuin bilteman 1,5-2t pukit saa, joka nurkka ylös. ainut harmilline asia on että ko hartiat on kreikkalaisen jumalan mitoissa, niin kierähdys ei onnaa auton alla  :D

järjestyksestä sen verran että, kykävaijeri/-letku, pakin (ja ylivaihteen) johdot sekä kardaanin etuosa (ja ehkä keppi) irti ennenko alkaa punnertaan laatikkoa alas.
145 -70, 940 Turbo USA -91,960 -92, 760 GLE USA -88, -95, 850 T5 svedu -96
entisiä: 944 SE -92, V70 -97, 855 GLT -96, 854 ja 855 italo -95, S80 T6 -99, 855 GLT "arabi" -95

Poissa lassii

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1289
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 Kytkin
« Vastaus #9 : 14.06.2014, 17:04:59 »
Jos ei omista jo korjausopasta niin kannattaa se hommata.

Tosta lähdetään:

http://s21.photobucket.com/user/lassimies/media/242x/P6230127_zpsffb24240.jpg.html?sort=3&o=8

Homman voi tehdä itelleen hankalaks tai erittäin hankalaks ihan kuinka haluaa tai myös helpoks jos on laiska. Keppiteline ja kardaani veke ekana pois. Sitten kaikki lootan pultit. Loota ei tipu käteen vielä siinä vaiheessa koska siinä on kohditustapit. Kilauta kaverille tässä vaiheessa et tulee kattoon ja tuo vissyy tai muuta virvoketta. Jos kyseessä on M46 loota niin siinä on myös liitin ylivaihteelle joten nyppää se irti, muutoin nyppää irti vain pakkivalon anturille menevät johdot.

Nyt kun heilutat sitä lootaa siel irti niin muista että se painaa jonkun verran joten jos olet epävarma omista voimista vieläkin vaikka oot ottanu korin bissee niin ota se kaveri apuun. Onko loota jo irti?

Kytkin pitäs olla nyt näkyvis joten työkalut käteen. Asetelman ruuvit voi olla tiukassa joten kuusiokolo avain ja kuminuija auttaa tässä asiassa. Sitten vaan nappaa romut syliin. Joskus olen huhun kuulut et takasinlaitto vaatii levyn keskitystyökalun mut ite en oo sellasta tarvinnu. Silmällä levy kohilleen ja asetelma kii. Loota perään ja sitä voi hetken aikaa joutua venkslaan mut kyl se siihen menee. Sitten loput kamat kasaan ja kovaa ajoo.

Tästä ohjeesta sit muut viisaat jatkaa ja kertoo enemmän.

Jos ekaa kertaa tekee niin kannattaa varata aikaa.
V70 TDI

Paikalla Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2248
Vs: 240 Kytkin
« Vastaus #10 : 20.06.2014, 12:18:06 »
Pari juttua vielä:

Kardaanin kanssa kikkaillessa kannattaa laittaa merkit missä asennossa se on ollut. Jos autosi on 85 tai vanhempi, niin muista irroittaa myös mittarinvaijeri. Vaihdeaskin tukikumi kannattaa varata myös remonttiin, koska se on usein hajalla.  :)

Poissa Alexir

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 134
  • Nobody's perfect and i'm nobody 8)
Vs: 240 Kytkin
« Vastaus #11 : 03.07.2014, 02:24:08 »
Motonettii tässä loppuviikosta, lauantaina tarkoitus koittaa miten käy   :idiot2:

Kannattaisiko kytkinvaijerin vaihtoa kanssa harkita samassa vai antaako vain olla?
Onko kytkinvaijerin vaihto ylipäätänsä millainen homma?

http://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/841213/503900?ajoneuvo=651
Tämmöinen hakusessa, kannattaako?
Kaikkea ollut ja mennyt.

Poissa 240

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1282
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 Kytkin
« Vastaus #12 : 03.07.2014, 07:35:07 »
Vaijeria turha vaihtaa varmuuden vuoksi. Koskaan ei täällä ole esim vanha katkennut. Motonetin uuden vaijerin kanssa moni palstalainen muistaakseni vähän tapellut.

Poissa pertti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 233
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 Kytkin
« Vastaus #13 : 29.07.2014, 20:30:05 »
Jeps,
tulihan tuo lopulta tehtyä. Ajorampeilla ja pukeilla sain GLT:n korin juuri ja juuri 46 cm korkealle. Lattialla maaten tunkeilla puljaten yksin sain aikaa kulumaan 4-5h/ilta kolme iltaa. Hankalinta tuntui toi laatikon "liuttaminen" takaisin paikalleen, startin kaula on aika tarkka paikka että saa akselin kohalleen. Loppuheilaittelu silmälaakerin kanssa onnistui yllättävänkin hyvin, sen verran kevyt loora kun on.
Kytkinlevy oli jo aivan loppu, muttei vielä onneksi nastoilla, Nyt kuin tehtaassa käsin tehty ;)
-pertti

 

Elekma  Autoracing