Proturbo  Autodiagnoosi

Lamppukytkennän tekeminen V70mk2.

  • 9 Vastauksia
  • 3480 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa hukka

  • Hukkapätkä
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2602
    • Mun V70
Lamppukytkennän tekeminen V70mk2.
« : 07.09.2014, 13:28:19 »
Tarkoitus olisi rakentaa tuohon V70mk2 vaihtokatkaisin parkeille.
Eli katkaisin josta voin valita palaako edessä umpioissa parkit vai jenkkiparkit.

Onko tämmöinen edes mahdollista?
Miten tuollaisen voisi toteuttaa?
Häiritseekö omat kytkennät auton sähköjä?
V70 mk1. Tdi+man. 1998.

Poissa remes

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3538
Vs: Lamppukytkennän tekeminen V70mk2.
« Vastaus #1 : 08.09.2014, 03:58:06 »
On se mahdollista. Ostat nimen omaan vaihtokärjellä olevan katkaisimen, vedät piuhat umpioilta kapiiniin ja lähteviltä kärjiltä takaisin parkeillle.

Sitä en tiedä tykkääkö vikavalvonta kyttyrää jos jomppaat samoista liittimistä vai pitääkö tehdä tuplat, viisaammat jatkaa...

Tietysti jos löydät kytkimen jossa 2kpl tulevia + 2kpl lähteviä niin sitten ainakin pelaa.
V40 T2 -17
Kuvat

Poissa hukka

  • Hukkapätkä
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2602
    • Mun V70
Vs: Lamppukytkennän tekeminen V70mk2.
« Vastaus #2 : 08.09.2014, 19:43:02 »
Käviskö tämän tyyppinen katkaisia:
http://www.motonet.fi/fi/tuote/435032/Keinukatkaisin-20mm-1-0-2-punainen

Vetää vaikka vakio parkkienvirran 0-liittimeen. 1-asentoon Vakio parkit ja 2-asentoon jenkki parkit.
Onnistuuko?
V70 mk1. Tdi+man. 1998.

Poissa remes

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3538
Vs: Lamppukytkennän tekeminen V70mk2.
« Vastaus #3 : 09.09.2014, 04:52:57 »
Eiköhän, mutta tuossa 0-asennon takana on tod.näk. syöttävän liitin, ja 0-asennossa se ei päästä läpi jolloin tulee herja toimimattomasta polttimosta eli se asento on hyödytön. Loogisempi olisi vain vaihtokärjellä oleva kytkin, ehkä joku tällainen: http://www.partco.biz/verkkokauppa/product_info.php?cPath=2065_1046_1282&products_id=7337 Tuossa ei ainakaan mainita että olisi palautuva, eli kytkentä olisi joko/tai.

Tuli tästä mieleen että miten näissä fl-malleissa normaalisti palaa parkit, niitähän ei ilmeisesti edelleenkään saa kahdentaa mutta luetaanko nuo "jenkki"parkit nyt äärivaloiksi vai parkeiksi? Itse kytkin ne palamaan ihan normiparkkien kanssa.
V40 T2 -17
Kuvat

Poissa hukka

  • Hukkapätkä
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2602
    • Mun V70
Vs: Lamppukytkennän tekeminen V70mk2.
« Vastaus #4 : 09.09.2014, 13:29:06 »
Mua se 0-asento ei mitään haittaa.
Valot olisi aina 1 tai 2 asennossa.

Eli vaikka näin:
-Tuo kaikki 3-piuhaa kuskin puolelta vänkärin puolelle.
-yhdistää ne vänkärin puolen piuhoihin.
-Vetää vänkärin puolelta pihat sisälle ja yhdistää katkaisimeen.

Ostaa 3- eriväristä johtoa, joten johdot eivät voi mennä sekaisin.


EDIT:
Haittaako jos yhdistää kuskin ja vänkärin puolen valot samaksi?
Vai onko ne alunperinkin samassa piuhassa kiinni?
« Viimeksi muokattu: 09.09.2014, 14:28:19 kirjoittanut hukka »
V70 mk1. Tdi+man. 1998.

Poissa Puusilmä

  • Kankea kahvimestari sr.
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3175
Vs: Lamppukytkennän tekeminen V70mk2.
« Vastaus #5 : 09.09.2014, 14:04:32 »
Saisko tota vaihtorelettä jotenkin kytkettyä tuohon. Siinähän ohjaus vaihtuu tuon 87:n ja 87A:n välilllä.

http://www.motonet.fi/fi/tuote/481871/Vaihtorele-12V-2030A

Poissa remes

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3538
Vs: Lamppukytkennän tekeminen V70mk2.
« Vastaus #6 : 09.09.2014, 16:09:03 »
Mua se 0-asento ei mitään haittaa.
Valot olisi aina 1 tai 2 asennossa.

Eli vaikka näin:
-Tuo kaikki 3-piuhaa kuskin puolelta vänkärin puolelle.
-yhdistää ne vänkärin puolen piuhoihin.
-Vetää vänkärin puolelta pihat sisälle ja yhdistää katkaisimeen.

Ostaa 3- eriväristä johtoa, joten johdot eivät voi mennä sekaisin.


EDIT:
Haittaako jos yhdistää kuskin ja vänkärin puolen valot samaksi?
Vai onko ne alunperinkin samassa piuhassa kiinni?
Tuosta mä en tiedä mitä tykkää jos "sotkee" eri puolet samaan, ainakin mulla parkkien vikavalvonta ilmoittaa yleisesti polttimon vian mutta ei missä valaisimessa.

Saisko tota vaihtorelettä jotenkin kytkettyä tuohon. Siinähän ohjaus vaihtuu tuon 87:n ja 87A:n välilllä.

http://www.motonet.fi/fi/tuote/481871/Vaihtorele-12V-2030A
Tuollahan sen vois tehdä varmaan järkevämmin, vielä jos olisi kaksipiirinen niin ei ainakaan tulisi sotkettua vasenta ja oikeata puolta. Rele konehuoneeseen ja konttoriin kytkin ohjaamaan, kaksipiiriset kytkimet saattaa äkkiseltään ajateltuna olla vähän rohjon kokoisia.
V40 T2 -17
Kuvat

Poissa hukka

  • Hukkapätkä
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2602
    • Mun V70
Vs: Lamppukytkennän tekeminen V70mk2.
« Vastaus #7 : 09.09.2014, 16:39:23 »
Tosiaan tuollainen kaksi piirinen kytkin olisi paras ratkaisu.
Vieläkun löytäisi jostain fiksun näköisin katkaisimen.
Ja jostain paikallisesta liikkeestä. Biltema, clasu, etra tai vastaavasta.

V70 mk1. Tdi+man. 1998.

Poissa Stade

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 209
  • Sherwoodin iloinen veikko.
Vs: Lamppukytkennän tekeminen V70mk2.
« Vastaus #8 : 09.09.2014, 18:32:51 »
Ei se mun mielestä niin paha ole kerran vuodessa nuo valot laittaa EU sääntöjen mukaisiksi leimakeisarille menoa varten ja taas takasin jenkki mallisiksi. Enemmän juuri ehkä tuon vikavalvonnan takia. Essential huollossa oli kesäkuussa ja huomautuskentässä luki " Vilkut hehkuu oudosti parkkien päälläollessa" ? :)
XC70 D4 MY2016

Poissa hukka

  • Hukkapätkä
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2602
    • Mun V70
Vs: Lamppukytkennän tekeminen V70mk2.
« Vastaus #9 : 09.09.2014, 20:29:39 »
Ei kyse olekkaan auton katsastuksesta, vaan auton tielaillisuudesta.
Vaimo kun autolla pääsäännöllisesti ajaa, joten en halua että hänet pysäytetään laittomien valojen takia.

Silloin kun minä olen ratissa, niin voin ajaa jenkkiparkit päälle. Mua ei haittaa vaikka virkavalta pysäyttää.

Ja eipähän tartte turhaa vaihdella polttimoita katsastukseen. Jos kerta tällaisen katkaisimen laitto jotenkin onnistuu.
V70 mk1. Tdi+man. 1998.

 

Carcom Oy  Elekma